
در شماره خردادماه ماهنامه فیلمنامهنویسی فیلمنگار؛
فیلمنامه کامل «در جبهه غرب خبری نیست» منتشر شد
ماهنامه فیلمنگار در این شماره فیلمنامه کامل فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» را منتشر کرده است. این فیلمنامه که توسط یان استوکل، لزلی پترسون و ادوارد برگر نوشته شده است، اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته اریک ماریا رمارک است.
در شماره ۲۴۴ ماهنامه فیلمنامهنویسی فیلمنگار به هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی نگاهی کوتاه میاندازیم. در شرح مختصر این رویداد آمده است هفته فیلم رویدادی بینالمللی و فرهنگی میان ایران و کشورهای مختلف جهان است که به همت بنیاد سینمایی فارابی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان سینمایی کشور و همچنین سفارت کشور میهمان برگزار میشود.
بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد هر بار میزبان یکی از کشورهای جهان خواهد بود و در هر دوره برگزاری، مدعوین به تماشای مجموعهای از بهترین تولیدات سینمای کشورها خواهند نشست. این دوره که سومین هفته از برگزاری این رویداد است با عنوان هفته فیلم چین فعالیت خود را از ۱۶اردیبهشت آغاز کرد و با نمایش ۵ اثر سینمایی از چین در ۲۰اردیبهشت به کار خود پایان داد. «رویدادی تازه از جنس جهانی شدن سینما در راه است» عنوان گزارشی مختصر از این اتفاق سینمایی بینالمللی است.
در این شماره پروندههای نقد و بررسی سیناپس و کشمکش در فیلمهای ایرانی («دسته دختران»، «سه کام حبس» و «جنگ جهانی سوم») ارائه شده است. «دستهدختران» به نویسندگی ابراهیم امین، میلاد اکبرنژاد و منیر قیدی و با کارگردانی منیر قیدی ساخته شده است و هماکنون درحال اکران در سینماهای ایران است.
«سه کام حبس» نیز آخرین نوشته و ساخته سامان سالور در سال ۱۴۰۲ است. بازیگران این فیلم محسن تنابنده، پریناز ایزدیار و سمیرا حسنپور هستند.
«جنگ جهانی سوم» فیلمی است که توسط هومن سیدی و آرین وزیر دفتری و آبان جعفریان نوشته شده است. این فیلم را هومن سیدی کارگردانی کرده و بعد از اکران در جشنوارههای خارجی هماکنون در سینماهای کشور درحال اکران است.
در بخش «از زبان فیلمنامهنویس» این قسمت گفتوگویی خواندنی با حامد عنقا فیلمنامهنویس فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی انجام شده است. این گفتوگو با عنوان «جنگ خودی» علت نوشتن فیلمنامه «غریب» توسط حامد عنقا را بیان میکند. حامد عنقا در ابتدای این گفتوگو در توضیحی مختصر عنوان میکند: «فارغ از هر مقدمهای که باعث حرف و شائبه شود، شهید محمد بروجردی را بهترین فرصت برای بیان حرفهایی دیدم که به گمانم امروز جامعه ما به آن بسیار نیازمند است.»
در این شماره پرونده موضوعی نویسندگان بزرگ سینمای معاصر جهان، فیلمنامهنویس و فیلمساز کرهای، پارک چان ووک با عنوان «به خونخواهی عاشقانههای ازدسترفته» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
پارک چان ووک فیلمنامهنویس و کارگردان اهل کره جنوبی است که امسال به خاطر آخرین ساخته رمانتیک و رمزآلودش به اسم «تصمیم به جدایی» نامش بر سر زبانها افتاده است. فیلم نقطه اوجی برای بازگشت پیروزمندانه به فرم برای یکی از بزرگترین نوآوران سینماست. فیلم ترکیبی از فیلمهای (سرگیجه و غریزه اصلی) است و داستان آن حول رابطه عاطفی است که بین یک کارآگاه باتجربه و مظنون پروندهای که به او سپرده شده شکل میگیرد.
سالها قبل از به دست آوردن عنوان بهترین کارگردان در جشنواره فیلم کن که امسال تابستان موفق به دریافت آن شد، پارک در سال ۲۰۰۳ جایگاه خودش را در سینمای معاصر با ارائه پرترهای درونی از خشونت، خشم و عشق یک طرفه به اسم «پیر پسر» بهخوبی تثبیت کرد. آن فیلم یک دستاورد حرفهای و بزرگ برای او در سینما بود و او را وارد عرصهای کرد که فراتر از هر تفکر و آیینی در سرتاسر دنیا طرفدار دارد.
آخرین ساخته پارک چان ووک بهعنوان نماینده کره جنوبی در نودوپنجمین دوره آکادمی اسکار معرفی شده و بدون شک یکی از مدعیان اصلی برای بردن جایزه اسکار است. در پرونده موضوعی فیلمنگار این شماره به ۱۱ فیلم از بهترین و بدترین فیلمهای پارک چان ووک پرداخته شده است.
فیلمهای «توری و لوکیتا»، «پادشاه گمشده» و «قهرمانان» نیز فیلمهای خارجیای هستند که بهلحاظ سیناپس و کشمکش در این شماره مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند.
فیلم «توری و لوکیتا» نوشته و ساخته برادران داردن لوک و ژانپیر است. این فیلم محصول مشترک کشورهای بلژیک و فرانسه است. فیلم «پادشاه گمشده» نیز توسط استیو کوگان و جف پوپ نوشته شده و بهدست استیون فریزر ساخته شده است. این فیلم اقتباسی است از کتاب فیلیپا لنگلی و مایکل جونزو محصول ۲۰۲۲ انگلستان. فیلم «قهرمانان» نوشته مارک ریزو است که براساس فیلمی کمدی از خاویر فسر و دیوید مارکوس ساخته شده است. کارگردان این فیلم بابی فارلی است. این فیلم محصول ۲۰۲۳ آمریکا است.
در قسمت «از زبان فیلمنامهنویس فیلمهای خارجی» ماهنامه فیلمنگار این شماره، گفتوگوی اختصاصی با جف پاپ فیلمنامهنویس فیلم «پادشاه گمشده» را منتشر کرده است. در ادامه نیز گفتوگویی با بابی فارلی فیلمنامهنویس و کارگردان فیلم «قهرمانان» با عنوان «بازگشت به ژانر کمدین ناگزیر است» ارائه شده است.
ماهنامه شماره ۲۴۴ فیلمنگار پروندهای برای یک سریال با نام «آخرین بازمانده از ما» که براساس بازی «آخرین نفر از ما» نوشته و ساخته شده است باز میکند. در این پرونده مسئله پیرنگ و عناصر داستان در اقتباس از روی یک بازی ویدیویی مورد بررسی قرار گرفته است. این سریال ۹قسمتی توسط کریگ مازن و نیل دراکمن نوشته و کارگردانی شده است. در ادامۀ این پرونده گفتوگویی با این دو نفر درباره سریال «آخرین بازمانده از ما» با عنوان «روایت یک قصه دارای فرجام» منتشر شده است.
در بخش سینما و ادبیات این مجله با مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه، رمان «پیرمرد و دریا» اثر ارنست همینگوی که در سال ۱۹۵۲ منتشر شده است با فیلمنامه فیلم «پیرمرد و دریا» که در سال ۱۹۵۸ توسط پیتر ویرتل نوشته و به دست جان استرجس کارگردانی شده مورد بررسی قرار گرفته است.
در پایان این شماره از ماهنامه فیلمنگار فیلمنامه کامل فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» را منتشر کرده است. این فیلمنامه که توسط یان استوکل، لزلی پترسون و ادوارد برگر نوشته شده است اقتباسی از رمانی با همین نام از اریک ماریا رمارک است.
در ادامه، فیلمنامه «در جبهه غرب خبری نیست» بهلحاظ کشمکش مورد بررسی قرار گرفته است.
ماهنامه شماره ۲۴۴ فیلمنگار ویژه خرداد۱۴۰۲ با قیمت ۱۵۰هزار تومان و در ۱۰۴ صفحه توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده و در دسترس علاقهمندان به مقوله فیلمنامهنویسی و بررسی فیلمنامههای فیلمهای روز ایران و جهان قرار گرفته است.
نظر شما