دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
استقبال ناشران و نویسندگان از آثار حوزه مقاومت بیشتر شده است/ تمرکز ویژه بر آثار منتشر شده به زبان‌های خارجی

سومین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج حسین همدانی با محوریت دریافت آثار با موضوعات محور مقاومت و مدافعان حرم، خرداد ماه سال جاری شروع به کار کرد. گلعلی بابایی دبیر علمی و حسن علایی دبیر اجرایی این دوره از مسابقات خواهند بود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم و جبهه مقاومت، جایزه قافله سالار شهدای مدافع حرم، حاج حسین همدانی با نام «جایزه شهید همدانی» خرداد ماه امسال آغاز به کار کرد. می‌توان گفت ایجاد یک گفتمان انقلابی و تلاش برای احیای فرهنگ جهاد و مقاومت از جمله اهداف و پیامدهای این جایزه خواهد بود. حسن علایی که معاونت اجرایی این رویداد فرهنگی را بر عهده دارد در گفت و گویی به شرح جزئیات این جایزه پرداخت که از نظر می‌گذرانید.
 
لطفا درباره کلیت این جایزه، زمان و نحوه برگزاری آن توضیح دهید.

این دوره، سومین دوره این دوسالانه جایزه شهید همدانی است. بنا را بر این گذاشتیم که در این جایزه ادبی، آثاری که در رابطه با مدافعان حرم و جبهه مقاومت منتشر شده، ارزیابی شود. موضوعات متنوعی شامل موضوعات نظامی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داریم. به نوعی همه سبک‌هایی که از طریق نویسنده‌ها و پژوهشگران دنبال می‌شود مورد قبول و ارزیابی قرارخواهند گرفت. خاطرات، داستان، رمان، کارهای مستند، کارهای پژوهشی، شعر و مواردی که ناشران، نویسندگان و پژوهشگران در این سبک‌ها کتاب تولید کردند را دریافت کرده و توسط کمیته‌های داوری مورد ارزیابی قرار می دهیم. کتاب‌هایی که دریافت می‌کنیم مربوط به سال ۱۴۰۰ و۱۴۰۱  هستند؛ یعنی کتاب‌هایی که در این دو سال با موضوعاتی که عرض کردم، چاپ و منتشر شده است را دریافت می‌کنیم تا ارزیابی شود.
 
زمان‌بندی ما برای دریافت کتاب‌ها و ارزیابی آن‌ها بدین صورت است که آخر مرداد ماه، کتاب‌ها را از طرف ناشران محترم و نویسندگان بزرگوار دریافت می‌کنیم و در شهریورماه کمیته‌های داوری آثار را مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهند. ان‌‌شاءالله مهرماه، همزمان با هشتمین سالگرد شهادت شهید حاج حسین همدانی نتایج اعلام خوهد شد.
 
این دوره با دوره‌های قبل چه تفاوتی دارد؟
ما در این دوره یک ابتکار عمل به خرج دادیم. کتاب‌هایی که از نگاه مردمی هم مورد توجه قرار داده شده را هم مورد توجه قرار می‌دهیم. به این معنا که ما علاوه بر ارزیابی کتاب‌ها به شکل تخصصی که توسط داوران انجام می‌گیرد، یک بخشی هم تحت عنوان نگاه مردمی به آثار ابداع کردیم.
 
در این بخش مردم کتاب‌هایی را در زمینه مدافعان حرم و جبهه مقاومت مطالعه کرده و برایشان دلچسب بوده را به ما اعلام می‌کنند و ما هم با جایزه ویژه‌ای از نویسندگان این آثار تجلیل خواهیم کرد. ما سال گذشته و در دوره گذشته هم این کار را انجام دادیم. به این صورت که از طریق سامانه‌ای که ایجاد کردیم، نظرات مردم را درباره بهترین کتابی که درباره مدافعان حرم با موضوع جبهه مقاومت مطالعه کردند، دریافت می‌کنیم. در این مرحله تیم داوری ما اثری که از نگاه مردم پسندیده شد را اعلام کرده و مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌دهند.
 
تفاوت دیگر جایزه این دوره با دوره‌های قبل این است که امسال از نویسندگانی که کتاب‌های بسیاری از لحاظ کمی و کیفی به مخاطبان ارائه دادند را بررسی کرده و به‌طورویژه از نویسندگان این آثار تجلیل می‌کنیم. به همین منوال ناشرانی هم که در این عرصه به انتشار آثار متعددی اشتغال داشتند، مورد تجلیل خاص قرار خواهند گرفت.
 
این دوره نسبت به دوره گذشته، از قدمت بالاتری برخوردار است. قاعدتا در این دو سال آثار بیشتری درباره مدافعان حرم و جبهه مقاومت  منتشر شده و ناشران بیشتری در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. با یک مرور اجمالی در صنعت نشر کشور، متوجه می‌شو‌یم که اقبال به کارهایی که در این زمینه شده هم از طرف ناشران و هم از طرف نویسندگان  و پژوهشگران بیشتر شده است. علی‌القاعده امیدواریم که در این دوره آثار بیشتری به دبیرخانه واصل شود تابتوانیم آثار ارزنده این حوزه را شناسایی وبه جامعه مخاطب معرفی کنیم.
 
 
در حوزه بین‌الملل و زبان‌های خارجی چه تمهید ویژه‌ای در نظر گرفتید؟
ما وجهه بین‌المللی این کار را در این دوره به طور جدی دنبال می‌کنیم. کتاب‌هایی که در سایر کشورها با موضوع مدافعان حرم و جبهه مقاومت تألیف و منتشر شده است را در گروه بین‌الملل دریافت و مورد ارزیابی قرار داده و از آن‌ها تجلیل می‌کنیم. همچنین ناشران و مراکزی که در کشورهایی مثل سوریه، عراق، لبنان ،غزه و ناشرانی که در رابطه با مدافعان حرم و جبهه مقاومت کار ارزنده‌ای داشتند، در این بازه زمانی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. از مراکز و ناشرانی که فعال و پرکار بودند هم به طور ویژه تجلیل می‌کنیم.
 
تأکید ما فقط دریافت آثار به زبان عربی نیست بلکه اگر اثری به زبان دیگری هم در موضوعات مد نظر ما باشد، از آن استقبال می‌کنیم. در این دوره وجهه بین‌المللی قضیه خیلی پررنگ‌تر است. در واقع ما به این قسمت توجه بیشتری داریم. به این خاطر که براساس اطلاعاتی که داریم، گروه‌های متعدد پژوهشی در کشورهایی مثل سوریه، عراق و لبنان به‌طور جدی دنبال این بحث هستند. کتاب‌هایی در مورد مدافعان حرم خودشان و هم درباره مدافعان حرمی که مثلا از کشور ما یا کشورهای افغانستان، پاکستان و سایر کشورها از جبهه مقاومت و از حریم و حرم دفاع کردند، به این دوره راه پیدا کردند و کارهای خوبی تولید شده است. ان‌شاءالله  که این آثار به موقع به دست ما برسد و مورد ارزیابی قرار بگیرد.
 
با توجه به اینکه این دوسالانه به نام شهید حسین همدانی انتخاب شده، تمرکز شما برای دریافت چه موضوعاتی است؟
آن چیزی که حائز اهمیت است و من مایل هستم که رسانه‌ها و شما دست اندرکاران رسانه به آن توجه کنید و خوب اطلاع‌رسانی کنید این است که، اسم و عنوان جایزه شهید همدانی، به این معنا نیست که همه آثار درباره این شهید بزرگوار باشد. موضوع اصلی ما مدافعان حرم  و جبهه مقاومت است که نام این جایزه ادبی شهید همدانی نامگذاری شده است. بنابراین ناشران و نویسندگان ما هم توجه داشته باشند که تصور نکنند که حتما باید همه آثار درباره شهید همدانی باشد. موضوع اصلی ما مدافعان حرم  و جبهه مقاومت است. اینکه ما در کنار انتخاب آثار توسط گروه‌های داوری، انتخاب مردمی هم داریم موید این قضیه است که این کتاب‌ها برای مردم نوشته شده و فقط برای قشر خاصی نیست.
 
آثار این دوره به چند بخش تقسیم‌بندی می‌شوند؟
به احتمال زیاد مانند دوره‌های گذشته در هفت بخش تقسیم‌بندی خواهند شد. دبیر این دوسالانه آقای گلعلی بابایی خواهند بود که از پیشکسوتان عرصه ادبیات و دفاع مقدس هستند. سرداوران این دوره از مسابقات هم با توجه به شورای علمی که تشکیل داده شده انتخاب خواهند شد. یک لیست کلی از داوران مدنظر تهیه شده اما هنوز مشخص نشده که هر فرد چه موضوعی را سرداوری می‌کند.
 
آثاری که به این جایزه ارسال می‌شود قابلیت این را دارد که به‌عنوان سند و مدرک علمی و معتبر قابل استناد باشد؟
ما به دنبال تهیه اسناد و اطلاعات نیستیم چون روال کار ما به این صورت نیست. ما در این جایزه کتاب‌هایی را که در موضوع مدافعان حرم و جبهه مقاومت تولید را دستمایه ارزیابی و بررسی ادبی قرار می‌دهیم. این جایزه یک رخداد ملی با سابقه بین‌المللی است که جهت حفظ فرهنگ مقاومت و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا برگزار می‌شود.
 
 در سال گذشته چند عنوان کتاب دریافت کردید؟
در دوره دوم این دو سالانه حدود ۴۵۰ عنوان کتاب دریافت کردیم که اگر اشتباه نکنم حدود یازده عنوان، به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شدند.
 
استقبال ناشران و نویسندگان شهرستانی از این جایزه در دوره‌های قبل به چه صورت بود؟
این جایزه یک رخداد فرهنگی و ملی است که تمامی استان‌ها و حتی کشورهای دیگر می‌توانند در آن شرکت کرده و آثار خود را ارسال کنند. در دوره گذشته استقبال ناشران شهرستانی خیلی بیشتر از ناشران تهرانی بود. بسیاری از ناشران تهرانی آثار خود را ارسال نکردند، اما نویسندگان و ناشرانی شهرستانی قبول زحمت کرده و آثار خود را فرستادند که خیلی از آن‌ها ممنون هستیم.
 
حتی برخی نویسندگان بودند که به زعم خودشان در جایزه‌های ادبی متداول در سطح کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند که ما توانستیم در دوره دوم جایزه شهید همدانی از این نویسندگان تجلیل کنیم و باعث دیده شدن کار این عزیزان شویم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها