پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
هنرمندی که نقاشی‌هایش را سرود/ از کتاب شعر تا موزه هنرهای معاصر تهران

کردستان - فردین صادق ایوبی، هنرمند نام آشنا کردستانی و از افتخارات هنرهای تجسمی کشور است که جدای از ترسیم رنگ بر بوم، حکایت تابلوهای نقاشی‌اش را در قالب کتاب شعری به چاپ رساند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): فردین صادق ایوبی، متولد ۲۰ فروردین ۱۳۴۱ در سنندج و فارغ التحصیل دانش‌سرای هنر سنندج، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا و دارنده معادل مقطع کارشناسی ارشد و نشان درجه یک هنری معادل دکترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.

آبان ماه سال گذشته مجموعه کتاب شعرش با عنوان «درتابلوهایم اسب سوار ندارد» بر پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت .

این شاعر سنندجی با اشاره به پیشینیه نوشتن و کتابت در شرق و غرب به خبرنگار ایبنا اظهار کرد: فرهنگ گذشته شرقی فرهنگ شنیداری است و اگر به آثار حوزه عرفان نظری همچون مثنوی معنوی رجوع کنیم، می گوید «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» و این نشان می‌دهد که فرهنگ ما شرقی‌ها در ابتدا فرهنگ شنیداری بوده است.

فردین صادق ایوبی ادامه داد: نوشتن و کتابت در اروپا و در دوره مسیحیت نیز مخصوص کلیسا و پاپ بوده و این مسئله به جوری دیگری گریبان‌گیر فرهنگ غربی نیز بوده است.

وی با اشاره به تاریخچه کتابت و نوشتن در ایران نیز گفت: ایرانی‌ها سال‌های سال است که خط مکتوب دارند، اما سواد عمومی و مبادی سواد در گذشته نه چندان دور نیز در حیطه طبقات بالای جامعه و در چهارچوب ذهنی اقتصادی بوده و عوام اجتماعی به ندرت از آن بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: با تغییر اوضاع و احوال دنیا، این موضوع در انحصار نماند و به بستر اجتماعی منتقل شد. در دوران معاصر فرهنگ و تکنولوژی و رسانه‌ها نیز به نوعی ما را از فرهنگ دیداری و نوشتداری دور کردند و با فست فودی شدن احوالات در این دوران تاریخی، مسائل به نوعی دیگر گریبان‌گیر فرهنگ مکتوب است.
صادق ایوبی با بیان اینکه تفکر امری عمیق و به قول شیخ شبستری رفتن از باطل به سوی حق است، افزود: رسیدن به این مقام، نیازمند دقت‌نظر و دیدار باطنی است و بایستی به بصیرت قلبی تبدیل شود و وجود کتبی دارد.

این هنرمند خلاق کردستانی با تاکید بر اینکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند آرشیوسازی هستم، افزود: جامعه آینده نیازمند نوشتن و فرهنگ جمع‌آوری در خیلی از حوزه‌ها است.

نقاش برگزیده کشوری با بیان اینکه  هنرمند بودن مستلزم رنج عمیق است، گفت: هنرمند بایستی غم هستی‌شناسی داشته باشد و جدای از غم فردی، در غم هستی‌شناسی با هستی نسبت پیدا می کند و از خود می بُرد و میل به تغییر دنیا را از دست نمی‌دهد و بایستی همواره به مردم یادآوری کند؛ زندگی زیباست و باید برای آن وقت بگذاری و برایش زحمت بکشی و هنر را به وسیله هنر ماندگار کنیم.

صادق ایوبی با اشاره به نقش و جایگاه کتاب در جامعه عنوان کرد: وقتی تیراژ کتابی عالی در کشور به هزار جلد می‌رسد، یعنی تفکر تعطیل است و ذهن ما دکان سمساری است. ما نیازمند سیستم فکری هستیم و اگر قرار است کتابی بنویسیم باید بدانیم این پدیدار و موضوعیتی که روی آن کار می کنیم برای چه نوع سیستمی فکری است. به این سوال پاسخ دهیم، آیا این سیستم فکری نسبتی با مناسبات تاریخی مردم ما دارد؟
وی اضافه کرد: تحلیل کردن اصل مهمی در نوشتن است و وقتی نیاز مخاطب را بشناسیم و بر اساس آن بنویسیم، قطعا مخاطبان بیشتری را جذب خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه هنر و معماری استان کردستان در پاسخ به سوال راهکار عملیاتی برای بالا بردن سرانه مطالعه نیز یادآوری کرد: توسعه فضاهای فرهنگی در مناطق محروم، افرایش برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی، جذب آحاد جامعه به تفکر و اندیشیدن و بالا بردن خرد جمعی از راهکارهای قرار دادن کتاب در سبد خانواده های ایرانی است.

صادقی ایوبی با بیان اینکه تمدن بیشتر از هر جایی از میدان اندیشه گسترش پیدا می‌کند، افزود: مشارکت آحاد جامعه به کتابخوانی مستلزم توجه جدی است و این مهم می‌طلبد بودجه فرهنگی در جایی هزینه شود که تاثیرش به سمت خاموش شدن سایه اسلحه و به تعالی رسیدن جامعه پیش رود.

وی با بیان اینکه دنیا پر از عصبیت نهفته است، اضافه کرد: دنیایی که از نفرت پر شده باشد جایی برای عشق نمی گذارد و شهود امروز نشان می دهد جامعه پر از خشونت است و انسان سرنوشت انسان نیست.

وی آینده را متعلق به کسانی دانست که اهل تفکر هستند و گفت: توصیه‌ام به پدر و مادرها این است که سعی نکنند، فرزندشان مثل خودشان باشند و به دنبال استعدادیابی فرزندشان باشند و تلاش کنند که خود حقیقی‌شان را کشف و با رسیدن به این سرزمنزل مقصود است که جامعه پیشرفت می‌کند. چرا که اگر ما فتوکپی خودمان را تولید کنیم، کار چندان عجیب و غریبی انجام ندادیم.

وی در پاسخ به سوال توصیه‌اش به نسل امروز برای کسب موفقیت به جمله از مولانا اشاره کرد، آنجا که می گوید «خویش را صافی کن از اوصاف خویش/  تا ببینی ذات پاک صاف خود» و افزود: هر کسی که می خواهد به موفقیتی برسد لازم است؛ خلوص نیت همراه با خلوص عمل داشته باشد. نسل امروز بایستی وجود حقیقی خود را کشف کنند تا بنا بر استعدادی که دارند به موفقیت برسند.

وی با اظهار تاسف از اینکه نظام جامع آموزشی کشور متاسفانه ما را به غیر از چیزی که هستیم تبدیل می‌کند، بیان کرد: ما بایستی به دانش آموزان درس زندگی کردن را یاد بدهیم. ذهن ما انبار حافظه چیزهایی است که به آنها نیاز نداریم.
 
 نقاش برگزیده سومین نمایشگاه دوسالانه نقاشان ایران، نقاش برگزیده فستیوال ایران ۱۴۰۴، استاد دانشگاه‌های کردستان، دریافت بیش از صد لوح تقدیر در مناسبت‌های مختلف، تالیف بیش از ۹۰ مقاله فرهنگی و نقد و بررسی‌های هنری چاپ شده در مطبوعات، شرکت در بیش از ۸۰ نمایشگاه داخلی در سراسر کشور، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی سوئد و دمشق، تابلوی وحدت اقوام ایرانی در موزه ایران باستان، ۱۴ اثر در موزه جنگ تهران/کرمانشاه/ سنندج/ اهواز، پنج اثر در موزه های هنرهای معاصر تهران، سه اثر در مرکز توسعه هنرهای تجسمی، 14 اثر در وزارت فرهنگ دولت اقلیم کردستان عراق و انتشار کتاب شعر «در تابلوهای اسب سوار ندارد» بخشی از افتخارات فردین صادق ایوبی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها