سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
تلاش می‌کنیم با وجود محدودیت‌ها نوسازی ناوگان صنعت چاپ محقق شود

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واردات تجهیزات جدید گفت: امیدوارم با توجه به تحریم‌ها بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم تا به زودی شاهد نوسازی و ورود تجهیزات نوین صنعت چاپ به کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست رونمایی از «اولین ماشین چاپ دیجیتال روی کارتن با مرکب ضد آب»، دوشنبه(22 خرداد) با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و اسماعیل کاظمی نایب رئیس اتاق اصناف در هتل پارسیان اوین برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی با اشاره به گستردگی صنعت چاپ، گفت: چاپ، صنعتی بزرگ، حساس و امنیتی است و هیچ کالایی بدون وجود چاپ نمی‌تواند در بازار ارائه شود.  مهمترین چالش این است که چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «صنعت» تعریف نشده است، علاوه‌براین در وزارت صمت به فعالان صنعت چاپ، به‌عنوان صنف نگاه می‌شود؛ بنابراین سرفصلی برای کمک به صنعت چاپ وجود ندارد.
 
ابوالحسنی افزود: اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با پیگیری‌های مستمر با وزارت صمت موفق شد به توافق برسد تا چاپخانه‌هایی که بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی دارند؛ به‌عنوان واحدهای صنعتی شناخته شوند تا مزایای واحدهای صنعتی به آن‌ها تعلق گیرد.
 
وی با اشاره به اقدامات و تاکید اتحادیه چاپخانه‌داران در دوره جدید، عنوان کرد: فعالیت‌های اتحادیه بر چند محور متمرکز است؛‌ آموزش؛ نخستین محور است؛ بنابراین کارگاه‌های آموزشی از‌جمله دوره آموزشی مالیات را بعد از تفاهم با وزارت صمت برگزار کردیم.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه، به‌روزرسانی و تجهیز ناوگان فرسوده چاپ را دومین محور فعالیت‌ این اتحادیه اعلام کرد و گفت: سال‌‌های اخیر، مشکلاتی مثل کرونا و نوسانات نرخ ارز همچنین تحریم‌ها، فعالیت هم‌صنفی‌ها را به‌شدت با مشکل مواجه کرده بود؛ از‌جمله در بخش نرم‌افزار ماشین‌های چاپ.   

وی با اشاره به چالش نیروهای انسانی در صنعت چاپ، تاکید کرد: رایزنی‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه آموزش نیروی انسانی و برگزاری دوره‌های آموزشی انجام شده است؛ بنابراین برخی از چاپخانه‌ها نیز برای آموزش نیروی انسانی و جذب آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
لزوم اعتلای صنعت چاپ

در بخش دیگر این نشست، ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برحسب قانون، خود را متولی صنعت چاپ می‌داند، گفت: قطعا مداخلات می‌تواند مشکلات فراوانی برای این صنعت داشته باشد، در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که اقدامات شایسته‌ای درباره رفع معضلات این ابرصنعت راهبردی انجام دهد. مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد اما امیدواریم، بتوانیم با همکاری و همدلی آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه اعتلای صنعت چاپ، منجر به بی‌نیازی کشور خواهد شد، افزود: صنعت چاپ، امروز نیازمند دسترسی به ناوگان مدرن است، در بحث مشکلات واردات ماشین‌های چاپ امیدوارم با توجه به تحریم‌ها بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم تا به زودی شاهد نوسازی و ورود تجهیزات نوین صنعت چاپ به کشور باشیم، نوسازی ناوگان چاپ می‌تواند به بی‌نیازی کشور و پیشیگری از خروج ارز کمک کند.

در ادامه این مراسم، اسماعیل کاظمی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، گفت: دولت، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همان‌طور که از صنعت سینما، کتاب، مطبوعات و امثالهم حمایت می‌کند، ضروری است که از صنعت چاپ نیز پشتیبانی کند تا به این شکل این ابرصنعت عقب‌ماندگی دو دهه اخیر را پُر کرده و ارتقا یابد.
 
وی ادامه داد: نکته مهمی که برای ارتقای این صنعت اهمیت دارد، تجمیع واحدهای خُرد صنعت چاپ در قالب شرکت‌های سهامی است، کالایی که به بازار عرضه می‌شود، ویترین صنعت چاپ است و از این رو شکوفایی آن بسیار اهمیت دارد.

چاپ یک صنعت پیشران است

دیگر سخنران این مراسم، منا ابرو فراخ در سخنانی با طرح این موضوع که صنعت چاپ و بسته‌بندی یک صنعت پیشران، تکمیل‌کننده و زنجیره کاملی است که جای کار و پیشرفت زیاد دارد، گفت: از لحاظ صنعتی، درباره 2 هزار و ۵۰۰ واحد صحبت می‌کنیم که در واقعیت بخش اعظم این مجموعه در حوزه‌های صنفی فعال هستند.

وی افزود: اکنون درحال برنامه‌ریزی برای ساماندهی این حوزه هستیم تا مجموعه‌های چاپی به‌زودی در یک شرایط بهتر با فناوری پیشرفته‌تر و اشتغال بیشتر قرار بگیرند؛ همچنین از مزایای واحدهای صنعتی برخوردار شوند، وقتی همه مجموعه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند اتفاقات مثبت برای تکمیل زنجیره صنعت چاپ رخ خواهد داد.

ابروفراخ در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه 2 هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی چاپ، ارزش افزوده نیم‌درصدی ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: این موضوع به معنای سهم ۵/۵ درصدی صنعت چاپ از کل صنایع کشور از لحاظ سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین اگر تجهیزات این صنعت متناسب با جایگاه و ارزش افزوده‌ای که دارد، به‌روزرسانی و همزمان با آن واحدهای صنفی به آن افزود شود، جایگاه آن فارغ از نقشی که در حوزه‌های صادراتی و وارداتی دارد بسیار بزرگ‌تر از آنچه امروز شاهد هستیم خواهد شد.

وی همچنین با طرح این موضوع که وزارت صمت در ظرفیت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات پیگیر مسائل و مشکلات است، گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان و کاهش قیمت تمام‌شده در حوزه بسته‌بندی و چاپ حقوق گمرکی بسیاری از ماشین‌آلات و مواد اولیه را متناسب با تبصره‌هایی که در قانون بودجه 1401 و 1402 پیش‌بینی شده بارگذاری کردیم.

ابروفراخ با اشاره به تدابیر وزارت صمت برای بهبود وضعیت چاپخانه‌داران توضیح داد: هم در حوزه تبصره‌ها و ماده‌های بیشتر و هم ارائه تسهیلات بیشتر، اقداماتی را پیش‌بینی کردیم تا به این شکل بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشیم.

همچنین در پایان این مراسم، نخستین ماشین چاپ دیجیتال روی کارتن با مرکب ضد آب رونمایی شد و اسدالله بذرافشان، فعال حوزه چاپ درباره ویژگی‌های این دستگاه، گفت: این دستگاه در 6سایز مختلف دو هد، سه هد، چهار هد، پنج هد و 6هد تولید می‌شود، دستگاه 2هد در عرض ۱۱۰ در ۴۳ بدون نیاز به فیلم، زینک و کلیشه چاپ می‌کند و سرعت چاپ آن دقیقه‌ای ۳۰ متر است.

وی با بیان اینکه این دستگاه، نخستین‌بار وارد ایران شده است، افزود: این دستگاه به فیلم، زینک و کلیشه نیاز ندارد، پایه جوهر این دستگاه ضد آب و دارای گواهینامه معتبر اروپایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها