سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
انتشار قطعه موسیقی «قربون خدا» با موضوع شهدای منا

زنجان- خواننده حوزه دفاع مقدس زنجانی گفت: قطعه «قربون خدا» و با موضوع شهدای منا تولید شده با شعر مصدق آقاجانلو و آهنگ‌سازی سعید پورعلی ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «علیرضا نوری» فرزند شهید رجبعلی نوری از هنرمندان ایثارگر زنجانی است که از همان دوران نوجوانی در کنار عضویت در گروه سرود، یادگیری خوشنویسی و قرائت قرآن و بصورت جدی‌تر از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه موسیقی شد.

وی در این مدت بیش از چهل قطعه در حوزه موسیقی دفاع مقدس و آیینی را با صدای خود اجرا کرده و در قالب سه آلبوم موسیقی در اختیار علاقمندان قرار داده است.

این نویسنده و خواننده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زنجان گفت: به یقین بخش فراوانی از شکل‌گیری علاقه من به سرود و موسیقی و آواز مربوط به زمانی بود که کودکی شش هفت ساله بودم.

وی افزود: در همان دوران کودکی در مسجد رودبارتان، بادی الله رشت و در حسینیه‌های این شهر با شور و شوق وصف ناشدنی، گوش جان به صدای زیبای حاج آقا جهاندیده که از برادران سپاهی این شهر بود و پنجشنبه‌ها دعای کمیل را اجرا می‌کرد می‌سپردیم.

نوری تصریح کرد: با اینکه سن زیادی نداشتم اما با اصرار در مراسم عزاداری این هیئت شرکت کردم و یاد گرفتم.

وی با بیان اینکه در زمان فراغت هم مناجات‌های ضبط شده در نوار کاست‌ها را گوش می‌کردم، اضافه کرد: به مرور زمان یک به یک مناجات‌ها، ادعیه‌ها و مداحی‌ها را حفظ شدم و شروع به اجرای آنها در خانه، مدرسه، مسجد کردم.
 
خواننده حوزه دفاع مقدس زنجانی با اشاره به اینکه با مهاجرت به شهر زنجان به توصیه‌های مدیر و معلم مدرسه و دبیرستان برای تحصیل در رشته موسیقی با مخالفت بستگان مواجه شدم، اضافه کرد: در همین راستا بعنوان تک‌خوان و خواننده در گروه‌های سرود و موسیقی به کارم ادامه می‌دادم که نتایج موفقیت‌آمیز آن با کسب رتبه برتر در جشنواره‌های استانی و کشوری همراه بود.

وی ادامه داد: بعدها به عضویت گروه سرود فرزندان شهید کشور در تهران درآمدم و اجرای چندین قطعه سرود و موسیقی را در محضر حضرت امام خمینی(ره) انجام دادم.

نوری با اشاره به اینکه بدلیل وجود جو و فضای ناسالم در اکثر گروه‌های موسیقی که در آن سالها نیز همچنان وجود داشت مدتی از فعالیت در این رشته کنار کشیدم، اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ بصورت جدی و بر اساس نیازی که به اجرای سرود و قطعه‌های موسیقی دفاع مقدس و آیینی در راستای اجرای بهینه برنامه‌های فرهنگی بویژه در حوزه ایثار و شهادت وجود داشت، درصدد پر کردن این خلع برآمدم و از آن سالها تاکنون بیش از 560 عنوان اجرا در همایش‌ها، سمینارها، مراکز فرهنگی، صدا و سیما، شبکه‌های استانی و ملی را به عهده داشتم.

خواننده حوزه دفاع مقدس زنجانی با اشاره به اینکه در موضوع حادثه عظیم و غم بار منا در مکه مکرمه، به جهت ادای دین به این مهاجرین الی‌الله و خانواده‌های داغدارشان و احترام به مقام شامخ این شهدای مظلوم طرح تولید تراک موسیقی قربون خدا را در دستور کار تولید جدید قرار دادم، افزود: با کمک همکاران هنرمند این قطعه ساخته شد و بارها در همایش‌های مرتبط با موضوع به اجرا در آمد.

نوری با اشاره به شهادت دو تن از بستگان خود در حادثه منا از شهید استاد باقری که بعنوان پدر بزرگ همسر ایشان و از جمله نام آوران عرصه موسیقی دوتار خراسان شمالی بودند و در زمره شهدای مظلوم منا در مکه مکرمه هستند، اضافه کرد: این قطعه را به روح بلند همه شهدای بزرگوار بویژه این استاد شهید تقدیم کردم.
 
وی با بیان اینکه نام این قطعه «قربون خدا» و با موضوع شهدای منا تولید شده که شعر از مصدق آقاجانلو و آهنگ‌ساز این اثر توسط سعید پورعلی ساخته شده است، اضافه کرد: پس از تولید، انتشار و اجرای آلبوم موسیقی «همسایه‌ی آسمونا» به عنوان اولین آلبوم موسیقی موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان زنجان، تک تراک «قربون خدا» از آلبوم «زخم دریا»به عنوان دومین آلبوم موسیقی در حوزه ایثار و شهادت منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها