جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
عالی‌ترین مراتب زبان رمزی عین‌القضات همدانی در کتاب «سمبولیسم عرفانی عین‌القضات همدانی» تحلیل شد

ایلام- زهرا فتحی، مؤلف و پژوهشگر ایلامی درخصوص کتاب تازه‌اش گفت: در کتاب «سمبولیسم عرفانی عین‌القضات همدانی» عالی‌ترین مراتب زبان رمزی و تمثیلی عین‌القضات همدانی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ام.

زهرا فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: در کتاب «سمبولیسم عرفانی عین‌القضات همدانی» عالی‌ترین مراتب زبان رمزی و تمثیلی عین‌القضات همدانی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ام.
 
وی ادامه داد: در راستای تحقق به اهدافی که این پژوهش در پی آن بود 3 فصل شکل گرفت، در فصل اول کلیات و مبانی نظری به اختصار مورد بحث قرارگرفت و در آن به مواردی چون سمبولیسم و اصول آن، زبان عرفا و نظریه‌ها، 4 سطح زبان عرفانی و رمز، صوفیه و رمز، درآمدی بر قوس زندگی عین‌القضات همدانی و عین القضات همدانی و زبان رمز پرداخته شد.
 
وی ادامه داد: در فصل دوم که مهم‌ترین و مفصل‌ترین فصل کتاب است شاخص‌ترین شبکه‌های رمزی عین القضات پس از شناسایی مورد بحث و تحلیل قرار داده و از منظر نظریه‌های مورد نظر، سنجیده‌ام.
 
وی تصریح کرد: از مهم‌ترین شبکه‌های زبان رمزی که در برگیرنده رمزینه‌های متعددی است که می توان به رمزینه آینه، ارکان 5 گانه اسلام، قرآن، عشق، مذهب، موت و حیات و نور سپیدی محمدی(ص) و نور سیاه عزازیلی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: در این فصل عالی‌ترین مراتب زبان رمزی و تمثلیلی عین‌القضات مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ام.
 
وی با اشاره به فصل سوم کتاب ادامه داد: در این فصل، به نتایج حاصل از پژوهش، فهرست منابع و ماخذ فارسی، لاتین، قرآن کریم، نسخ خطی و تعلیقات پرداخته ام.
 
این استاد دانگشگاه ادامه داد: استاد قدمعی سرامی از ادیبان و محققان پرتلاش و نام آشنای معاصر بر کتاب سمبولیسم عرفانی عین‌القضات همدانی مقدمه‌ای نوشته و به لایه‌های از اندیشه‌ها و دنیای عین‌القضات پرداخته و نوشته: «این کتاب، راهی گشوده را پی‌گرفته که در آن با نگاهی نو  نمادها و رمز و رازهای اندیشگی عارفی سترگ به نام عین القضات همدانی را کاویده است...»
 
به گزارش ایبنا نشر آستان‌جانان، کتاب سمبولیسم عرفانی عین‌القضات همدانی تالیف زهرا فتحی، با مقدمه‌ای از قدمعلی سرامی، در 193 صفحه، با طرح جلدی از چیا سرسپی، در سال 1401 و به قیمت 90 هزارتومان منتشر کرده است.
 
زهرا فتحی،دکترای زبان و ادبیات فارسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد ایلام، مدرس دانشگاه، ویراستار و تاکنون از وی کتاب‌های: از آیینه و باران (گزیده متون ادب پارسی)،از دریا به دریا (گزیده‌ متون ادب فارسی) و چندین مقاله منتشر شده است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها