سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
خلاقیت ناشر به پرورش کتاب است/ «سوادنشر» حلقه مفقوده برخی انتشاراتی‌ها

کرمانشاه - فعالان عرصه نشر در کرمانشاه اعتقاد دارند که وظیفه یک ناشر خوب صرفا اخذ مجوز کتاب نیست بلکه ناشران خلاق، به پرورش کتاب کمک می‌کنند و از این مسیر است که کسب و کار پویا و موفقی خواهند داشت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):  50ناشر در لیست انتشاراتی‌های کرمانشاه به چشم می‌خورد اما اغلب آنان فعالیت جدی ندارند.

کاهش میزان مراجعه کنندگان، گرانی کاغذ، تمایل اندک کتابخوانی  گرایش بیشتر به فضای مجازی، کمبود نيروی فنی و تخصصی در برخی از انتشارات و چاپخانه و تعامل اندک ناشران استان موجب ازجمله مشکلات این حوزه است.

با وجود همه این مشکلات، برخی از ناشران بومی توانسته‌اند با درنظرگرفتن استانداردهای ملی نشر، کمیت و کیفیت آثار دریافتی را ارتقا دهند و در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشند و اجازه ندهند این حرفه در شهر به طور کامل خاموش شود.

انتشارات گلچین ادب از سال 1394 تا 1401 به عنوان نشر برتر استان معرفی شد و در دو سال 96 و 97 نیز در گروه 50ناشر برتر ملی قرار گرفت.

داراب گلچین، مدیر این انتشارات در گفتگو با خبرنگار ایبنا، به برخی آسیب‌ها در این حوزه پرداخت و گفت: تعداد زیادی  انتشاراتی در کرمانشاه وجود دارد ولی کمتر از 10عدد از این ناشران فعال هستند که بخشی بسیار محدود و در حد چهار یا پنج عنوان کتاب در سال چاپ دارند.

وی ادامه داد: برخی از ناشران کرمانشاهی به این حرفه به دید غیر فرهنگی نگاه می کنند، و این انتظار را دارند که نویسنده باید کتاب را آماده به نزد آنان ببرد تا مجوزی برای آن اخذ شود و اگر از این ناشران بپرسیم که یک انتشاراتی چه وظیفه‌ای دارد؟ می گویند که «تنها اخذ مجوز وظیفه آنان است»، این درحالی است که این اقدام چندان اهمیت ندارد و یک ناشر باید بتواند اثر را پرورش دهد و بهتر عرضه کند.

انتشاراتی تنها وظیفه اخذ مجوز را ندارد

گلچین ادامه داد: یک انتشاراتی باید اثر را بررسی کند و از نویسنده بخواهد که معایب را برطرف کند که بی توجهی به این مهم و تنها تلاش برای کسب مجوز اشتباه است و برخی از ناشران شهر ما سواد کافی حرفه ای برای فعالیت در  این حرفه را ندارند.

وی اضافه کرد: عمده مشکلات مالی یک مرکز نشر به این دلیل است که ناشر کار خود را به خوبی انجام نداده و نارضایتی ایجاد کرده است که این موضوع را در جلسات عنوان کرده ام که «بسیاری از ناشران سواد نشر را ندارند و ویترین مناسبی ایجاد نکرده اند».

گلچین با بیان اینکه چندان، موفقیت انتشارات به سهمیه کاغذ وابسته نیست، افزود: یک سوال می‌پرسم آیا کسی در این برهه زمانی تورم، خانه نمی سازد؟ جواب مشخص است و در نهایت باید گفت که این حرفه کاربلد می‌خواهد.


 
وی در پاسخ به این سوال که «چه عواملی موجب شده که در گروه ناشران برتر قرار بگیرد؟»، گفت: در این زمینه رنج و کمیت چاپ کتاب در سال ملاک است و در دوسال 96 و 97 به دلیل اینکه چاپ سالانه این انتشارات 30عنوان کتاب بود و مطابق معیار کشوری بود به عنوان 50ناشر برتر ملی نیز معرفی شدیم، میانگین چاپ کتاب ما در سال بین 25تا30عنوان است و از زمان آغاز بکار این انتشارات تاکنون نزدیک به 270 عنوان کتاب چاپ شده است.

گلچین یادآور شد: استانداردهایی که برای چاپ کتاب درنظر می‌گیریم براساس استانداردهای جهانی کتاب است، فردی به عنوان ویرایشگر متون فارسی و کردی و مترجمی در این انتشاراتی وجود دارد که بسیاری از انتشاراتی‌ها فاقد آن است.

او ادامه داد: سعی شده استانداردهای چاپ کتاب از نظر صفحه بندی و صفحه‌آرایی، سایز حروف و غیره مطابق انتشارات مطرح کشوری شود ما کتاب را چاپ می کنیم و به دنبال این نیستیم که کتاب را کپی و پرینت بگیریم و تنها یک چسب چوب در پشت جلد کتاب بکار ببریم، ظاهر کتاب مهم‌ترین جذبه در نگاه اول است که شامل کیفیت کاغذ، کیفیت جلد و رنگ می شود که پس از ورق زدن مطالب نشان داده می شود و اینها شناسه کتاب است که ببینده را تشویق می‌کند کتاب را در دست بگیرد و ورق زند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها