دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
سرنوشت کتاب «گهواره دید» مشخص نیست

فارس- اکبر صحرایی نویسنده شیرازی از نامشخص بودن سرنوشت کتاب «گهواره دید» در سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز گلایه کرد.

اکبر صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، با بیان اینکه بیش از یک سال از عقد قرارداد با سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز و ناشر برای چاپ این کتاب که قصه شیراز است می‌گذرد، گفت: قراردادی در سازمان فوق بسته شد که من مجموعه داستانی حول محور شیراز به شکل بومی بنویسم. من این کار را کردم که با نام «گهواره دید» یا «گهواره دیو» است.
 
وی افزود:‌ در این کتاب حدود ۲۰ قصه پیرامون شهر شیراز نوشته شده که بر اساس فضای بومی، معماری شهر و تاریخ شیراز است که دوره زمانی پیش از انقلاب اسلامی تا دوران کرونا را هم در بر می‌گیرد.
 
به گفته صحرایی، طی چندین جلسه قول‌هایی مبنی بر چاپ کتاب داده شد تا اینکه یک سال و نیم تا دوسال گذشته اقدامی نشد و حتی انتشارات کتاب هم قرارداد اولیه را بست که در تهران چاپ شود اما اتفاقی نیفتاد.
 
برگزیده سه دوره کتاب سال دفاع مقدس با این حال از انتشار نسخه دیجیتالی کتاب «گهواره دید» خبر داد و گفت:‌ یک نسخه از این کتاب به من داده شد که توسط گروه جدید مدیریت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز یک ماه پیش دوباره از من آن را پس گرفتند تا چاپ کتاب را دنبال کنند اما هنوز خبری از انتشار این اثر نیست.
 
 مولف کتاب برگزیده سال همچنین از ناشر کتاب حافظ هفت انتقاد کرد که بدون در نظر گرفتن حق و حقوق نویسنده اقدام به ترجمه و انتشار کتاب فوق کرده است.
 
صحرایی با بیان اینکه این اتفاق از زمان ترجمه کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» تکرار شده است،‌ تصریح کرد:‌ با وجودی که هزینه چاپ کتاب را به ناشر دادند اما من در جریان قرارداد و حقوق آن نیستم. این ضعف بزرگی برای ترجمه و حق کپی‌رایت است.
 
این نویسنده که برای کتاب حافظ هفت برگزیده پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شد، بیان کرد:‌ من حتی یک نسخه از کتاب ترجمه شده خود را ندیدم و نمی‌دانم از کجا باید آنرا خریداری و تهیه کنم.
 
صحرایی درباره کار جدید در دست چاپ هم اعلام کرد:‌ یک کار درباره سرلشگر استوار دارم که همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود. این نظامی شخصیت خاصی در کنار شهید سلیمانی بود که زندگی او را تالیف کردم و در ۶۵۰ صفحه با عنوان «هفت گام استوار» بر اساس آنچه که سردار سلیمانی خود را «سرباز» نامیده بود من نام این کتاب را «استوار»‌ گذاشتم زیرا وی نقش کلیدی در دفاع مقدس و پس از این دوران در خلیج فارس و موضوع موشکی و محور مقاومت داشت.
 
وی با بیان اینکه کتاب مذکور از نوجوانی تا شهادت سردار شهید عبدالرسول استوار را در بر می‌گیرد، افزود:‌ این کتاب از سوی نشر ۲۷ بعثت زیر چاپ است.
 
صحرایی از رونمایی کتاب «لندکروز بهشت» در نمایشگاه کتاب تهران هم خبر داد و گفت:‌ این اثر نیز درباره شهید شاخص «حسن حق‌نگهدار» است که توسط کنگره شهدا با کمک کانون وکلای قوه قضاییه منتشر شد.
 
وی با این حال از نگارش کتابی به سفارش لشگر ۲۸ تهران درباره شهید علی محمودوند هم خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها