جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
ابعاد انسانی جنگ دیده شود/ خون شهدای ایرانی و افغانستانی شریک شد

کتاب «خون شریک» با محوریت زندگی شهید صابری اهل افغانستان و پرداختن به ابعاد انسانی جنگ از سوی انتشارات خط مقدم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی کتاب «خون شریک» با حضور مریم علی‌بخشی نویسنده اثر و نرگس فرجاد امین کارشناس ادبیات پایداری به میزبانی غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برگزار شد.

مریم علی‌بخشی در این نشست اظهار کرد: حضور در قم و حضور در سوریه دو بخش زندگی شهید صابری است، این دو قسمت از لحاظ خط روایی از اهمیت بالایی برخوردار است، البته جنگ سوریه از نظر خودم بخش جذاب‌تر کتاب است که سعی کردم در طول کتاب جنگ سوریه را نیز برای مخاطب توضیح دهم، همچنین یک‌سری مسائل فنی نیز در همین راستا توضیح داده شده‌است.

وی افزود: نزدیک چهل ساعت مصاحبه‌ها برای کتاب انجام دادم، حیفم آمد که یک‌سری خاطرات با وجود داشتن مصاحبه به دلیل اینکه نزدیکی زیادی با شهید صابری نداشت نمی‌شد در کتاب نوشته شد که یک حسرت برای من است و امیدوارم این خرده روایت‌ها به نحو خوبی منتشر شود.

نویسنده کتاب خون شریک ادامه داد: با وجود اینکه شهید ۲۵ سال سن داشت، ابعاد شخصیتی متعددی داشت، او با وجود اینکه در بعد جنگی خود جدی بود در ارتباط با خواهر شوخ طبع و آرام بود، این ابعاد باعث شد نوشتن در خصوص شهید برای من جذابیت زیادی داشته باشد.

علی‌بخشی در خصوص خاطره ناب این کتاب گفت: جنگ سوریه مهم‌ترین بخش زندگی شهید صابری است، اعزام اول شهید و بحث دلهره و تردیدی که در این شهید ایجاد می‌شود باعث می‌شود با واقعیت شهدا بیشتر آشنا شوند، آنها ابر مرد نبودند و یک فرد عادی بودند که یک تصمیم مهم گرفتند.

وی با اشاره به اسم کتاب اظهار کرد: عنوانی است که اولین بار در جنگ ایران و عراق برای زمانی که مردم افغانستان در این جنگ حضور داشتند بیان شد، خون آنها با خون شهدای ایرانی روی هم می‌ریخت و اصطلاحا خون شریک می‌شوند.

ابعاد  انسانی جنگ بررسی شود
همچنین نرگس فرجاد امین کارشناس ادبیات پایداری اظهار کرد: جنگ یک اتفاق بسیار بزرگ است، تحت تأثیر قرار گرفتن آدم‌های کوچک مدنظر کتاب است، افرادی که در جریان جنگ حل شدند که کار نویسنده را ارزشمند کرده‌است، علاوه بر ابعاد نظامی ابعاد انسانی جنگ نیز دیده شود.

وی افزود: بلافاصله بعد از جنگ بهترین زمان برای نوشتن کتاب است، بعد از یکی دو سال کسی که روایت شفاهی می‌خواهید بنویسید باید سراغ افراد بروید، زیرا بعد از این زمان خاطرات آن به مرور از دست می‌رود، انتشارات خط مقدم حالا با فعالیت در دست اول بودن خاطرات نقش مهمی دارد که اتفاق خوبی است.

کارشناس ادبیات پایداری اضافه کرد: برای این کتاب مصاحبه‌ها انجام شده و نویسنده با توان ادبی خود یک خط داستانی به کتاب داده و با چاشنی‌های خود کتاب را می‌نویسد، وقتی یک نویسنده وارد فضایی می‌شود که مستند داستانی بنویسد مهم است که نویسنده از لحاظ ادبی غنی باشد که کار ماندگار شود، آثار مستند زیادی در خصوص دفاع مقدس نوشته شده است اما تعداد کمی از آنها آثار ماندگار است.

وی تصریح کرد: این کتاب به دلیل اینکه زندگی یک شهید افغانستانی را روایت می‌کند اثر بسیار ارزشمندی است، اثری که نشان می‌دهد با وجود هم‌مرز بودن با این کشور چقدر از مردم افغانستان دور بودیم که این کتاب تلاش می‌کند این موضوع را به نحو خوبی توضیح دهد.

کارشناس ادبیات پایداری گفت: اینکه یک کتاب مستندات خود را در اختیار عمومی قرار دهد که اتفاق بسیار خوبی است، اگر بانک اطلاعاتی در همین خصوص ایجاد شود کار بزرگی است، ممکن است بیست سال آینده یک نویسنده بخواهد به اسناد یک کتاب مراجعه کند که سرانجام آن منوط به ایجاد بانک اطلاعاتی است.

وی تأکید کرد: باید حرف همه شاهدان عینی ثبت و ضبط شود، امیدواریم کارهایی در آینده به چاپ برسد که قابلیت ترجمه و استناد داشته باشد، علاوه بر مخاطبان فارسی زبان بتوانیم آثار ادبیات دفاع مقدس را برای سایر کشورها ارائه دهیم.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها