چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
هدف بلاگر کتاب، پایان دادن به سرگردانی علاقه‌‌‌مندان به کتاب است

کارشناسان در نشست «بلاگران کتاب» تاکید کردند، بلاگر‌های کتاب باید برای افراد علاقه‌مند به مطالعه اما سرگردان در فضای مجازی و مخاطبان صاحب‌سلیقه برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌، نشست «بلاگران کتاب» به میزبانی سرویس مجازی ایبنا با حضور رقیه‌سادات صفری،محدثه معصومی، الهام میرزایی، سید نوید کلهرودی، میترا فارسی، محمد امین زینعلی، سید‌علی رضایی، زینب شکوهی و علیرضا اعتباریان، در سالن یاس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

رقیه سادات صفری یکی از بلاگران حوزه کتاب، دو سال است سابقه فعالیت بلاگری کتاب دارد و در صفحه اینستاگرام خود به معرفی کتاب‌های تاریخی می‌پردازد. محدثه معصومی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این میزگرد دوستانه بود که از  دو سال گذشته در این زمینه فعالیت می‌کند.

الهام میرزایی، دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی که چهار سال است در حوزه  بلاگری کتاب فعالیت می‌کند، نیز از دیگر حاضران این میزگرد بود. در این میزگرد، نویدکلهرودی، بلاگر  و دکترای علوم سیاسی که در زمینه معرفی کتاب‌‌های علوم سیاسی فعالیت می‌کند، نیز حضور داشت. میترا فارسی نیز دیگر شرکت‌کننده حاضر در این میزگرد دوستانه بود که یک‌سال است در حوزه بلاگری کتاب با محوریت داستانی فعالیت‌ می‌کند.
 
احسان عسگری مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه در این میزگرد با بیان اینکه صرف معرفی کتاب در فضای مجازی نمی‌توان نام خود را بلاگر نامید، بیان کرد: اگر قرار است در فضای مجازی فعالیت کنیم، باید به دنبال دیده شدن باشیم اما چطور دیده شدن نیز مهم است. اگر قرار است در فضای نخبگانی کار کنیم باید از فضای زرد بلاگری در دنیای مجازی فاصله بگیریم.

سید علی رضایی نیز عنوان کرد: برای وارد شدن به فضای بلاگری کتاب باید برای  معرفی و نقد کتاب، تخصص و تسلط کاملی به حوزه ویراستاری داشته باشیم و آنقدر آموزش ببنیم تا بتوانیم  یک کتاب را بدون ایراد و حرفه‌ای نقد کنیم.
 
رضایی با بیان اینکه اکنون 100 بلاگر کتاب در اینستاگرام وجود دارد، گفـت: بلاگرهای کتاب بهتر است در یک حوزه مشخص فعالیت کنند، تا موفق شوند. زیرا در حالت تخصصی اگر بلاگرهای کتاب در فضای اینستاگرام  یک هدف مشخص رادنبال کنند و براساس این هدف و موضوع کوچک می‌توانند یک صاحب‌نظر واقعی شوند؛ به‌طور کلی حضور تخصصی در یک بخش مشخص، موجب می‌شود بلاگر در آن حوزه متخصص شود و حرف‌های زیادی در این زمینه داشته باشد. این مسیر موجب می‌شود امضای شما در آن فضای کتابخوانی ثبت شود.
 
در ادامه این میزگرد؛ رقیه صفری با تاکید با نگاه تخصصی در بلاگری کتاب بیان کرد که این روند موجب برند شدن بلاگرهای کتاب می‌شود. در مقابل الهام میرزایی یکی دیگر از بلاگرهای کتاب، روند صرفا تخصصی در بلاگر کتابی را مغایر با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی در میان عامه مردم دانست.
 
نوید کلهرودی، بلاگر و کارشناس  حوزه علوم سیاسی نیز  گفت: مهم‌ترین ویژگی یک بلاگر کتاب این است که باید خودش  کتاب را بخواند تا بتواند کتاب را خوب معرفی کند. یک بخش از وظایف بلاگری کتاب نیز به آموزش روش‌های مطالعه برمی‌گردد؛ زیرا معمولا افرادی هستند که نمی‌‌‌دانند چطور باید کتاب بخوانند زیرا در هنگام مطالعه تمرکز ندارند و این افراد نیازمند آموزش روش مطالعه  هستند، علاوه بر این کار مهم دیگر یک بلاگر قطعا هدایت به سمت کتاب‌های مهم و خوب است.
 
وی با بیان اینکه وظیفه اینستاگرام بیشتر نیش زدن به مخاطب است، اظهار کرد: یک روش تدریس آن است که برای شاگرد گره ایجاد شود و با ایجاد سوال، مخاطب به سمت جواب برود.

کلهرودی در ادامه افزود: آدم‌های کتابخوان فرصت زندگی کردن بیشتری دارند، زیرا با تجربه زندگی و زیسته افراد مختلفی آشنا هستند.
 
در بخش دیگری از این میزگرد بلاگرها کتاب درباره قابلیت‌های پلتفرم‌های ایرانی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی گفتگو کردند و بیان کردند پلتفرم‌های ایرانی باید با بتواند در جهت شناخت و جذب مخاطب هدف بلاگری گام بردارد تا بتواند به اندازه پلتفرم‌های خارجی در جذب مخاطب موفق شود.
 
در ادامه رقیه صفری درباره واکنش مخاطبان نسبت به صفحه معرفی کتابش گفت: بلاگرهای کتاب با حضور در یک حوزه خاص می‌توانند موفق‌تر شوند این تجربه من است زیرا صفحه من مخاطبانش کتاب‌های تخصصی حوزه تاریخ هستند.  تاکنون نیز بازخورد‌های خوبی گرفتم و تلاش می‌کنم بعد از خواندن کتاب و بررسی همه جلسات نقد و بررسی و خواندن نقدهای مختلف چکیده آنچه از کتاب گرفتم را ارائه می‌کنم و بر اساس سلیقه شخصی کتاب را معرفی می‌کنم.
 
محدثه معصومی نیز درباره فعالیت خود در اینستاگرام گفت:  حوزه فعالیت من بیشتر کتاب‌های آیینی است زیرا بسیاری از کتاب‌ها ممکن است در کشور منتشر شوند اما آنطور که باید دیده یا معرفی نشوند.  این بلاگر کتاب که به دو زبان انگلیسی و ترکی مسلط است، گفت: به نظر من کسانی که با یک زبان دیگر آشنایی دارند با یک ادبیات و دنیای دیگری نیز تعامل دارند و از این نظر در بحث کتابخوانی این موضوع تسلط بر کتاب‌های زبان اصلی به مخاطب و کتابخوان حرفه‌ای کمک زیادی می‌کند. این موضوع مخصوصا درباره معروف شدن نویسنده‌هایی که در فضاهای سوشیال مدیا مانند تیک‌تاک معروف می‌شوند، اثرگذار است. زیرا نویسنده که درفضای مجازی فعالیت می‌کند با انتشار کتاب‌هایش بیشتر در جامعه دیده می شود.
 
معصومی افزود: من مطالعات آیینی بسیار زیادی دارم و من مطالعه ام را مدیون پدر و مادرم هستند که هر دو استاد حوزه علمیه هستند و مطالعات مذهبی  و ادبیات بین المل به زبان اصلی را بیشتر مطالعه می‌کنم.

الهام میرزایی نیز با بیان اینکه در فضای مجازی هم می‌توان فعالیت مفید مانند معرفی کتاب انجام داد، گفت: من در صفحه اینستاگرام  خود کتاب‌های مختلفی معرفی می‌کنم و حتی افرادی که هنوز وارد حوزه کتابخوانی نشدند نیز  به پیج من برای معریف کتاب مراجعه می‌کنند.

​​​​​​ این بلاگر کتاب افزود: سعی دارم با محتوا و فرم مناسب، کتاب‌هایی را که مورد نیاز مخاطبان عامه است معرفی کنم. 

میرزایی خاطرنشان کرد: در راستای ترویج کتابخوانی بایستی در حوزه‌های مختلف کتاب معرفی کرد،سلیقه افراد در کتابخوانی مختلف است.
 
وی ادامه داد:  همه مردم باید فرصتی برای مطالعه داشته باشند و این معرفی کتب متنوع باعث می‌شود مخاطبان با نویسندگان و کتاب‌های مختلف در موضوعات گوناگون آشنا شوند. معرفی فیلم‌هایی که براساس یک کتاب اقتباس و ساخته شده نیز در جذب مخاطب موثر است.
 
میترا فارسی، بلاگر کتاب نیز با بیان اینکه هنوز افراد زیادی در فضای مجازی هستند که در میدان کتابخوانی سرگردانند  و نمی‌دانند از کجا باید بخوانند و چه کتابی بخوانند، گفت: بلاگر کتاب باید برای هر دو طیف عام و خاص، قدرت و توان کافی برای معرفی کتاب را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها