سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
قیمت تمام شده  کاغذ داخلی 40 درصد ارزان‌تر از کاغذ خارجی است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با فعال شدن کارخانه‌های کاغذ در کشور بخش‌ عمده‌ای از نیاز داخلی تامین می‌شود گفت: قیمت تمام شده کاغذ داخلی 40 درصد ارزان‌تر از کاغذ خارجی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، هفتمین روز از نمایشگاه کتاب، ضمن دیدار با یاسر احمدوند، رئیس سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه‌های مختلف در بخش ناشران عمومی بازدید کرد.
 
احمدوند در این دیدار گزارشی از روند اجرای نمایشگاه بیان کرد و افزود: در این دوره از نمایشگاه حدود 40 میلیارد تومان اعتبار به‌عنوان یارانه برای ارائه به بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که برای دانشجویان و طلاب، بین 40 تا 50 درصد یارانه برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامی مالی است، اهالی قلم نیز حدود 800 هزار تومان (با مشارکت 100 درصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) یارانه دریافت کردند.

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه دوست داشتیم به قشرهای دیگر همچون معلمان و کارگران نیز یارانه اختصاص داده شود گفت: به دلیل منابع محدود اجرا نشد.

وی با اشاره به اینکه از حدود 45 هزار تن کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش،  35 هزار تن را کارخانه مازندران تامین کرده است و بنا است امسال تولید 40 هزار تن به 70 هزار تن برسد. کارخانه کاغذ پارس خوزستان نیز 25 هزار تن در دستور کار دارد. اگر این کارخانه‌ها فعال شود، بخش عمده‌ای از نیاز فرهنگی کشور تامین می‌شود.

رئیس سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه مجموع نیاز داخلی کشور 300 هزار تُن است گفت: حدود 100 تا 110 هزار تُن مجموع نیاز فرهنگی کشور است و قیمت تمام شده کاغذ داخلی 40 درصد ارزان‌تر از کاغذ خارجی است.
 
احمدوند سامانه فروش مجازی را منبع خوبی برای تحلیل محتوای فرهنگی کشور دانست و افزود: سال گذشته نیز کتابچه‌ای از این تحلیل محتوا منتشر شد.
 
امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش اعتبار برای تامین تولید کاغذ داخلی و کاهش قیمت تمام شده کتاب، گفت: طی دیدار با استاندار مازندران، عنوان شد، 70 درصد نیاز آموزش و پرورش به کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی از طریق کارخانه کاغذ مازندران با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد تامین می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها