شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
غرفه انتشارات انقلاب اسلامی؛ حرکت در مداری مشخص

غرفه انتشارات انقلاب اسلامی از آن دسته غرفه‌هاست که در منظر طراحی غرفه همواره جزو هسته‌های اصلی نشان‌سازی و شاخص‌سازی غرفه قرار داشته است و توانسته در اغلب سال‌ها علاوه بر عناوین و محتوای کتاب‌هایش، در غرفه‌سازی مبتنی بر تعاریف درست طراحی اقدام به ساخت غرفه‌هایی هرچند ساده اما شکیل و درخور شأن کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - امیرمحسن حاتمی‌نیا: بی‌شک در تمامی ادوار نمایشگاه کتاب از آغاز تاکنون، غرفه‌های دولتی و یا حاکمیتی که بستر مالی مناسبی برای حمایت از طراحان داشته‌اند همواره در کانون توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند؛ زیرا که نام‌های بزرگ ناخودآگاه طرح‌های خاص و به‌یادماندنی در ذهن مخاطب طلب می‌کنند. چه بسا نام‌های نام‌آشنایی که با طراحی غیرمناسب در ذهن مخاطبان خود تیره‌وتار شده‌اند و چه بسا نام‌های معمولی و سطحی در عرصه نشر که با طرح مناسب عرضه و هویت ایدئال برند خود توانستند در ذهن مخاطب به‌خوبی تثبیت شوند. 


غرفه انتشارات انقلاب اسلامی از آن دسته غرفه‌هاست که در منظر طراحی غرفه همواره جزو هسته‌های اصلی نشان‌سازی و شاخص‌سازی غرفه قرار داشته است و توانسته در اغلب سال‌ها علاوه بر عناوین و محتوای کتاب‌هایش، در غرفه‌سازی مبتنی بر تعاریف درست طراحی اقدام به ساخت غرفه‌هایی هرچند ساده اما شکیل و درخور شأن کند، طوری که اصالت و نجیب‌بودنی مثال‌زدنی در همه ادوار در دستور کار طراحان آن قرار داشته و در حین حال همواره کانون توجه مخاطبین قرارگرفته که صد البته بی‌ارتباط به کیفیت نشر کتاب‌های این غرفه نیز نمی‌باشد.



این انتشارات امسال نیز با طراحی مرکزگرا و با استفاده از حصار پیرامونی قفسه‌های کتاب و همچنین بهره‌گیری از هویت بصری و شعار و علاوه بر آن قاب‌های نوری متناسب با اعلان‌ها و عناوین کتب خود توانسته بخشی از سابقه خوب خود در ذهن مخاطب را احیا کند. 



از محاسن این غرفه می‌توان به انتخاب شعار مرکزی و طراحی گرافیک محیطی پیرامون آن سخن گفت. شعار محوری این غرفه از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که «هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند».



با این بیانیه شفاف و صریح که قطعاً دارای ابعاد معنوی و مادی بسیاری است، این غرفه در ساحت‌های مختلف با همین جمله ‌کلیدی تزئين شده و توانسته با بهره‌گیری از گرافیک محیطی مناسب و تکنیک تکه‌چسبانی (استیکر) در جای‌جای این غرفه به درستی از شعار خود بهره ببرد.
قفسه‌هایی ساده با رنگ خاکستری با نورپردازی بسیار دقیق که چشم مخاطب را بر کتاب‌ها و عناوین خیره می‌کند از جمله دیگر محاسن این غرفه است؛ چرا که با سادگی و برنامه‌ریزی درست توانسته علاوه بر قفسه نقش دیواره پیرامونی غرفه را نیز به‌درستی بازی کند و با ایجاد فواصل درست پر و خالی چشم مخاطب بیرونی غرفه را به کار بگیرد و از لابه‌لای قفسه‌ها با گلدان‌هایی زیبا در فضای خالی بین قفسه‌ها با چشم نوازی بسیار ساده، حواس مخاطب را درگیر خود کند.


فضای نشست و گردهمایی کوچکی نیز به‌درستی و در قامت یک فضای سامان‌یافته توانسته گوشه این غرفه را با طرحی مناسب محصور نماید.

در میانه غرفه نیز میز مرکزگرای بسیار زیبا با ابعاد نسبتاً بزرگ جهت نمایش فروشگاهی آثار با تناسبات هرمی نیز قرار گرفته که با طراحی و جانمایی دقیق خود، آثار این نشر را بسیار راحت و صریح در اختیار همگان قرار می‌دهد. قاب‌های اعلانی روبه‌بیرون اطراف این غرفه با توجه به جزیره‌ای بودن آن، از جمله بخش‌های مناسب این طراحی می‌باشد.

در میان معایب این غرفه نکته حائز اهمیتی برای بیان به چشم نمی‌خورد به جز عدم استفاده از رنگ سوم جلب‌کننده به جز سفید و خاکستری و اندکی اصلاح مسیر در ورودی غربی غرفه و آنکه طراح می‌توانسته با بهره‌گیری از فضای پر و خالی بیشتری در اطراف نگاه‌های مخاطبین را به داخل آن بکشاند.



شما می‌توانید توضیحات کامل نمایشگاه کتاب را در مقاله نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها