جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
برخی ناشران ضعف تولید محتوا را با ترجمه جبران می‌کنند

کارشناسان در نشست «چالش‌های پخش و توزیع برای ناشران کودک و نوجوان» با تاکید بر اینکه برای توسعه نشر باید نگاه سنتی ناشران تغییر کند، جبران ضعف تولید محتوا با ترجمه را یکی از مصادیق این نگاه دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب(ایبنا)، نشست «چالش‌های پخش و توزیع برای ناشران کودک و نوجوان» با حضور رضا نیازی،‌ مدیر فروش استودیو کمیکا، حجت حسنی، مدیر تولید استودیو کمیکا و جمعی از اهالی نشر پنج‌شنبه (22 اردیبهشت)، در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوان سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

حسنی درباره چالش‌های تولید از سال ۹۸ گفت: باید بازتعریفی در تولید کتاب داشته باشیم. اگر کسی بخواهد وارد حوزه نشر و کتاب شود، بسیاری از اهالی نشر به او می‌گویند بازار کتاب، بازار مرده‌ای است. بسیاری از ناشران، دیدگاه سنتی و قدیمی دارند؛ بنابراین برای توسعه نشر در ایران ابتدا باید این نگاه اصلاح شود بعد از آن می‌توانیم بنشینیم و ببینیم در فرآیند تولید کتاب و بعد در محتوا چه کارهایی می‌توانیم انجام‌ دهیم.

نیازی در ادامه این نشست با تاکید بر تاثیر نوسانات قیمت کاغذ بر تولید کتاب، گفت: تغییر قیمت کاغذ، فروش را دچار چالش می‌کند. بازگشت سرمایه بسیاری از کالا‌ها، حداکثر 50 روزه است اما در حوزه نشر، حتی برای ناشرانی که 50 سال سابقه دارند، سرمایه یا برنمی‌گردد یا آنقدر دیر برمی‌گردد که خیلی به درد نمی‌خورد.

در ادامه نشست حجت حسنی بیان کرد: یک سیستم فروش قوی، فروش محصول ناشر را تضمین می‌کند.  ناشری را می‌بینیم که در نمایشگاه برای 10 عنوان کتاب 250 نسخه تولید کرده‌، وقتی می‌پرسیم چرا این قدر تعدادش پایین است؛ پاسخ می‌دهد احتمال فروش این تعداد نسخه هم خیلی زیاد نیست.

وی با تاکید بر غلبه ترجمه بر تالیف در بازار کتاب ایران، گفت: امروز در حوزه نشر، ضعف محتوا را با ترجمه جبران می‌کنند.

نیازی ادامه داد: صنعت کتاب، صنعت فرسایشی است و کسی که در این صنعت کار می‌کند، واقعا عاشق این کار است. حال ایراد کار کجاست؟ چرا برخی فعالان این حوزه درخوابند؟

حسنی در پاسخ به پرسش مدیر فروش استودیو کمیک گفت: خواب بودن به بیمار بودن چرخه تولید تا فروش برمی‌گردد. ورود به بازار منطقه کار خیلی دشواری نیست. مساله نبود چرخه سالم است.

نیازی گفت: ناشران در تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی دستشان بسته است، ناشران باسابقه هنوز نمی‌توانند تبلیغ کنند؛ در‌حالی‌ که در بحث آموزش و کنکور عملکرد خیلی قوی دارند. اگر بتوانیم کمی تعاملاتمان را فارغ از بحث تحریم‌ها، بهبود ببخشیم، اوضاع بهتر می‌شود؛ چرا ناشری که در عمان است کتابش را برای چاپ به عمارت می‌دهد اما به ناشر ایرانی نمی‌دهد؟

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح فرآیند صدور مجوز گفت: امروزه هرکسی اراده کند، فردا مجوز نشر می‌گیرد. 

در پایان این نشست، فروغی رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گفت: بحث توزیع کتاب یک موضوع چند‌وجهی است و نباید تنها از یک وجه به آن نگاه کرد؛ اما با توجه به اینکه اقدامات بزرگ از قدم‌های کوچک شروع می‌شود، از دوستان دعوت می‌کنیم؛ در انجمن ناشران کتاب کودک دورهم جمع شویم. شاید نتوانیم همه مسایل و مشکلات را حل کنیم، اما اگر یک گام هم به جلو برداریم یکی از معضلات را حل کنیم هم نقطه قوت است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 
شما می‌توانید توضیحات کامل نمایشگاه کتاب را در مقاله نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها