یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
نمایشگاه کتاب تهران فرصت طلایی برای ناشران استانی است/ رونق اقتصاد نشر در رویدادی به بزرگی یک کشور

نمایشگاه کتاب تهران امیدها را در دل ناشران سمنانی روشن کرده تا بتوانند وضعیت خود را قدری بهبود ببخشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در سمنان، بازار انتشارات استان سمنان به خصوص در دو سال اخیر با تلاطم هایی روبرو شده است، ناشران این روزها با گرانی کاغذ و چاپ و حمل و نقل و مشکل دیگر روبرو هستند در نتیجه مجبور به کاهش تیراژ و گزیده کاری هستند تا بتوانند هزینه‌هایشان را جبران کنند.

اما حضور ناشران استانی در نمایشگاه کتاب 1402 می‌تواند بهترین فرصت برای فروش کتاب‌های تولید شده در آن استان باشد. کتاب‌هایی که در بازاری بزرگتر عرضه می‌شوند.

فرصت نمایشگاه کتاب 

یک کارشناس نشر در گفتگو با خبرنگار ایبنا، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب این امکان را می‌دهد که شما بتوانید به لحاظ درآمدزایی وضعیت بهتری پیدا کنید، گفت: در سال‌های اخیر با گرانی هزینه‌های زندگی مانند پوشاک، درمان، حمل و نقل، مسکن و خوراک و ... کتاب و محصولات فرهنگی کم کم جای خود را به اولویت‌های دیگری در سبد اقتصادی خانوار داده است از این رو به وضوح شاهد هستیم که دخل و خرج ناشران استانی به هم نمی‌خواند.

وی با بیان اینکه با همه دشواری‌ها بالاخره نمایشگاه کتاب می تواند یک بازار فروش گسترده باشد چرا که اصطلاحاً همه چیز زیر یک سقف است و می‌تواند تجربه خوبی را به ناشران استانی بدهد، بیان کرد: حضور ناشران استانی در نمایشگاه در کنار مقوله مهم فروش می‌تواند به کسب تجربیات گران‌بهایی نیز منجر شود که مهم‌ترین آنها شاید دریافت سلیقه غاطبه جوانان حاضر در نمایشگاه و تطابق آثار تولیدی سال جاری با آن است که بتوان فروش بهتری داشت.

حضور ناشران استانی در نمایشگاه کتاب تهران 

دوست محمدیان کارشناس امور فرهنگی و کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار ایبنا  و در پاسخ به این سوال که «آیا ناشرانی از استان سمنان در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند؟»، گفت: تعدادی از ناشران استان در این موضوع شرکت کرده‌اند.

شناسنده شدن انتشارات به مردم 

محمد رضا کریمی اهل شهرستان شاهرود و حاضر در نمایشگاه کتاب تهران که البته کارشناس یکی از نشرهای استان قم است، در گفتگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران از دو بعد می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد نخست شناسانده شدن انتشارات استانی به مردم و معرفی آخرین کتاب‌ها و دستاوردهای حوزه نشر به بزرگترین بازار عرضه کتاب ایران و دوم شناساندن ظرفیت‌های نشر به دیگر همکاران ما در حوزه نشر کتاب و همچنین استفاده از تجارب ارزشمند دیگر استان ها که هر دویشان هم به یک اندازه اهمیت دارد.

کریمی با بیان اینکه اگر نمایشگاه کتاب تهران هیچ دستاوردی از لحاظ مالی برای یک ناشر نداشته باشد، معرفی انتشارات به مردم، ناشران دیگر، نویسندگان، کسب تجارب، محک خوردن در بازار های بزرگتر، معرفی ظرفیت‌های نشر استان سمنان و ... برای یک انتشارات استانی کافی است، گفت: حضور در یک چنین بازاری می تواند محک جدی و کسب تجربه بسیار خوبی در حوزه انتشارات استانی باشد.

وی با بیان اینکه انتشارات استانی همچنین با حضور در یک بازار عظیم با این ابعاد و اشل می تواند خودش را هم محک بزند و به این نتیجه برسد که سیاست‌های کاری‌اش مثلا در سال 1401 تا چه اندازه جواب داده است، بیان داشت: انتشارات همچنین می توانند بسنجند که چه تصمیماتی را در سال 1402 باید  بگیرند و چه شیوه‌هایی را از ارائه می توانند در دستور کار خودشان قرار دهند.

استفاده از تجربیات جدید و گران‌بها 

این فعال حوزه نشر و کارشناس انتشارات با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران همچنین در کنار فرصت عرض اندام برای انتشارات کوچکتر و استانی، یک ظرفیت عظیم تجربه هم برای انتشارات خواهد داشت، گفت: نمایشگاه کتاب تهران بهترین فرصت است تا انتشارات بتواند با آخرین دستاوردهای همکاران خود، آخرین نوآوری‌ها، روش های بازاریابی، سیستم‌های الکترونیکی عرضه و ... آشنا شود.

کریمی درباره  مصداق‌های آن نیز گفت: برای مثال نمایشگاه کتاب سال‌های قبل به شخص بنده این اطمینان را داد که می‌تواند در زمینه تولید پادکست نیز کار کرد و آن را حتی به فروش گذاشت برای مثال این تجربه شخصی را خودم داشتم که فکر می کردم کسی برای پادکست هزینه نکرده و در نتیجه پیش فرض بر این است که پادکست باید رایگان باشد اما به چشم دیدم که اصلا این چنین نیست و می توان به همان اندازه کتاب فیزیکی حتی بعضاً بیشتر، پادکست کتاب را نیز فروخت.

او ادامه داد: بلافاصله یک هفته پس از نمایشگاه تهران دوره قبلی جلسه‌ای را در انتشارات تشکیل دادیم و برنامه تولید پادکست را نیز به برنامه کاریمان افزودیم در نتیجه سبب شد تا در وهله اول به تولید یک پادکست بپردازیم که در زمینه تاریخ شفاهی و انقلاب اسلامی بود و توانست بازخورد خوبی را هم در حد انتظار ما داشته باشد. این یک مثال ساده از تاثیری است که نمایشگاه کتاب می تواند بر روی یک انتشارات بگذارد.

رویدادی به بزرگی یک کشور 

یکی دیگر از ناشران عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار ایبنا، نمایشگاه کتاب را فرصتی بی‌بدیلی برای عرضه کتاب‌ها و آخرین تولیدات انتشارات دانست و گفت: نمایشگاه کتاب در واقع مانند راهیابی یک تیم استانی به مسابقات کشوری است شاید شما انتظار نداشته باشید که در نخستین حضورتان در سطح یک رقابت‌های کشوری بر روی سکو بروید اما حضور در چنین رویدادهایی خودش یک نوع برد و روی سکو رفتن محسوب می شود.

رضا یار احمدی که سابقه حضور در نمایشگاه تهران را با انتشارات آینده‌سازان شرق ناشر کتاب‌های تخصصی دارد، بیان کرد: نمایشگاه کتاب در واقع یک عرصه بزرگ برای حضور و شناساندن ظرفیت‌های ناشران استانی است ناشرانی که شاید هرگز چنین فرصتی برای عرضه کارهایشان نداشته باشند.

وی اضافه کرد: استان سمنان 700 هزار نفر جمعیت دارد که از این بین اگر بخواهیم مثلا خریداران ناشران تخصصی را جدا کنیم شاید با احتساب دانشجویان و دانش آموزان در بهترین حالت به عدد 150 هزار نفر برسیم این در حالی است که در نمایشگاه کتاب در یک صبح تا ظهر 150 هزار نفر خریداران کتاب‌های تخصصی از مقابل غرفه شما عبور می کنند.

وی با بیان اینکه حضور در چنین سطحی که می توان آن را بزرگترین بازار خرید کتاب شاید در خاورمیانه نیز دانست که به ناشران این امکان را می دهد‌که بتوانند درآمدزایی خوبی را نیز داشته باشند، افزود: ناشران در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبرو بوده اند که بخشی از آن را می‌توان در نمایشگاه کتاب رفع کرد.



وضعیت انتشارات در استان سمنان 

در سال گذشته در استان سمنان بیش از 210 عنوان کتاب منتشر شده که تقریبا 10 درصد از این کتاب‌ها ترجمه و نزدیک به 190 عنوان نیز تالیف بوده است از سوی دیگر 93 درصد از کتاب‌های منتشر شده استان سمنان در سال 1401 چاپ اول بوده اند و این نشان می‌دهد که وضعیت انتشارات در استان سمنان علیرغم تمام تلاطم‌های اقتصادی و مشکلاتی که ناشران با آن روبرو هستند، چندان هم بد نیست.

نمایشگاه کتاب یک رویداد مهم است که می‌تواند ناشران را حمایت کند تا دست کم بتوانند کتاب‌های منتشر شده خودشان را به چاپ‌های بعدی برسانند و از آن انتفاع مالی نیز کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها