پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
روایت مدافعان حرم را محدود به شهدا و سرداران حاضر در خط مقدم نکنیم

شجرۀ مدافعان حرم، درختی است که ریشۀ آن را انقلاب اسلامی و تنۀ آن‌ را سلیمانی‌ها و همدانی‌ها و شاطری‌ها تشکیل داده‌اند. این درخت امروز تنومند شده؛ پر از میوه‌های ریز و درشت، پر از شاخه‌، پر از ساقه و گره و جوانه، پر از برگ. همه‌ دست هم را گرفته‌اند تا این شجره، سرسبز و سرپا باشد.

به گزراش حبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «ممنوع‌الخروج» روایتی جذاب و پرکشش از مسیر پر فراز و فرود یک مدافع حرم در راه رسیدن به سوریه است. محمد حکم‌آبادی نویسنده این کتاب که سابقه نگارش کتاب‌های «عملیات احیا» و «سردار سربدارها» را در کارنامه خود دارد ضمن معرفی این کتاب گفت: «ممنوع‌الخروج» داستان یک مدافع حرم بسیجی است که پس از شهادت دو نفر از دوستانش قصد رفتن به سوریه را دارد. این کتاب تلاش‌های این فرد برای اعزام و حل مشکلات و گرفتاری‌های قبل از آن را روایت می‌کند. از جمله اینکه معطلی‌های زیادی را تجربه می‌کند. به لحاظ روانی و مالی در فشار قرار می‌گیرد که تحت هر شرایطی بتواند به سوریه برود. در نهایت دو بار برای دفاع اعزام می‌شود. محور روایات کتاب به دوندگی‌های این فرد اشاره دارد. به‌عنوان مثال یک روز می‌رود فرودگاه می‌گویند فرودگاه دمشق را زدند، روز بعد آب‌وهوا مناسب نیست، روز بعد بمب‌گذاری حرم امام رخ می‌دهد و اعزام تا یک ماه کنسل می‌شود. بعد از یک ماه برای اعزام می‌رود می‌بیند به‌خاطر اینکه ضامن فردی بوده که اقساط بانک را نپرداخته ممنوع‌الخروج شده. اما در نهایت موفق به اعزام می‌شود.          

وی در ادامه به محدودیت‌های مسیر نگارش این کتاب اشاره کرد و افزود: اطلاعات شخصی این مدافع حرم به دلیل مسائل امنیتی در کتاب تغییر کرده است. تمامی روایات کتاب از نقل‌قول‌ها و مصاحبه‌هایی است که از این مدافع حرم گرفتیم.

نویسنده کتاب «ممنوع‌الخروج» در خصوص هدف نگارش این کتاب گفت: استدلال حسینیه هنر سبزوار مبنی بر این بود که کسی که در خط مقدم مشغول جنگ با داعش است، همه تاریخ مدافعان حرم را دربرنمی‌گیرد. بنا بر نقل رهبر انقلاب که مدافعان حرم را شجره طیبه توصیف کرده‌اند ما هم این درخت را شامل میوه، شاخه، ریشه و ... توصیف کردیم. ما در روایت مدافعان حرم بیشتر بر روی شهدا، سرداران و افرادی که در خط مقدم بودند تمرکز کردیم در حالی که پزشک، آشپز، راننده، تدارکات و ... همه در دفاع نقش داشتند. حتی کسی که چندین ماه برای اعزام تلاش کرده اما اعزام نمی‌شود می‌تواند سوژه جالبی باشد. برای من روایت تاریخی این موضوع مهم بود.   

چاپ اول این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است و در نمایشگاه کتاب تهران در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. انتشارات راه‌ یار این کتاب را منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط