به مناسبت روز گرافیک به معرفی 17 کتاب مشهور در این زمینه که در سال 1401 چاپ شدهاند پرداختیم.
به مناسبت روز گرافیک فهرستی از بهترین کتابهای این حوزه در سال 1401 تدوین کردهایم که به شرح زیر است:
گرافیک و پوسترهای انقلابی
کتاب «گرافیک و پوسترهای انقلابی» به همت سارا پیلور و نشر انجیر به نگارش درآمده و موضوع کلی آن تاثیر گرافیک و پوسترسازی در روند انقلابهای مهم جهان است. در پیشگفتار این کتاب آمده: «انقلابهایی که در جهان به وقوع میپیوندد، منشع تحولاتی شگرف در جوامع دیگر گردیده و امواج خروشان این انقلابها تا کرانهای دور نیز کشیده میشود و هنرمندان نیز سهم مهم و بهسزایی در ترویج و ترقیب این تحولات داشتهاند. پوسترهای انقلابی و جنگی با پوسترهای صنعتی بسیار متفاوت بوده و پوسترهای فرهنگی نیز از حال و هوای خاصی برخوردار است که از سمبلها و المانها و نهادهای خاصی استفاده شده است. انگیزه اصلی نویسنده در ارتباط با پوسترهای انقلابی جهان شناخت و درک صحیح و واقعی از ارتباط با انقلاب و مردم است و همینطور نحوی مبارزات با سلاح تبلیغات در جهت رسیدن به استقلال و آزادی.»
پنجاه سال گرافیک ایران
این کتاب با نام «پنجاه سال گرافیک ایران» کتابی پژوهشی تاریخی به کوشش پریسا رشیدی و مینا احمدی است که به سیر روند گرافیک ایران در سالهای 1350 تا 1400 میپردازد و رشد و نمو آن را شرح میدهد. در مقدمه این کتاب که به دست نشر جهاد دانشگاهی چاپ شده؛ آمده است:« تاریخ گرافیک از تاریخ فرهنگ و هنر، سرگذشت جامعه اوضاع سیاسی شرایط اقتصادی تحولات خط و ،زبان دگرگونیها و پیشرفتهای فنی به ویژه در فناوری چاپ و تکثیر فناوری دیجیتال و فناوریهای ارتباطی و بسیاری چیزهای دیگر جداییناپذیر است از این رو تنظیم گاهنگار گرافیک ایران بدون بررسی همزمان رخدادهای سیاسی اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و فنی ناقص و ناکارآمد خواهد بود.»
مهندسی محصولات چاپ و بستهبندی
کتاب سوم، کتابی دیگر از سارا پیلور و نشر انجیر است و «مهندسی محصولات چاپ و بستهبندی» نام دارد، همانگونه که درباره اهمیت این موضوع در کتاب نوشته: «چاپ در آغاز ظهورش برطرف کننده نیازهای فرهنگی بود. اما اکنون با توسعه مبادلات کالا جزء جداییناپذیر تجارت، صنعت و فرهنگ شده است به طوری که در اطراف خود مستندات چاپی فراوانی همچون کاتالوگ، اوراق، کارت، بستهبندیهای مختلف، کتاب، مجله، روزنامه و هزاران چیز دیگر را میبینیم. در رسیدن به آنچه که ما در انتها مشاهده میکنیم، همچون جعبه یک محصول، صنایع مختلفی به کار گرفته شده است و نتیجه کار طراحی، لیتوگرافی، چاپ و ... است. خطی نازک با رنگ خاکستری در کامپیوتر رسم میشود، اما در چاپ چیزی دیده نمیشود. مشکلی که با آگاهی و شناخت محدودیتها به راحتی قابل حل میبود به یک مسئله پرهزینه بدل شده است.»
نوگرایی در خط ثلث
این شماره نسبت به دیگر کتب خاصتر است. کتاب «نوگرایی در خط ثلث» به دست خطاط مشهور علی عبدالحسینزاده نوشته شده که در آن آیاتی از قرآن کریم، اسما الهی، نام مبارک پیامبر و خاندان پاکش، اخبار و احادیث، جملات قصار فارسی و ضرب المثل های آذری به سبکی جدید و گرافیکی از خط ثلث طراحی شده که در 218 صفحه توسط انتشارات هفت خط چاپ شده است.
عوامل موثر در طراحی گرافیک محیطی در فرودگاهها
گرافیک محیطی که از تابلوهای نشانگر در خیابانها، تا طراحی ساختمانهای مدرن وسعت یافته، یکی از کاربردیترین جلوههای هنر گرافیک محسوب میشود که با کمک معمارانی متخصص در خدمت فضای زندگی انسان آمده است. در کتاب «عوامل موثر در طراحی گرافیک محیطی در فرودگاهها» در مورد کاربرد هنر گرافیک که امروزه بیشتر مردم آن را مترادف با واژه تبلیغات (Advertising) میدانند صحبت شده، این هنر هم اکنون چنان در تار و پود زندگی صنعتی تنیده شده که بی اغراق شاید قرن ۲۱ را نتوان بدون آن تصور کرد. در این مورد شاید مثالی کوچک هدف این نوشتار را روشنتر کند. در این کتاب که نوشته آرزو معجرسازی و کار نشر حوزه مشق است راهکارهایی برای طراحی موثر گرافیک محیطی فرودگاهها ارائه شده است.
تحلیل جامعه شناختی مبانی گرافیک ایران در دوران قاجار
هنر گرافیک در ایران سابقه طولانی دارد و شروع این هنر به ماقبل دوره صفوی برمیگردد.که در کتاب «تحلیل جامعه شناختی مبانی گرافیک ایران در دوران قاجار» نوشته نفیسه اثنی عشری، هیئت علمی دانشگاه ابوعلی سینا است به تحلیل گرافیک قجری پرداخته شده. در مقدمه این کتاب آمده «طراحی گرافیک را میتوان ترکیبی از ایده تا بازنمود بصری یک مفهوم، پیام و یا حتی یک احساس ذهنی در توصیف و بیان موضوعی دانست که به مدد زبان تصویر و نوشتار و یا حتی صرفا طراحی تصویری و یا صرفا طراحی نوشتاری شکل گرفته است به گونهای که درک آن را برای جامعه مخاطب آسان سازد.»
بررسی پوسترهای تبلیغاتی در ایران و جهان (با تاکید بر آرایههای ادبی)
در کتاب «بررسی پوسترهای تبلیغاتی در ایران و جهان» به تحلیل هنر پوسترسازی تبلیغاتی پرداخته، همانطور که شاعران و نویسندگان، مفاهیم و ایدهها را تبدیل به کلام میکنند، طراحی گرافیک نیز این مفاهیم و ایدهها را به نمایشی بصری تبدیل میکنند و سعی بر تاثیرگذاری و ماندگاری در ذهن بیننده را دارند. پس میتوان عملکرد آنها را یک عملکرد بلاغی دانست و از این جهت فرآیند کار یک طراح گرافیک را به فرآیند کاری یک شاعر یا نویسنده شبیه دانست. بنابراین با اندکی تسامح، میتوانیم فرآیند خلق یک اثر تصویری را به فرآیند خلق یک متن ادبی شبیه بدانیم. یک طراحی موفق، همانند یک متن ادبی خواه نظم خواه نثر میتواند افکار پیچیده انسانی را به زبانی ساده برگرداند و برای این که موفق باشد، باید بتواند به همان زبان، امری نو یا گوناگونی را ارائه دهد. در نتیجه میتوان گفت که ارزش اشکال بیان و یا فرمهای ادبی نزد طراحان اگر کمتر از شاعران نباشد، با آن برابری میکند. این کتاب توسط صمد کاویانی و نگار کریمی به نگارش درآمده و توسط نشر نواوران دانش چاپ شده.
خلاقیت در گرافیک
بازار پررقابت امروز نیاز به هر چه بیشتر دیده شدن محصولات را افزایش داده است، به همین دلیل خلاقیت ارزش ایجاد میکند.در کتاب «خلاقیت در گرافیک» به شما گفته میشود آشنایی با مواردی مانند تاریخ گرافیک، عناصر خلاقانه بصری، مسائل مربوط به ذهن و تصور مخاطب، شناخت محیط، ماهیت اثر در بازار، فضای مجازی و همچنین تمرین و تکنیکهای موثر و خلاقانه بر روی آثار شما تاثیرگذار است. شما با گذراندن این دوره با اصول ایجاد طرحی خلاق و ارائهای جذاب به بازار مطابق با نیازهای مخاطبین آشنا میشوید تا بتوانید آثاری متفاوت در رزومه خود قرار دهید و یا برای ارائه به سایتها، دانشگاهها و یا جشنوارههای هنری طراحی کنید. متفاوت فکر کردن با پرسشگری و شناسایی امکانپذیر است، پس برای رسیدن به این هدف نیاز به ارزیابی آثار گرافیکی و تفاوتهای آنها و همچنین مطالعه تاریخ و تمرین برای افزایش خلاقیت داریم. فهیمه پورحسنخانی در این کتاب به اصل خلاقیت، لزوم خلاقیت در کارها و همچنین چگونه خلاق شدن را میآموزد.
حافظ گرافی
کتاب «حافظ گرافی» هم مثل کتاب «نوگرایی در خط ثلث» با سایر کتابها متفاوت است و در آن خبری از متن نیست. کتاب حافظ گرافی مجموعه پوسترها بر اساس غزلیات حافظ است که به همت مرتضی منصورسمایی و سامان رضایی و مریم فرادی طراحی شده است.
گذری بر انسان، طبیعت، طراحی در گرافیک
با اندک نگاهی به آثار هنری ایرانیان و تاملی کوتاه در آن ها در مییابیم که سرچشمه تمامی هنرهای ایرانی برگرفته از تجسم عینی اندیشه مردمانی است که تلاش کردهاند جهانبینی خود را قالب آن هنر بیان کنند. همانطور که میدانیم طبیعت دستاورد معمار هستی، خداوندگار عالم است و اغلب برای هنرمندان سرچشمه الهام بوده است و در کتاب «گذری بر انسان، طبیعت، طراحی در گرافیک» کاملا بر این موضوع تاکید شده. به دلیل گرایش ذاتی و فطری انسانها در تعامل با طبیعت و تاثیرات قابل توجه ارتباط با طبیعت در روح و جسم آدمی، بشر همواره به دنبال ایجاد رابطهای منطقی و مناسب میان فضای درون و طبیعت بیرون بوده است.هدف اصلی کتاب حاضر توجه به ارتباط انسان با طبیعت، عناصر طبیعی در طراحی گرافیک و نوع برخورد انسان با طبیعت و بکارگیری آن در طراحی و در گرافیک است که به صورت مختصر بیان خواهد شد. این کتاب حاصل تلاشهای سیده اعظم موسوی خرد است که در انتشارات سیمای رشد چاپ شده.
گرافیک محیطی و دکورسازی
امروزه گرافیک به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغات، پیامرسانی و نشر دانش اجتماعی فرهنگی و علمی به کار گرفته میشود و گرافیک محیطی شاخه پراهمیتی در این زمینه است که نویسنده در کتاب «گرافیک محیطی و دکورسازی» به آن میپردازد. گرافیک در کشورهای توسعهیافته از پرکاربردترین ابزارهای یک زندگی اجتماعی است. شما میتوانید به سادگی وجود آن را در اعلانهای تبلیغاتی و تجاری، علائم راهنمایی و رانندگی، ویترین مغازهها، طراحی شهری و اماکن عمومی نظیر هتلها، فرودگاهها و متروها، رستورانها و پارکها، فروشگاهها و مراکز مختلف ورزشی هنری و فرهنگی، نوشتهها و تبلیغات بدنه ساختمانها و وسایل نقلیه عمومی و گرافیک در ابعاد بزرگ و نقاشی دیواری، پیکتوگرامها و علائم نمادین ببینید. گرافیک محیطی به عنوان یکی از شاخههای گرافیک در رسیدن به اهداف گفته شده، نقش تعیینکنندهای دارد و بخش زیادی از فعالیتهای تبلیغاتی و تجاری را در بر میگیرد. این کتاب به دست علی و نرگس کرمی در دو فصل تدوین گردیده که فصل اول به کلیات و مفاهیم پرداخته و فصل دوم به نقش گرافیک داخلی بررسی میگردد.
کاربرد گرافیک در طراحی لوحههای آموزشی دوره اول ابتدایی مبتنی بر اصول شرطیسازی
در کتاب «کاربرد گرافیک در طراحی لوحههای آموزشی دوره اول ابتدایی مبتنی بر اصول شرطیسازی» به اهمیت این تخصص میپردازد. با توجه به فعالیتهای محیطهای آموزشی، پژوهشگران متوجه مشقتهای فراوان معلمان کلاسهای پایه، برای تدریس حروف الفبا شدهاند، که همراه با زمان زیادی برای تدریس حروف الفبا به صورت صحیح به کودکان میباشد، کشیدن، رنگ کردن و درست کردن حروف الفبا با استفاده از مقوا و دیگر وسایلها باعث ایجاد اتلاف وقت در بازه زمانی مشخص به عنوان کمکهای آموزشی موجود در کلاس میشود، از طرف دیگر وجود لوحهها و نمونههای تصویری با هدف سهولت در آموزش حروف الفبا برای دانشآموزان کلاسهای پایه در بازار نیز با شکست همراه بوده است و بیشتر حالت کلیشهای به خود گرفته است، به همین جهت راغب به انجام پژوهش در این زمینه شده تا بر روی این معضل آموزشی کار شود. این کتاب به قلم فرشته منیرفرزانه و به همت نشر گنجور چاپ شده است.
کاربردها و تاثیرات بصری تایپوگرافی
«کاربردها و تاثیرات بصری تایپوگرافی» باز هم کتابی دیگر از سارا پیلور و نشر انجیر است که درباره آن میتوان گفت :«هنر مفهومی است که از اولین روزهای زندگی با او همراه بوده است. از نقاشیهای درون غاز تا هنرهای خیابانی جدید، این مفهوم گسترده همواره در طول تاریخ مهمان ما بوده و طی زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. امروزه، معنای هنر تنها به نقاشیهای زیبا یا خطاطی نستعلیق ختم نمیشود، بلکه در قالبی جدید به خدمت کسب و کارها در آمده است. تایپوگرافی یکی از اشکال جدید هنر است که توانایی بالایی در انتقال مفاهیم گوناگون به مخاطبانش دارد. به همین خاطر است که این هنر نو، به ابزار موردعلاقه طراحان لوگو و صاحبان کسبوکار تبدیل شده است.»
ایدهپردازی در گرافیک
کتاب «ایدهپردازی در گرافیک»، مجموعهای است کارگاهی در عرصه ایدهپردازی در گرافیک، با تکیه به مباحث تئوری و نظری شامل سه فصل اصلی است و هر فصل دارای مقدمه، تمرین و جمعبندی میباشد.
فصل اول: شامل بخش خلاقیت و چیستی آن، انواع هوش، نظریههای خلاقیت، الگوهای فرآیند خلاق میباشد. در این خصوص سعی شده از زبان و تجربههای هنرمندان و مدرسین هنر با ذکر مثالهای تصویری و توصیفی استفاده شود که در واقع سرآغازی برای مطالعه بیشتر در این زمینه است.
فصل دوم: شامل بخش دیزاین و مفاهیم دیزاین در گرافیک است و برای تفهیم بیشتر همراه با مثالهای تصویری و توصیفی به چگونگی دیزاین در عرصههای مختلف گرافیکی پرداخته شده است. در این فصل که بیشتر یک فصل کارگاهی است با بیان رویکردهای نظری هنر با ذکر نمونه و مثال سعی شده نه تنها به افزایش سطح دانش؛ دانشجویان کمک شود بلکه با تمرینهای داده شده به تواناتر شدن و مهارتآموزی در هر رویکرد بپردازند. در انتها با ذکر تمرینهای داده شده از دانشجویان میخواهیم با توجه به توانایی خود به انجام تکالیف و تمرینهای داده شده اهمیت داده و آنها را اجرا کنند.
فصل سوم: به ایدهیابی و خلق ایده در چگونگی کارکردهای تجسم خلاق در عرصههای گرافیکی و به شیوهها و مهارتها با تمرینهای داده شده و چگونگی کشف ایده و راههای آن در فرآیند کار گرافیکی پرداخته شده است.
آنچه طراحان گرافیک متحرک باید بدانند
«آنچه طراحان گرافیک متحرک باید بدانند» کتابی خارجی، نوشته آنجی تیلور است که به همت شعیب حسینی و علی گواهی ترجمه شده است. در پیشگفتار این کتاب یادداشتی از «راب چیو» کارگردان آمده که نوشته است: «اولین برخوردم با نوشتههای انجی تیلور در سال 2001 هنگام خواندن کتاب Creative After Effects بود. در آن زمان به تازگی مدرک کارشناسیام را در رشته طراحی گرافیک تمام کرده بودم و تصمیم داشتم تا افترافکت را به صورت خودآموز یاد بگیرم. از طرفی 4، 5 سالی بود که در دفاتر چاپ مختلفی در شمال انگلیس کار میکردم و با بازار کار آن آشنا بودم. داستانگویی همیشه از مهارتهای ذاتی من بوده است. همچنین برای پایاننامهام، اولین فیلم کوتاهم را با افترافکت 1. 3 ساخته بودم.»
آموزش تصویرسازی
کتاب «آموزش تصویرسازی»، کتابی آموزشی به قلم فاطمه سادات حسینیزاده است که به تدریس طراحی چهره، آناتومی، فیگور، حیوانات، آکرولیک، پاستل، کلاژ، پرسپکتیو، تصویرسازی تبلیغاتی، نشریات، کتب، مد، طراحی پارچه و سایر متدهای هنری طراحی است که بسیار به دانشجویان و علاقمندان این رشته کمک میکند تا در این رشته پیشرفت کند.
ده طراح گرافیک
مونوگراف و زمینههای تحلیلی هنر را میتوان پاشنه آشیل هنر ایران دانست اگر نگاهی به تثبیت هنر مدرن و پس از آن هنر معاصر در سطح جهانی داشته باشیم در میابیم که نقش معرفی و تحلیلی آثار هنری، توانسته طی یک قرن اخیر زمینههای رشد هنر را فراهم آورد و درست در همین عصر است که بیشترین جریانات هنری شکل حیات و زوال را تجربه کردند همه این موارد گویای نقش تحلیلی و معرفی آثار هنرمندان است. اینکه امروزه میتوان از درون یک اثر هنری و جریان فکری یک هنرمند به زمینههای تحلیلی تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف دریافت. جملگی از درون همین تحلیلها و مونوگرافهایی است که در جوامع مختلف شکل گرفتهاند. کتاب «ده طراح گرافیک» به قلم آرش سلطانعلی، زندگینامه 10 طراح مختلف ایرانی، «سرژ آواکیان»، «مجید بلوچ»، «محمد بهرامی»، «خسرو بیات»، «فوزی حسن تهرانی»، «قباد شیوا»، «کامران کاتوزیان»، «هوشنگ کاظمی»، «مرتضی ممیز» و «ایرج میرزاعلیخانی» را روایت میکند.
نظر شما