شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
«نگاهی به زندگی و اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی محمدمیرزا قاجار قوانلو» منتشر شد

زهرا(شیوا)قدیری اصلی کتاب «نگاهی به زندگی و اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی محمدمیرزا قاجارقوانلو (کاشف السلطنه)» را در انتشارات آستان جانان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، زهرا (شیوا) قدیری اصلی کتاب «نگاهی به زندگی و اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی محمدمیرزا قاجار قوانلو (کاشف السلطنه) را در ۲۳۱ صفحه در انتشارات آستان جانان منتشر کرده است.
 
مؤلف در بخشی از پیشگفتار کتاب چنین نوشته: «در عصر قاجار با همه فساد و تباهی که برای جامعه ایران داشت باز هم با بزرگمردان ایران دوست و صاحب نظری آشنا می شویم که با رهبری و تعالیم مردم دوستانه نگذاشتند ایران پس از چند هزار سال استقلال و سروری به ژرفای دره خطرناک اضمحلال ساقط گردد و نامش از یادها زدوده شود. بزرگانی چون شاهزاده سخت‌کوش محمدمیرزا ملقب به کاشف السلطنه، مرد نامور و شایسته‌ای که خدمات ارزنده‌اش در تاریخ ایران ثبت و ضبط است، پس از تکمیل و اتمام تحصیلات در اروپا دقیقا به گیرودار زندگی اجتماعی پای نهاد...»
 
مؤلف در ۳ فصل و زیر مجموعه‌های مختلف، به زندگی اداری و سیاسی، صنعت چای ایران، آثار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی کاشف السلطنه و خدمات و تلاش‌ها و اقدامات وی پرداخته است.
 
این اثر پژوهشی لایه‌هایی پنهان از زندگی سیاسی، اداری و اجتماعی و اقتصادی محمدمیرزا قاجار قوانلو (کاشف‌السلطنه) را برای علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی روشن و واکاوی می‌کند.
 
باغلب کتاب‌های تاریخی- پژوهشی به مستندات، تصاویر و اسناد آراسته‌اند و در مخاطبان علاوه بر اعتماد به محتوای کتاب‌ها، جذابیت بصری و لذت دیدن اسناد و تصاویر تاریخی را ه وجود می‌آورد.

پرداختن به زندگی، اقدامات و فعالیت‌‌های رجال برجسته و اظهارنظر درباه زندگی شخصی و اجتماعی‌شان، کاری دشوار و به تحقیق، پژوهش و مقابله اسناد و تحلیل‌های عمیق کارشناسی و گردآوری مستندات، نیاز است.
 
انتشارات آستان جانان در ایلام به مدیریت زهرا فتحی که خود از پژوهشگران حوزه ادبیات کلاسیک و معاصر به شمار می‌رود، کتاب «نگاهی به زندگی و اندیشه های سیاسی و اقتصادی محمدمیرزا قاجار قوانلو (کاشف السلطنه)» تالیف شیوا (زهرا) قدیری ‌اصلی در ۲۳۱ صفحه، با طرح جلدی از مهدی کاس‌نژاد به قیمت ۱۲۰ هزار تومان در سال 1401 منتشر کرده است.
 
پیش‌تر کتاب‌ های «محمدمیرزاکاشف چایکار؛ کاشف‌ السلطنه» نوشته هومن یوسف‌دهی از سوی نشر فرهنگ ایلیا در سال1399و «ح‍اج‌ م‍ح‍م‍دم‍ی‍رزا ک‍اش‍ف‌ال‍س‍ل‍طن‍ه‌ (چ‍ای‍ک‍ار) پ‍در چ‍ای‌ ای‍ران‌» ت‍ال‍ی‍ف‌ و ت‍دوی‍ن‌ ث‍ری‍ا ک‍اظم‍ی‌؛با م‍ق‍دم‍ه‌ و اض‍اف‍ات‌ از ج‍ع‍ف‍ر پ‍ژوم‌،توسط نشر سایه در سال 1372 منتشر شده که منابع ارزشمندی‌ برای پژوهشگران‌ به حساب می‌آید.
 
«آقامحمدخان قاجار قوانلو قاجار ملقب به کاشف‌السلطنه و مشهور به چایکار (زاده ۱ فروردین ۱۲۴۴– درگذشته ۳۱ فروردین۱۳۰۸)،دیپلمات،نویسنده، مشروطه خواه دوره قاجار و پهلوی بود. او نخستین کسی است که کشت چای را در ایران رواج داد و به همین دلیل«پدرچای‌ایران» خوانده می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها