چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
کتاب «چهل‌گياه» با فرهنگ، آداب و عادات مردم ایلام گره خورده است

صیدمحمد درخشنده، محقق و ایلام پژوه پیشکسوت درخصوص کتاب تازه‌اش گفت: چهل گیاه(گونه‌های گياهی و فرهنگ اقوام ايلامی)،یافته های در طبیعت است که اقوام،ایلات و عشایر ایلام با آنها سروکار داشته اند و با گوشه هایی از فرهنگ و آداب و عادات مردم استان گره خورده است.

صیدمحمد درخشنده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: چهل‌گیاه (گونه‌های گياهی و فرهنگ اقوام ايلامی)، یافته‌های در طبیعت با گونه‌های گیاهی، نشانی از هزاران گونه درخت، گیاه و گل‌هایی است که مردم، اقوام، ایلات و عشایر استان ایلام با آنها سروکار داشته‌اند و با گوشه‌هایی از فرهنگ، آداب و عادات مردم استان ایلام گره خورده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب از پنج فصل شامل نگاهي به تاريخ و جغرافيای استان ايلام، معرفی ‌گل‌ها و گياهان و انواع درخت‌ها، درختچه‌ها و گونه‌های گياهی گرمسيری و سردسيری با خواص درمانی و نيز گونه‌هايی از گياهان خوراكی و گل‌ها و گياهان معطر و زينتی، همچنين كاربرد انواعی از برگ، ساقه و ريشه‌ گياهان و برگ و دانه و ميوه‌های بعضی از درختان جنگلی در تهيه‌ رنگ دانه‌ها تشکیل شده است.
 
مؤلف کتاب «باورها در فرهنگ مردم ایلام» ادامه داد: در این کتاب به موارد استفاده از گیاهان در رنگرزی سنتی انواع نخ و پشم، رنگ‌شناسی و مواد رنگ‌زا، محصولات آرايشی سنتی زنانه و نيز استفاده از دانه‌ها و گل‌های معطر و استفاده از چوب بعضی از درختان، اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: چوب درخت تای (داغداغان)، كَيكُم، بلاليك (آلبالو وحشی)، ارجن، كِرف به‌همراه دانه‌های خوش‌بوی‌ هل و ميخك و ميرنخه(مريم نخودی)، سدر و نيز برگ‌ها و شاخه‌های درخت زيتون وحشی و مورد (مورت) از مواردی دیگر است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
 
درخشنده درخصوص استفاده از برخی گیاهان و چوب‌ها برخی از درختان به عنوان زيورآلات در میان زنان و دختران تصریح کرد: در این کتاب به خواص و استفاده از برخی چوب‌ها و ساقه‌ها و گل‌ها به عنوان زیورآلات و متعلقات زنانه كه توسط زنان ايل و اقوام از ايام گذشته تا به امروز استفاده می‌شده، اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: در اين کتاب خاصيت درمانی و داروييی انواعي از گل‌ها و گياهان و نحوه تهيه و استفاده از اين گل‌ها و گياهان در درمان بعضي از امراض و بيماری‌ها به صورتی جامع و روان شرح داده شده است.
 
مولف کتاب«ایل من ایلام» ادامه داد: خواننده می‌تواند به خواص‌ دارويي و راه های تهيه و استفاده از گل‌ها و گياهان كه در ميان طبيعت بكر و ناشناخته ايلام كه در واقع گنجينه‌ای ماندگار از نعمت‌ها و بركات خدادادی ‌است، آشنا شود.
 
به گزارش ایبنا صيدمحمد درخشنده، متولد۱۳۳۴در شهر ایلام،نویسنده، محقق و ایلام‌‌‌شناس دانش‌ آموخته كارشناسی ارشد در رشته باستان‌شناسی پيش از تاريخ ايران، تاكنون 40 عنوان كتاب در زمينه‌‌های باستان‌شناسی،تاريخ، قوم‌شناسی جغرافيا، فرهنگ و آيين‌ها،جاذبه‌های توريستی و اكوتوريستی، چشمه‌ها، غارهای تاريخی، باستانی و طبيعی، قنات‌ها، جاذبه‌های عشايری ايران و استان، باورها، چاپ و منتشر و کتاب چهل گياه (گونه‌های گياهی و فرهنگ اقوام ايلامی) سال 1401 در180صفحه و به قیمت65هزارتومان در انتشارات درخشنده به بازار کتاب ارسال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها