شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
اسماعیلی: افروغ فردی دانشگاهی بود که درد مردم داشت/ عاملی: افروغ به دنبال راه حلی برای اقامه عدالت در جامعه بود

سعید رضا عاملی گفت: عماد افروغ یک جامعه‌شناس مسلمان با دیدگاه عدالت‌گرایانه اسلامی بود که تلاش می‌کرد هم به عنوان یک جامعه‌شناس و هم به عنوان یک متفکر مسلمان مسایل اجتماعی ایران را دنبال و راه حلی برای اقامه عدالت در جامعه ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، الهه شمس: ساعت هشت و 30 دقیقه صبح 26 فروردین‌ماه است. از خیابان انقلاب به سمت درب اصلی دانشگاه تهران که می‌روم، بر سر هر تقاطع پوستری بزرگ از عماد افروغ جامعه‌شناسی آزاد اندیش، اندیشمندی انقلابی و متفکری درد‌آشنا می‌بینم که خبر از برگزاری مراسم تشییع پیکر او در مسجد دانشگاه تهران می‌دهد.

افروغ یکی از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران شاخص کشور بود که در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مردم تهران و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. او از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و آخرین مسئولیتش نیز مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه بود. او سرانجام بعد از تحمل یک دوره بیماری سخت، صبح روز جمعه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ مصادف با ۲۳ رمضان، در سن ۶۷ سالگی، دار فانی را وداع گفت.

در مراسم تشییع این اندیشمند، چهره‌های آشنا از همان بدو ورود به محوطه دانشگاه تهران خودنمایی می‌کنند که با قدم‌هایی سنگین و سرهایی که به زیر انداخته‌اند به سمت مسجد دانشگاه می‌روند. در داخل مسجد تعداد بسیاری از چهره‌های علمی و سیاسی کشور نشسته‌اند و انتظار رسیدن پیکر او را می‌کشند.

سرانجام لحظه وداع فرا می‌رسد و پیکر این استاد برجسته دانشگاه بر دوش سیاهپوشانی از دوستان، اقوام و شاگردان و همکارانش به مسجد دانشگاه تهران می‌رسد. منتظران حاضر در مسجد از سویی و مهمانانی که از راه می‌رسیدند از سوی دیگر زیر تابوت را می‌گیرند و آن را با ذکر لااله الا الله تا داخل مسجد همراهی می‌کنند. در این بین، چهره‌های نام‌آشنایی از جامعه‌شناسان بزرگ کشور را می‌بینم که از غم فقدان یار دیرین و استاد راستین، اشک می‌ریزند و تابوت او را تا محراب مشایعت می‌کنند.

در میان جمعیت حاضر در مسجد، طیفی از چهره‌های مختلف مانند محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، بیژن نوباوه وطن نماینده فعلی تهران، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا، فرشاد مهدی‌پور، پیروز حناچی، سیدمجید امامی، حسینعلی امیری، تقی آزاد ارمکی، علیرضا مختارپور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، سعید زیباکلام، رضا پورحسین، حجت‌الاسلام والمسلمین نقویان، غلامرضا غفاری عباس سلیمی‌نمین، محمدصالح مفتاح، حسین انتظامی، سیدمحمود رضوی، علی ربیعی، احمد میدری، سردار علایی و برخی از اساتید دانشگاه حضور دارند.
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویژگی‌های فردی عماد افروغ به خبرنگار ایبنا می‌گوید: او فردی دانشگاهی بود که درد مردم داشت و فقدان او برای همه ما تألم‌برانگیز است. او در چهار حوزه مستقیم با ما همکاری داشت و کمتر کسی وجود دارد که متعهد، متخصص و دانشمند باشد. او متخصص جامعه‌شناسی سیاسی و جامعه‌شناسی عمومی و عضو شورای پژوهشی در وزرات ارشاد بود و نبودش خسارت جبران ناپذیری برای ما دارد.

او می‌افزاید: من در دوره دکتری در کلاس درس جامعه شناسی سیاسی شاگرد عماد افروغ بودم و به این شاگردی افتخار می‌کنم. او هم به دلیل اشراف به منابع اصلی و هم به دلیل آشنایی کامل به زبان علمی یک عالم بسیار متبحر در بخش‌های مختلف حوزه جامعه شناسی بود. ترجمه‌های او  به دلیل شاگردی جامعه شناسان بزرگ دنیا و تعامل با آنها از امتیازهای بزرگش بود.

اسماعیلی همچنین درباره کارهای علمی و کتاب‌های او بیان می‌کند: افروغ برخی از مجموعه سخنرانی‌های علمی خود و کارها و مقالات علمی دقیق خود را کتاب کرد و از حوزه نهج البلاغه تا حوزه مکاتب جامعه شناسی تا فهم مسایل جامعه ایرانی فعالیت کرده و کتاب دارد. 

او در انتها برای این عضو فعال هیئت نظارت بر کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی دعا کرد که در اعلی علیین با شهدا محشور شود. 
سعیدرضا عاملی نیز درباره شخصیت علمی و دینی عماد افروغ به خبرنگار ایبنا می‌گوید: او یک انسان با تجربه و یک متفکر جهاندیده و اندیشمندی بود که سیر و سلوک رو به پیشرفت داشت. برخی در حوزه فکر و اندیشه دچار جمود می‌شوند و یخ می‌زنند و نمی‌توانند مسیر پیشرفت را طی کنند.

 او یادآور می‌شود: عماد افروغ یک جامعه‌شناس مسلمان با دیدگاه عدالت‌گرایانه اسلامی بود که تلاش می‌کرد هم به عنوان یک جامعه شناس و هم به عنوان یک متفکر مسلمان مسائل اجتماعی ایران را دنبال و راه حلی برای اقامه عدالت در جامعه ارایه دهد. او یک عدالت گرای به تمام معنا و یک اندیشمند پرفروغ بود که به درستی می‌توان گفت او عماد افروغ بود.

پس از پایان این مراسم پیکر عماد افروغ به قم منتقل شد و پس از دعا و مناجات در حرم حضرت معصومه(ع)، آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید بر پیکر او نماز اقامه کرد. در این مراسم خانواده آن مرحوم و جمعی از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه حضور داشتند.





 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها