چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
هر جا نگرم علی بود غیری نیست

بیست‌ویکم ماه رمضان مصادف با سالروز شهادت امام علی(ع)، اولین امام شیعیان است. امام علی(ع) دارای خصوصیات و فضایلی است که ایشان را از شخصیت‌های جهانی متمایز می‌کند. در این گزارش به مروری بر آثار منتشرشده‌ درباره آن حضرت پرداختیم که در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حضرت علی(ع) روز سیزدهم رجب در شهر مکه متولد شدند. مادر بزرگوارشان، بانویی درستکار و پاک به نام فاطمه بود که به اَمر خداوند بزرگ، آن حضرت را در خانه‌ کعبه به دنیا آورد. وی هنگام بیرون‌آمدن از خانه‌ خدا صدایی آسمانی شنید که می‌گفت: «ای فاطمه، نام او را علی بگذار که خدا می‌فرماید: نام او را از خودم گرفتم و اوست که بت‌ها را می‌شکند و در بام خانه‌ اذان می‌گوید و مرا در همه حال یاد می‌کند. خوشا به حال کسی که او را دوست دارد و وای بر کسی که با او دشمن است.». پدر امیرالمومنین مردی مومن و خداپرست به نام ابوطالب بود که در میان قبیله‌ قریش احترام بسیار داشت. امام علی(ع) در سن هفت‌سالگی همراه حضرت رسول (ص) به نماز جماعت می‌ایستادند و اولین مردی بودند که به دین مُبین اسلام ایمان آوردند.

چند ماه پس از درگذشت پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(ع) هم از دنیا رفتند و آن حضرت تنها شدند. سال‌ها گذشت و مردم که از خلافت عُثمان ناراضی بودند، پس از کشته‌شدن او، به سراغ حضرت علی(ع) رفتند و از ایشان خواستند تا خلافت بر آنها را قبول کند. امیرالمومنین با اینکه علاقه‌ای به خلافت نداشتند؛ اما به خاطر اصرار مردم پذیرفتند و به مدت پنج سال خلیفه‌ مسلمین بودند.
مردم، همه از اینکه خلیفه‌ای عادل و بخشنده داشتند، راضی و خوشحال بودند؛ تا اینکه در سحرگاه 19 ماه مبارک رمضان- که آن حضرت در محراب مسجد مشغول خواندن نماز بودند- مردی نادان از خوارج به نام اِبن مُلجم با شمشیری زهرآلود ضربه‌ای بر فَرق سر ایشان فرود آورد. امام اول شیعیان دو روز بعد از ضربت‌خوردن یعنی روز 21 ماه رمضان شهید شدند و از دنیا رفتند.

حضرت علی(ع) پس از پیامبر، شایسته‌ترین فرد عالی برای اداره امور جامعه اسلامی بودند. در حوزه اسلام جز پیامبر اسلام، هیچ‌کس از نظر فضیلت، تقوا، بینش فقهی، قضائی، جهاد و کوشش در راه خدا و سایر صفات عالی انسانی به پایِ امام علی(ع) نمی‌رسید. به دلیل همین شایستگی‌ها، حضرت بارها به دستور خدا و توسط پیامبر اسلام به عنوان رهبر آینده مسلمانان معرفی شده بود که از همه آنها مهم‌تر جریان غدیر است. امام علی(ع) دارای خصوصیات و فضایلی است که ایشان را از شخصیت‌های جهانی متمایز می‌کند. علی(ع) بشر بودند؛ ولی خصوصیات وجود ایشان در هیچ بشری دیده نشده است. کارهای حضرت شبیه سایر مردم نبود تا آنها بتوانند ایشان را براساس مقایسه با خود بشناسند؛ بلکه مظهرالعجایب‌ و الغرایب بودند که تمام افراد بشر را در گذشته و آینده مبهوت نموده و خواهند نمود! حال در این گزارش مروری بر آثار منتشرشده درباره امام علی(ع) داریم که در ادامه می‌خوانید:
 
 
آن سه مرغابی/ نوشته فریبا کلهر/ انتشارات سروش
کتاب پیش‌رو داستان زندگی امام علی(ع) از زمان آغاز خلافت تا شهادت ایشان را روایت می‌کند. شخصیت اصلی داستان، کودکی به نام رشید است که با مادرش زندگی می‌کند. عنوان کتاب برگرفته از سه مرغابی معروف است که روز شهادت امام علی(ع) در خانه بوده‌اند و هنگام رفتن ایشان به سمت مسجد به نحوی مانع رفتن امام می‌شوند. همه کسانی که جلوی خانه علی(ع) خوابیده بودند با صدای گریه‌ای که از خانه می‌آمد، بیدار شدند. رشید با چشمان ورم‌کرده و خواب‌آلود به مرغابی‌ها نگاه کرد. ناگهان دستی آتشین را دید که یکی از مرغابی‌ها را ربود و با خود برد. دو مرغابی دیگر به دنبال دست آتشین به پرواز درآمدند. سعد گفت: مرغابی‌ها رفتند و این یعنی امام علی(ع) دیگر نیست.
 
مجموعه شش‌جلدی قصه‌های نهج‌البلاغه/ مجید ملامحمدی/ انتشارات به‌نشر
سه جلد از این مجموعه درباره قصه‌های تاریخی نهج‌البلاغه در زمان امام علی(ع) است که با شیوه‌ای نو و زبانی ساده برای کودکان بیان شده است. در این کتاب‌ها ابتدا قصه برای بچه‌ها بیان می‌شود؛ سپس یکی از سخنان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه که بریده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها یا مکتب‌های آن حضرت است با نثری ساده و آهنگین آورده شده است. سه جلد دیگر از این مجموعه هم مربوط می‌شود به احادیث و جمله‌های کوتاه حضرت علی(ع) که دستمایه داستان‌های امروزی کودکان و نوجوانان است. شکل این داستان‌ها با داستان‌های تاریخی سه جلد دیگر تفاوت دارد و شخصیت‌ها و موضوعات داستان‌ها در فضای امروزی رقم می‌خورد و با حدیث یا جمله‌ای کوتاه از حضرت علی(ع) که با داستان ارتباط دارد، پایان می‌پذیرد.
 
 
جنگجوی جوان/ مسلم ناصری/ انتشارات پیام آزادی
داستان این کتاب درباره دوران 25ساله دوری امام علی(ع) از سیاست است. در این اثر زوایایی از زندگی و کار کردن امام علی(ع) برای مخاطبان نوجوان به گونه داستانی تشریح شده است. در این کتاب، 12 داستان از زندگی امام علی روایت شده است. عناوین برخی از داستان‌ها عبارت‌اند از: نوری در کعبه، هدیه، یاور کوچک، چهل خنجر و یک بدن، اناری از بهشت، روز تلخ و شب شیرین و ماه قطعه‌قطعه‌شده. عنوان کتاب برگرفته از یکی از عناوین است که در آن داستان نبرد شجاعانه و جوانمردانه حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق روایت شده است.
 
یک کاسه شیر/ محسن پرویز/ انتشارات پیام عدالت
«یک کاسه شیر»، توصیفی از صحنه شهادت حضرت علی(ع) است که در قالب داستانی کودکانه روایت می‌شود. این کتاب در 24 صفحه برای گروه سنی ب و ج به چاپ رسیده است. تصویرگری کتاب بر عهده محمدتقی جلالی بوده است.
 
 
طلایه‌دار ولایت/ مهدی قزلی/ انتشارات امیرکبیر
هیچ‌کس در این عالم به پیامبر(ص) نزدیک‌تر از علی(ع) نبود. هیچ‌کس هم نیست که این حقیقت «طاهرتر از آفتاب نیم‌روز» را رد کند. نزدیکی به پیامبری که از روی هوای نفس کاری نمی‌کند، برای امتی که او را اسوه حسنه می‌داند، یک غنیمت و اگر علی(ع) هیچ فضیلتی جز همین نزدیکی به پیامبر آخرین را نداشتند، باید مورد تکریم بزرگان این امت قرار می‌گرفتند؛ اتفاقی که نیفتاد. این کتاب از مجموعه کوتاه‌نویسی‌های مهدی قزلی پیرامون زندگی ائمه اطهار(ع) است. قزلی در کتاب، مقاطع مهمی از زمان ولادت تا شهادت امیرمؤمنان(ع) را بیان نموده است که زبان ساده و صمیمی آن برای مخاطب بسیار ملموس است.
 
 
برای مولاعلی/ کلر ژوبرت/ انتشارات رود آبی
در این داستان تخیلی سعی شده است به زبان کودکانه به جلوه‌هایی از واقعه غدیر اشاره شود. «بال طلا» و «بال توری» دو فرشته این داستان خیالی‌اند و واقعی نیستند. این قصه را فرشته‌ها تعریف می‌کنند و با زبانی کودکانه ماجرای آن روز بزرگ را می‌گویند؛ ماجرای غدیر و ولایت امام علی(ع) که هرگز از یاد نخواهید برد. این کتاب در 12 صفحه رنگی به چاپ رسیده و مناسب گروه سنی 6 تا 9 سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها