دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
آوینی در تبیین انقلاب پیشتاز بود

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: بعد از گذشت چهار دهه، هنر انقلاب توانسته ادبیات انقلاب اسلامی را برای جهان روشن کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کوروش زارعی به مناسبت سالگرد شهید آوینی و هفته‌ هنر انقلاب در گفت‌و‌گو با ایبنا مطرح کرد: اخلاص شهید آوینی من را بسیار تحت تأثیر قرار داده است، ایشون هنرمندی با اخلاص بود هنرمندی بود که مثل همه هنرمندان که دنبال دیده شدن هستند نبود و بالعکس همیشه دوست داشت گمنام بماند.

زارعی با نقل خاطره‌ای عنوان کرد: دوستان روایت فتح خدمت حضرت آقا رسیده بودند خود شهید آوینی هم بود که رهبری با این که هرهفته روایت فتح را می‌دیدند و دنبال می‌کردند پرسیدند ای صدایی که روی مستند است برای کیست که دوستانشان شهید آوینی را نشان دادند. ببینید تا چه حد این شهید از مشهور شدن و خودنمایی دوری می‌کرد. کسی که خالصانه برای خدا کار کند و دنبال مشهور شدن نباشد و بخواهد گمنام بماند خدا کاری می‌کند که بیشتر و زیباتر دیده شوند و ماندگار شود. این وجه شهید آوینی بسیار خاص و ویژه است امیدوارم امثال من درس بگیریم از شهید آوینی و همه شهیدان.

این هنرمند سینما و تئاتر در خصوص این که هنر انقلاب در چه مرحله‌ای است عنوان کرد: من فکر می‌کنم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، هنر انقلاب توانسته است خودش را جا بیاندازد و این ظرفیت وجود دارد که در عرصه‌های بین‌الملل حتی کشور‌های منطقه آثار هنری رو عرضه کنیم و هنرمندان ما به این قابلیت و توانایی رسیدند که بتوانند آثارشان را بین المللی کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. 

وی افزود: من آخرین کارم را به شهید آوینی هدیه میکنم که سینمایش بزرگ ۴۱۰ که راجب گردان ۴۱۰ غواص ۴۱ ثارالله است که لشگر حاج قاسم سلیمانی بود. یکی از نقش‌های اصلی نمایش من حاج قاسم است. این کار را به روح بزرگ شهید آوینی هدیه می‌کنم.

زارعی گفت: آخرین کتابی که ما قرار است در این هفته رونمایی آن را انجام دهیم کتاب «نمایش نامه راه طی شده» نوشته نصرالله قادری که یک پرتره از شهید آوینی است از لحظه‌ی شهادت ایشان شروع می‌شود و یک فلش بک می‌خورد و ما مرور می‌کنیم که این اتفاق چگونه رخ داده و چطور به شهادت رسیدند. نمایش‌نامه بسیار خوبی است که نصر الله قادری از خود شهید آوینی مدد گرفته و آن را نوشته است. بسیار بد بود که ما در حوزه هنری بعد از این همه سال کاری برای شهید آوینی انجام نشده بود لذا سال گذشته ما این کار را سفارش دادیم  و  آقای قادری پس از ۷-۸ ماه تحقیق و تفحص انجام شد.

کتاب ۱۹۹۹ هم نمایش‌نامه‌ای است از دوران کرونا، نوشته ایوب آقاخانی که به تأکید و سفارش مقام معظم رهبری که این دوران پاندمی باید به تصویر کشیده شود. در واقع ما به تأکید ایشان این کار را به ایوب اقا خانی سفارش دادیم و کار بسیار خوب و درخشان در فضای رئالیسم جادویی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها