دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
دهم اردیبهشت آخرین مهلت ارسال اثر به همایش بزرگداشت فردوسی

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: دهم اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» است.

فرزاد قائمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی با اشاره به اینکه محورهای ارسال مقالات در دو بخش ویژه و عام ارائه شده، افزود: نقش تاریخی شاهنامه‌ فردوسی در تحکیم هویت ملی، تبیین گفتمان «فرهنگ حماسی» در راستای تعمیق همگرایی ملی و تحلیل نقش خراسان، طوس و مشهد در این گفتمان، بررسی نقش اقوام مختلف ایران در رواج فرهنگ حماسی و جایگاه نقالان و حماسه‌های شفاهی در این زمینه، جایگاه شاهنامه در عصر جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات، تحلیل جایگاه شاهنامه در نظام طبقاتی جامعة ایرانی در ادوار مختلف و نقد سیاسی- اجتماعی اثر در تاریخ معاصر، جایگاه تشیع در روند تطور حماسه‌های پس از شاهنامه محورهای ویژه همایش هستند.

وی ادامه داد: در حوزه عناوین عام می توان به ارتباط شاهنامه فردوسي با ديگر آثار حماسی فارسی، شاهنامه فردوسی، آثار حماسی و افسانه‌های کهن، ارتباط سنت‌ها، جشن‌ها، سوگواره‌ها  و آیین‌های کهن ملی و دینی با متون حماسی، زبان‌های باستانی و شاهنامه فردوسی، شیوه‌ها و سنتهای روایتگری و نقالی شاهنامه فردوسی، شاهنامة فردوسی و ادبيات نمایشی،  شاهنامه فردوسي و بازتاب‌های سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ، شاهنامه فردوسی و ادبيات معاصر، نقش شاهنامه فردوسی در وحدت ملی ایران، جایگاه شاهنامه فردوسی در تبیین هویت تاریخی ملی و مذهبی ایرانیان،  نقش شاهنامة فردوسي در رشد و بالندگي زبان فارسي، شاهنامة فردوسي و زندگی اجتماعی امروز، جایگاه شاهنامة فردوسی در فراسوی مرزهای ایران، تأثیر فرهنگي شاهنامه در طول تاریخ، بر شاخه‌هاي مختلف هنر ايراني، چون: شعر، نگارگري، موسيقي، نمايش، پيكرتراشي و داستان­نویسی و سایر مطالعات شاهنامه‌پژوهی اشاره کرد.

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانسگاه فردوسی مشهد در خصوص شرایط ارسال مقالات همایش بزرگداشت فردوسی نیز گفت: رعايت موازين علمي _ پژوهشي در مقاله (چکيده، مقدمه، پيشينه، متن، نتيجه‌گيري، ارجاعات، فهرست منابع و مآخذ ، تصاوير) از شرایط ارسال مقالات است.

وی ادامه داد: چکیده و اصل مقاله باید با رعایت اصول نگارش مجلات دانشگاهی و بر اساس شیوه‌نامة فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از حیث ساختار علمی و سبک مستندسازی، بر پایة آخرین ویرایش روش‌نامه APA (APA-7) و با نرم‌افزار word  آماده شده باشد.

قائمی ادامه داد: مقالات از طريق سامانه یا ایمیل و به صورت کامل (چکیده و متن کامل مقاله) ارسال شد. چکیده‌های دریافتی (بدون متن کامل مقاله) نیز در صورت تایید موضوع، برای ارسال متن مقاله، تا دو ماه بعد از برگزاری همایش (منحصراً برای چاپ) فرصت خواهند داشت.

دبیر همایش ملی بزرگداشت فردوسی با بیان اینکه حجم مقاله نباید بیشتر از 8000کلمه باشد، افزود: مقاله­ هاي مصور با کيفيت مطلوب تصاویر ارائه گردد و قبلا در هيچ همايش يا مجله و فصلنامه اي ارائه نشده باشد و علاقه مندان مقالات خود را از طریق  سامانه  http://rfsn.richt.ir یا به ایمیل epic.study92@um.ac.ir ارسال کنند.



وی گفت: چکیده‌های دریافتی (بدون متن کامل مقاله) نیز در صورت تایید موضوع، برای ارسال متن مقاله، تا دو ماه بعد از برگزاری همایش (منحصراً برای چاپ)، تنها از طریق ایمیل، فرصت خواهند داشت. بنابراین ایمیل همایش (epic.study92@um.ac.ir) تا تاریخ دهم تیرماه پذیرای دریافت مقالات پژوهشگران خواهد بود؛ البته مقالات دریافتی پس از زمان برگزاری همایش، صرفاً برای چاپ در مجموعه مقالات یا مجلات علمی پذیرفته خواهند شد.
 
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانسگاه فردوسی مشهد گفت: همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت برگزار و دهم اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال آثار است.
 
وی خاطر نشان کرد: مقالات برگزیده، پس از برگزاری همایش، در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسيد و ضمن دعوت از نویسندگان مقالات برای ایراد سخنرانی و ارائة دستاوردهای علمی خود و شرکت در جشنواره فرهنگی و هنری مقارن با این ایام، مقالات برتر همایش که پس از بررسی، امتیازهای لازم را کسب کرده باشند، در مجلات علمی- پژوهشی معتبر منتشر خواهند شد. همچنین علاوه بر رونمایی چندین کتاب معتبر در این حوزه، از انتشار آثار مهم مرتبط با محور ویژة همایش که تایید کمیتة علمی و شورای سیاست‌گذاری همایش را به همراه داشته باشد، حمایت خواهد شد.

قائمی ابراز کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه به نشانی مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، کد پستی9177948883 و بلوار هاشمیه، بین هاشمیه 20 و 22، حوزه هنری خراسان رضوی، دبیرخانه هنر حماسی، تلفن تماس 05138842649 مراجعه کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها