شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
سامانه خرید از کتابفروشی نوعی یکپارچگی در حوزه کتاب ایجاد کرد

کیوان نقره‌کار با اشاره به اینکه سامانه خرید از کتابفروشی می‌تواند نظم و سامانی را به بازار کتاب بدهد، مطرح کرد: این سامانه سبب شد نوعی یکپارچگی در حوزه کتاب ایجاد شود؛ وجود چنین سامانه‌ای می‌تواند کمک کند تا مخاطبان از یک مرجع معتبر با هزینه مناسب و دسترسی سریع‌تر بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ به نقل از روابط‌ عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، کیوان نقره‌کار (کارآفرین حوزه آموزش و فناوری) ضمن اشاره به اینکه سامانه خرید از کتابفروشی سبب شد نوعی یکپارچگی در حوزه کتاب ایجاد شود، عنوان کرد: در این سامانه همه کتابفروشان به یکدیگر کمک می‌کنند تا کتاب بفروشند؛ وجود چنین سامانه‌ای می‌تواند کمک کند تا مخاطبان از یک مرجع معتبر با هزینه مناسب و دسترسی سریع‌تر بهره ببرند؛ همچنین باعث شد تا دسته‌بندی‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف کتاب شکل گیرد و آغازی است تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کشور توسعه دهیم.
 
وی با بیان اینکه سامانه خرید از کتابفروشی می‌تواند نظم و سامانی را به بازار کتاب بدهد، مطرح کرد: خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان متولی مورد اعتماد این حوزه گام بزرگی را برداشته و حال وقت آن است سایر نهادهای دیگر که می‌توانند، در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند، مروج باشند و سامانه را معرفی کنند پا به عرصه گذاشته تا در نهایت اتفاقات خوبی را در صنعت نشر و حوزه کتاب و کتابخوانی شاهد باشیم.
 
او با طرح این نکته که پیشرفت و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب می‌شود حوزه‌های گوناگون از سیاستگذاری تا بهداشت، آموزش، ورزش و... دستخوش تغییر شود، بیان کرد: با توجه به این امر دو نوع رویکرد وجود دارد؛ یکی آن‌هایی که رهبر بازار هستند همچون خانه کتاب و ادبیات ایران که چنین سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است و می‌تواند فضا را به سمت و سویی ببرد که تغییراتی در فروش کتاب ایجاد شود.
 
کارآفرین حوزه آموزش و فناوری افزود: دوم خود فروشندگان هستند از این رو که تا چه اندازه از این فرصت‌ها استفاده کنند. خوشبختانه سامانه خرید از کتابفروشی نگاهی به فعالان و فروشندگان این کالای فرهنگی دارد و چنین فضایی را برای آن‌ها آماده کرده است تا بخشی از درآمدهایشان که به واسطه شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن فعالیت‌ها کاسته شده بود و دچار بحران شده بودند، جبران شود.
 
او به یارانه‌ای که به مخاطبان سامانه خرید از کتابفروشی تعلق می‌گیرد اشاره کرد و ادامه داد: اساسا پیشنهادات جذاب در قالب تشویق‌ها، جوایز، تخفیف‌ها و قرعه‌کشی‌ها می‌تواند به جذب و تشویق مردم برای استقبال بیشتر از امری کمک کند. منتها این کار نیز باید قابل تعریف باشد؛ گاهی این پیشنهادات همیشگی و دائمی است که جذابیتی برای مخاطب ندارد، بعضا ممکن است میزان آن پایین باشد و ارزشی ایجاد نکند، در برخی موارد نیز امکان دارد آنقدر زیاد باشد که ارزش کار را کم کند. بنابراین مباحث تشویقی از این دست نیاز به برنامه‌ریزی دارد. گمانم تا حدی می‌توان توجه به مواردی که ذکر آن‌ها رفت را در این سامانه مشاهده کرد.
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود هزینه تولید و توزیع کتاب و کتابفروشی‌ها را زیاد دانست و در خصوص اهمیت به وجود آمدن سامانه خرید از کتابفروشی بیان کرد: سال‌هاست پلتفرم‌های مختلفی در حوزه فروش کتاب مشغول فعالیت هستند و باید به معرفی تمایزهایی بپردازیم که سامانه خرید از کتابفروشی نسبت به آن‌ها ایجاد می‌کند تا مردم جذب سامانه شوند.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، کیوان نقره‌کار در پایان سخنان خود گفت: برای ارائه خدمات بر بستر وب و به صورت مجازی باید به محتوا، خدمات و فرم آن توجه کنیم. پاسخگویی، روش‌های دسترسی، روش‌های قیمت‌گذاری، رنگ‌بندی سایت، دسترسی راحت و تعداد عناوین موجود باید کنار هم قرار بگیرند تا فروشگاه حوزه ارائه خدمت یا کالا بتواند به بهترین نحو فعالیت کند. تعدد ناشران، امکان مقایسه قیمت و کیفیت، تعدد فروشندگان و... که در این سامانه قابل مشاهده است در کنار یارانه‌ای که به مخاطب تعلق می‌گیرد، تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها