پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
مجموعه‌ ۲۹ مقاله، مصاحبه و یادداشت با موضوعات متفاوت در «تاریخ چیست»

در واقع کتاب «تاریخ چیست» مجموعه‌ ۲۹ مقاله و مصاحبه و یادداشت با موضوعات متفاوت است، همین ویژگی چندوجهی کار علمی و ذائقه‌ حرفه‌ای هما کاتوزیان را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «کتاب تاریخ چیست» یکی از جدیدترین آثار دکتر هما کاتوزیان است که از سوی نشر مرکز روانه بازار کتاب شده است.

قبلا کتاب‌هایی با همین عنوان از سوی پژوهشگران مطرحی از جمله ادوارد هالت کار نوشته شده است که به تاریخ، معنا و زمینه پژوهش آن پرداخته است و این کتاب از سوی چندین مترجم در ایران به فارسی برگردانده شده است. اما در کتاب «تاریخ چیست» هما کاتوزیان به بررسی تاریخ در چندین مقاله، یادداشت و مصاحبه پرداخته است. 

در واقع کتاب حاضر مجموعه‌ ۲۹ مقاله و مصاحبه و یادداشت با موضوعات متفاوت است، همین ویژگی چندوجهی کار علمی و ذائقه‌ حرفه‌ای هما کاتوزیان را به نمایش می‌گذارد. این گستردگی موضوعات سبب می‌شود که طیف خوانندگان کتاب نیز گسترده باشد و خوانندگانی با زمینه‌ها و گرایش‌های مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

در این کتاب کاتوزیان مطالبی چون «تاریخ چیست؟»، اهمیت تاریخ اقتصادی و ویژگی‌های بنیادی تاریخ اقتصادی ایران، غربزدگی: مجاهدت‌ها و مصائب آن، درباره «جامعه کوتاه مدت» در صفحات نخست آن جای داده است.

همایون کاتوزیان‌؛ محمد علی همایون کاتوزیان (متولد ۲۶ آبان ۱۳۲۱ (خورشیدی)، تهران) که در ایران او را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران با کوته‌نوشت نام؛ هما کاتوزیان، نیز می‌شناسند، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. زمینه تحقیق مورد علاقه او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور همزمان مطالعاتش را در زمینه تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفته آکادمیک ادامه داده‌ است و نتایج این مطالعات را می‌توان در آثارش مشاهده کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها