پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
مسئولان برای ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی چاره‌جویی کنند

بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه و جمعی از علما و پژوهشگران با معرفی و تقدیر از برگزیدگان همایش و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه با صدور پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.
 
در پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: «لازم است در ابتدا از همه مسئولین و دست اندرکاران همایش «کتاب سال حوزه» تقدیر و تشکر نمایم و برای نویسندگان و داوران و همه کسانی که در برپایی چنین همایش پرارزش علمی تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق الهی دارم. کتاب و قلم و آنچه از آن می‌تراود در نگاه دین اسلام، مقدس و متعالی است چنانکه خداوند به قلم و آنچه بدان نگاشته می‌شود، سوگند یاد می‌کند و در کلام اهل بیت علیهم السلام کتاب‌ها به باغ‌های اهل علم تشبیه می‌شود گویی، چون به آن پای می‌گذارند مبتهج شده و بهره‌ها می‌برند. روشن است که کتاب مهم‌ترین وسیله‌ی انتقال علم از پیشینیان به آیندگان بوده و نسلی که به کتاب و کتاب‌خوانی، اهمیت ندهد از میراث غنی گذشتگان محروم است و آینده چندان روشنی نخواهد داشت.

البته ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی و عدم ترویج مناسب آن در میان نسل جوان و جایگزینی رسانه‌های جدید و گوناگون به همراه هزینه‌ی بالای تهیه‌ کتاب از موانع اساسی در این‌باره است که می‌بایست مسئولان امر چه در دولت و چه در نهادهای فرهنگی دیگر در این باره چاره‌ای بیندیشند تا مردم کتاب را به عنوان مهم‌ترین همراه خویش برگزینند.

حوزه‌های علمیّه نیز از دیرباز تاکنون محل تولید علم و معرفت بوده و هست. اساسی‌ترین کار اندیشمندان اسلامی تحصیل و تدریس علم و تحقیق و پژوهش برای حل مشکلات می‌باشد که ثمره‌ی این تلاش‌ها غالباً در قالب مقالات و کتب نمایان می‌شود.
 

 رشد ۲۷ درصدی آثار در بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه با تاریخ برگزاری کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: همایش کتاب سال حوزه به عنوان نماد فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه از تأثیرگذارترین رویدادهای پژوهشی حوزه است که از سال ۷۸ تا کنون هر ساله روند رو به رشدی داشته است.

وی با بیان این که شاهد رشد ۲۷ درصدی آثار در این دوره از کتاب سال حوزه هستیم، افزود: سال جاری نسبت به دوره قبل شاهد پیشرفت کمی و کیفی هستیم زیرا آثار ارسالی ۱۲۰۰ عدد به ۱۴۵۸ عدد رسیده است؛ آثار دریافتی بعد از گونه‌بندی به یکی از ۲۰ گروه علمی عرضه می‌شود و پس از کسب امتیاز لازم، ارزیابی شدند و نتیجه در یک شورا بررسی می‌شود.
 
دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه با ارائه آماری از همایش بیست چهارم گفت: در این همایش شاهد افزایش آثار پژوهشی هستیم و علاوه بر حضور هزار و ۱۱۱ نفر از فضلای ایرانی، ۲۵۶ نفر از فضلای غیرایرانی از ۱۶ ملیت مانند عراق، افغانستان، ترکیه، کنیا، کلمبیا مشارکت دارند که می‌توان گفت این یک همایش بین‌المللی است.

وی افزود: در این دوره ۱۸۵ نفر از شرکت‌کنندگان بخش کتاب از بانوان و ۷۱۵ نفر از آقایان بودند. در دوره بیست و چهارم ۹۰۰ کتاب، ۲۶۸ رساله مقطع دکتری یا سطح چهار دریافت شد که بعد از ارزیابی ۲۳۰ اثر به مرحله دوم رسیدند و در نهایت ۴۸ اثر به عنوان آثار قابل تقدیر، شایسته تحسین و برگزیده انتخاب شدند که طی آن دو اثر عنوان برگزیده، ۲۸ اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر عنوان شایسته تحسین را کسب کردند.
 

کتاب سال حوزه، آیینه پیشرفت است
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هفتم شیعیان امام کاظم(ع) بیان کرد: صدها محدث از امام کاظم(ع) برشمرده شده است، ولی یونس‌بن عبدالرحمن‌ها و هشام‌ها نقطه درخشانی بودند. حضور امام کاظم(ع) با وجود همه تنگناها هم در توسعه قلمروی معرفتی و ساماندهی و حفظ جریان تشیع، یک حضور قوی برای مباحث میان مذاهب و ادیان بود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: امام کاظم(ع) با شیوه‌های متناسب عصر خود هم در پرورش شاگردان و هم در توسعه معارف دین گام های بزرگی برداشتند و زندانی بودند، ایشان در چند سال چه در بصره و زندان‌های دیگر هارون، نشان دادند که موضع بسیار قوی سیاسی دارند.

وی ادامه داد: حوزه نوین قم، حوزه‌ای ممتاز و بی‌مثال و مانند در تاریخ حوزه‌های علمیه بوده است. در یک صدسالی که قرن چهاردهم هجری شمسی بود برای ایران و جهان و حوزه‌های علمیه، یک قرن متلاطم و پرفراز و فرود بود.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به نقاط ضعف و قوت اشاره کرد و افزود: یکی از این قلمروها، حوزه کتاب و آثار مکتوب در قم و نجف بود. با وجود دوران سخت حزب بعث و صدام، حوزه نجف دستاوردهای بزرگی داشت. حوزه‌های علمیه دیگر در استان‌های بزرگ، تجربیات بزرگی داشتند و البته قم پیشگام تطورات بزرگ در این دوره بود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: افزایش تعداد آثار و تالیفات، از دیگر سوی تنوع زبانی آثار، تنوع و نوع انتشار، پایه‌ریزی نشریات در قم، پایه‌ریزی مقالات دیجیتال، توسعه دوایر تولید علم، پایه‌ریزی مراکز علوم، تخصصی شدن تولیدات و محتواها، تولیدات در عرصه‌های بنیادین و تولیدآثار برای جامعه از ویژگی‌های علمی حوزه علمیه قم بوده است.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه، گفت: هنر بزرگان این بود که زمانه را می‌شناختند برای حل آن‌ها پاسخ ارایه می‌کردند. از یک سو عصر امام(ره)، آفاق نوینی باز شد و از دیگر سوی، رقابت‌ها به شیوه‌های مختلف افزایش یافته است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به موضوع کتاب سال حوزه پرداخت و گفت: کتاب سال حوزه، هم آیینه پیشرفت هم محل دانستن آن چیزی است که نداریم. در این همایش باید تحلیل جامعی از کتاب حوزه داشته باشیم که هم داشته‌ها و دستاوردها و هم کاستی‌ها را منعکس کند و براساس آن به راهبردسازی حرکت‌های آینده بپردازیم.

به گزارش ایبنا؛ در این مراسم از آیت‌الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌عنوان ناشر و مرکز پژوهشی برگزیده در سال ۱۴۰۱به صورت ویژه تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها