سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
سیداحمد وکیلیان، پژوهشگر برجسته فرهنگ و ادبیات عامه درگذشت

شامگاه گذشته، 28 آذر، سیداحمد وکیلیان، نویسنده و مدیرمسئول فصلنامه تخصصی فرهنگ مردم پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

افشین داورپناه، مردم‌شناس و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن تایید و تسلیت درگذشت وکیلیان، از برگزار شدن مراسم تشییع این پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامه به صورت محدود و خانوادگی در 30 آذرماه به دلیل آلودگی هوا خبر داد و گفت: پیکر وکیلیان قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) تدفین می‌شود و هفته آینده مراسم ترحیمی به یاد وی برگزار خواهد شد.

داورپناه با اشاره به اینکه وکیلیان به مدت 15 سال نشریه «فرهنگ مردم» را با سرمایه شخصی منتشر کرد، افزود: وکیلیان از شاگردان انجوی شیرازی و تکمیل کننده پژوهش‌های وی به‌عنوان پایه‌گذار فرهنگ عامه بود. در طول عمر پربرکت خود توانست قدم‌های بلندی را در شناساندن فرهنگ ایرانی و تشویق محققان جوان بردارد.

سید‌احمد وکیلیان سال 1326 در شهر شیراز متولد شد. وی تحصیلات خود را تا کارشناسی‌ارشد فرهنگ و زبان باستانی ادامه داد و به سبب علاقه خود به فرهنگ عامه، مسیر نوشتاری خود را بر این محور متمرکز کرد.

ازجمله آثار به جای مانده از وی می‌توان «چیستان‌های خواندنی»، «متل‌ها و افسانه‌های ایرانی»، «افسانه‌های ایرانی، به روایت دیروز و امروز»، «تمثیل و مثل» و «رمضان در فرهنگ مردم» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها