دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
بازدید یاسراحمدوند از کتابخانه سیار روستای هزاوه و دیدار با ناشران و کتابفروشان

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل این معاونت در ادامه سفر یک روزه خود به استان مرکزی علاوه بر بازدید از کتابخانه سیار روستای هزاوه و اهدای کتاب به کودکان این روستا، با مدیران ستادی و شهرستانی این استان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ‌(27 آذرماه) به استان مرکزی سفر کرد و در این سفر اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد‌حسین ظریفیان، مدیر‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدعلی مرادیان، مدیرکل  دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی او را در این سفر همراهی کردند.
 
احمدوند در ادامه برنامه‌های خود با اهالی قلم (انجمن‌های ادبی، ناشران و نویسندگان) در استان مرکزی در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی دیدار کرد، وی همچنین با مدیران ستادی و شهرستانی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی گفتگو کرد.
 
در ادامه برنامه‌ بازدیدهای معاون امور فرهنگی، احمدوند از روستای هزاوه استان مرکزی (محل تولد و سکونت امیرکبیر) بازدید کرد، وی با تقدیر از فعالان فرهنگی این روستا، از کتابخانه سیار روستای هزاوه هم بازدید داشت و به کودکان این روستا کتاب هدیه کرد.
 
احمدوند همچنین به روستای دوستدار کتاب ضامنجان مرکز دهستان سده شهرستان اراک رفت و از کتابخانه روستا بازدید کرد.
 
                              

در ادامه نیز علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چاپخانه‌داران شهرستان اراک بازدید کرد، در این دیدار، در خصوص مشکلات اساسی حوزه چاپ، صدور مجوزها، نحوه تسریع در امر خدمت‌رسانی و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای چاپی استان بحث و تبادل نظر شد.

ابراهیمی در این بازدید با بیان اینکه استان مرکزی مهد مفاخر و مشاهیر است، گفت: باعث افتخار است که حضرت امام خمینی (ره) از این استان و شهرستان خمین برخواسته‌اند و دنیا را متحول کردند.
 
وی افزود: استان مرکزی قطب صنعت کشور است و صنعت چاپ می‌تواند تکمیل کننده سایر صنایع موجود در این استان باشد؛ چاپ می‌تواند در استان مرکزی از پویایی و نشاط خوبی برخوردار باشد.
 
ابراهیمی با بیان اینکه هم‌اکنون صنعت چاپ به دلیل شرایط نامناسب ناوگان و مسایل دیگر مانند تحریم‌ها صنعت فرسوده‌ای شده است، ادامه داد: چاپ صنعتی گران است و به سرمایه‌‌گذاری قابل توجهی در این حوزه لازم دارد.
 
وی همچنین ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ پیگیر‌ی‌های ویژه‌ای برای جامعه صنفی چاپخانه‌داران انجام می‌دهد؛ مجمع اتحادیه‌های تخصصی و مستقل چاپخانه‌ها در کشور تشکیل شده و یکی از برنامه‌های این حوزه لزوم آموزش در این حوزه است.
 
مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نگاه علمی باید نسبت به چاپخانه‌ها وجود داشته باشد و باید افراد اندیشمند برای فعالیت در این عرصه پا به میدان بگذارند و به این حرفه به چشم یک کار اپراتوری نگاه نکنند.
 
ابراهیمی با اشاره به اینکه توجه به صنعت چاپ زمینه‌ساز توسعه صادرات تولید داخل است، گفت:‌ باید به این صنعت توجه بیشتری شود و به عنوان صنعت راهبردی به آن نگاه کنیم.
 
وی بر نقش محوری صنعت چاپ در چرخه تولید تاکید کرد و افزود: صنعت چاپ با بهرمندی از ترکیب طرح، رنگ و نقش بستر ساز مناسبی برای بازارهای محصولات جدید است.
 
ابراهیمی در بخش دیگر صحبت‌هایش نیز گفت: ارتباط متقابل بین مجموعه‌های صنعت چاپ با کارشناسان و مدیران حوزه چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باید پررنگ‌تر و قدرتمندتر از گذشته ادامه داشته باشد و برنامه‌ریزی و سیاست ‌با به نحوی باشد تا کسب و کار فعالان این عرصه در مجامع داخلی و بین‌المللی گسترش روزافزون داشته باشد.
 
                               

در ادامه این بازدیدها، محمدحسین ظریفیان، مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پاتوق کتاب اراک و انتشاراتی و کتابفروشی یوحنا در اراک بازدید کرد. بازدید از محمدحسین کریمی نورعینی شاعر، نویسنده و خوشنویس اراکی از دیگر برنامه‌های وی در این سفر بود.
 
ظریفیان در حاشیه بازدید از کتابفروشی‌های اراک و دیدار با ناشران، در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه این اداره کل در حوزه محتوا و ناشران فعالیت دارد، گفت: به استان مرکزی افتخار می‌کنم، این استان به عنوان یک استان صنعتی در ذهن‌ها جا افتاده است، اما ظرفیت فرهنگی و پتانسیل موجود در این زمینه در این استان، ارزشمند است و نشان می‌دهد که در معرفی این اقلیم باید توجه ویژه‌ای می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی و رسانه‌ای باید نگاه خاصی به استان مرکزی داشته باشد، افزود: مدیران استانی و مدیران ملی برای معرفی این ظرفیت‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشد.
 
ظریفیان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به ناشران، گفت: توجه به این قشر در دستور کار وزارتخانه است، سیاست عدالت فرهنگی که مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، توسط معاونت فرهنگی به خوبی در حال پیگیری است، همچنین حمایت از حقوق ناشران، کمک به انتشار کتاب‌های ارزشمند و خرید کتاب‌های ناشران از وظایف وزارتخانه است. از طرفی ناشران مباحث صنفی دارند که در حال رسیدگی به آن‌ها هستیم و ظرفیت‌های خوبی به لحاظ قانونی ایجاد شده که اداره کل پیگیر آن‌ها است.
 
به گفته وی، برای کتابفروشان ظرفیت جدیدی نیز در دستور کار قرار دارد که تا امروز امور قانونی و حقوقی آن نیز به انجام رسیده است.
 
وی تخفیف در حامل‌های انرژی، مباحث مالیاتی، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات وزارتخانه به ناشران و پدیدآورندگان کتاب همچون ایجاد سامانه جامع ناشران که تمامی خدمات مربوط به ناشران از دو ماه پیش کاملا الکترونیکی شده است را از جمله ظرفیت‌های جدید در نظر گرفته شده برای کتابفروشان برشمرد.
 
مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهدای کتاب نیز بیان کرد: در این سفر موضوع اهدا و خرید حمایتی از کتاب را برنامه‌ریزی کردیم و به‌عنوان یک برنامه کلی دنبال خواهد شد.
 
وی با اشاره به توسعه کتاب‌های مجازی و صوتی اظهار کرد: تا پیش از صدور مجوز برای کتاب‌های الکترونیکی، شاکله کنونی را نداشت، در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله مورد توجه قرار گرفت و مشمول مصوبه ۶۶۰ اصلاحی شد. برای ناشران برنامه‌های تشویقی خوبی لحاظ شده است و به دنبال تحقق آنها هستیم، همچنین در حوزه کتاب الکترونیکی نیز یارانه‌هایی مدنظر است.
 
وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مخاطبان ازجمله جوانان علاقه‌مند به استفاده از محتوای کتاب در فضای مجازی هستند بر همین اساس توجه به سکوهای اینترنتی در دستور کار قرار دارد و امید است که خدمات خوبی ارائه شود.
 
ظریفیان با تاکید بر توجه به کتاب کودک، افزود: حوزه کتاب کودک نیازمند تقویت جدی است، در حال حاضر حمایت از ناشران و پدیدآورندگان در حال پیگیری است. به نهضت تالیف در حوزه کتاب کودک نیاز داریم چراکه بخش قابل توجهی از کتاب‌های حوزه کودکان ترجمه و حاصل یک فرهنگ وارداتی و در مواردی مغایر با فرهنگی بومی و ایرانی و اسلامی است، هرچند که مراحل مجوزگیری این کتب به درستی طی می‌شود، اما به هرحال فرهنگ غیربومی دارد.
 
وی بیان کرد: کشور ظرفیت‌ها و استعدادهای قلمی بسیار خوبی دارد که باید مورد حمایت قرار گیرند تا فعال شوند، کار ترجمه، گردش مالی برای مترجمان دارد، اما خلق ایده و اثر کمتر در آن دیده می‌شود و بالندگی فکری موثری را در این حوزه شاهد نیستیم. اگر حوزه تالیف فعال شود چند برابر حوزه ترجمه برکات محتوایی، فکری و گردش مالی دارد و به رونق حوزه تالیف و نویسندگی کمک کرده و اشتیاق برای دیده شدن آثار را بالا می‌برد.
 
                                 

در ادامه سفر استانی معاون امور فرهنگی به استان مرکزی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان محلات سفر کرد و با فعالان فرهنگی، مدیران موسسات فرهنگی هنری و  نشریات و کانون‌ها تبلیغات، چاپخانه داران شهرستان محلات در ساختمان فرمانداری این شهرستان دیدار کرد.
 
وی همچنین با مدیران مسئول موسسات فرهنگی و هنری استان مرکزی در فرهنگسرای آیینه دیدار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها