یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
مذاکره با رئیس جمهور برای افزایش بودجه فرهنگی سال آینده

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی با اشاره به دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای افزایش حوزه بودجه حوزه فرهنگ در دولت، از مذاکره با رئیس‌جمهور برای افزایش بودجه فرهنگی سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: اعتبارات فرهنگی از زمان ارائه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی قابل توجه نیست؛ وقتی لایحه برای بررسی به کمبسیون تلفیق و صحن می‌رسد، کمتر هم می‌شود. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به بودجه فرهنگی دغدغه‌مند است. امیدواریم در بودجه سال آینده نسبت به فرهنگ، مسئولان توجه بیشتری داشته باشند.
 
وی با اشاره به بازدید اعضای این کمیسیون در بازدید از صنعت نشر و چاپ، گفت: طی جلساتی که با فعالان و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ داشتیم، مشکلات و چالش‌های این حوزه شناسایی و بررسی شده و رفع آن‌ها در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.
 
آقا‌تهرانی با اشاره به سرانه اندک فرهنگی در کشور، ادامه داد:  این سرانه در قیاس با سایر کشورها خیلی اندک است؛ اگرچه مشکلات و چالش‌های متعدد اقتصادی در کشور وجود دارد اما باید بپذیریم که فرهنگ زیربنای سایر حوزه‌ها است.
 
به گفته آقاتهرانی، اگر به صورت پایه‌ای فرهنگ را بررسی کنیم، بی‌تردید سایر مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رشد مصرف‌گرایی در کشور را نشانه کم‌توجهی به فرهنگ دانست و گفت: شاهد رشد مصرف‌گرایی در جامعه هستیم که نشانه ضعف فرهنگی است.
 
آقا‌تهرانی به مذاکره با رئیس جمهور برای افزایش بودجه فرهنگی سال آینده، اشاره و عنوان کرد:  سرانه اعتبارات فرهنگی بسیار اندک است؛ به‌عنوان مثال بودجه سرانه مذهبی کشور، حدود 2 هزارم درصد است.
 
وی درباره برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این نمایشگاه، آمار دقیقی از وضعیت صنعت نشر  قابل مشاهده است در این زمینه اگر اطلاعات ارائه شده در قالب یک کتابچه برای بررسی بیشتر در اختیار اهالی رسانه قرار گیرد، نتایج بهتر و موثرتری را شاهد خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: بررسی برخی مسائل فرهنگی از‌جمله ترویج کتابخوانی باید با حساسیت بیشتری دنبال شود. اعضا کمیسیون فرهنگی تلاش می‌‌‌کنند با تصویب لوایح مختلف، کمک موثری به حوزه چاپ و نشر داشته باشند تا مشکلات این حوزه کاهش پیدا کند.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه دستاوردهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکشنببه(20 آذر‌‌ماه) در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط