سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
کتاب، گل سرسبد تمدن بشری است

محمدابراهیم شریعتی معتقد است: کتاب، گل سرسبد تمدن بشری، تمدن زبان و ادبیات فارسی و تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدابراهیم شریعتی؛ مدیر موسسه انتشارات عرفان در گفت‌و‌گو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به ملت ایران و همه مردم فارسی‌زبان و فارسی‌دوست کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان، بیان کرد: هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یکی از هفته‌های بسیار مبارک و پربرکت در حوزه کتاب و کتابخوانی در ایران است. 
 
وی افزود: هر روزی که به کتاب توجه بیشتری نشان دهیم، مردم را از فضای مجازی و خیالی شبکه‌های اجتماعی بیرون بیاوریم و به فضای حقیقی کتاب ‌و کتابخوانی بیشتر سوق بدهیم، وظیفه خود را تا حدی در حق کتاب این یار مهربان، ادا کرده‌ایم. اطمینان دارم که در هفته کتاب، ملت بزرگوار و شریف ایران، ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان یکبار دیگر به کتاب و کتابخوانی روی می‌آورند و به یار مهربان توجه بیشتری نشان می‌دهند، چون می‌دانند که کتاب گل سرسبد تمدن بشری، تمدن زبان و ادبیات فارسی و تمدن اسلامی است.
 
شریعتی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به شرایط فعلی افغانستان آیا مردم این کشور به سمت کتاب و کتابخوانی گرایش دارند یا خیر؟»، گفت: خیلی دوست داشتم که شرایط کشور افغانستان بهتر شود و ما هم بتوانیم مانند کشور ایران برای مردمان دیار خود، برنامه‌هایی مانند هفته کتاب برگزار کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشور افغانستان نویسندگان، نخبگان فرهنگی و علمی بیشماری داشت که با حضور آمریکا و برقراری جنگ، تعداد بی‌شماری از آنها از بین رفتند. اگر به سابقه تاریخی مردم کشور افغانستان نگاهی بیندازید، خواهید دید که این کشور هم مانند مردم کشور ایران، فرهیختگان و نخبگان بی‌شماری داشت که به کتاب و مطالعه علاقه زیادی داشتند.
 
مدیر موسسه انتشارات عرفان، با گریزی به تاریخ کشور افغانستان، ادامه داد: یکی از بنیانگذاران زبان و ادبیات فارسی کشور افغانستان، در منطقه تمدن‌خیز تاریخ می‌زیسته‌ است. شاعرانی که در دربار دولت غزنویان، تیموریان، سلجوقیان، خوارزمیان حضور داشتند، آثار ارزشمند ادبی بسیاری از خود برجای گذاشتند، به‌ویژه در دوره غزنویان و تیموریان، شهرهای غزنین و هرات افغانستان از کانون‌های کتاب‌خیز، کتابخوان و کتاب‌دان این کشور در طول تاریخ بوده است. امروزه آثار این شاعران افغانستانی در موزه‌های جهان خودنمایی می‌کند و به‌عنوان هنر و تمدن این مرز و بوم شناخته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در عصر امروز با توجه به تحولات کشور افغانستان دیگر شاهد رونق کتابفروشی و مطالعه کتاب در بین مردم نیستیم، تصریح کرد: شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افغانستان به مردم فرهیخته و کتاب‌دوست این کشور اجازه نمی‌دهد که کتاب بخرند و مطالعه کنند. 
 
شریعتی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از ایام برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و اثرات مفید آن در کشور افغانستان،‌ گفت: در دوره‌های گذشته من و همکاران و مدیران انتشارات و کتابفروشان، همزمان با برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل نمایشگاه‌ کتاب برپا می‌کردیم و رسانه‌‌های جمعی دیداری و شنیداری به این رویداد فرهنگی افغانستان می‌پرداختند و با تبلیغات گسترده، باعث رونق فروش کتاب می‌شدند. اما متاسفانه امروز شرایط حاکم این اجازه را به ما نمی‌دهد که از این رویدادها به نفع رونق کتاب و مطالعه در کشور افغانستان استفاده کنیم.
 
مدیر موسسه انتشارات عرفان افزود: مردم کشورهای فارسی‌زبان به خاطر آثار تاریخی فاخر برجای مانده از شاعران، نویسندگان و ادیبان در طول تاریخ، علاقه خاصی به زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی دارند و در هر رویدادی که با محوریت کتاب‌ و کتابخوانی باشد، شرکت می‌کنند. در بین کشورهای فارسی‌زبان جهان، جمهوری اسلامی ایران سرآمد رویدادهای مختلف کتابخوانی است و بیشتر از سایر کشورها اقدام به برگزاری رویدادهای فرهنگی مرتبط  با کتاب می‌کند که آثار پربرکت آن را در بین کشورهای فارسی‌زبان می‌بینیم. مردم تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به محض شنیدن برپایی هفته کتاب در ایران، بیش از پیش به کتابفروشی‌های موجود در کشورشان مراجعه می‌‌کنند و کتاب اهمیت بیشتری برایشان پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: انتشارات عرفان همزمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ عنوان کتاب از علامه صلاح‌الدین سلجوقی؛ فیلسوف، نویسنده، شاعر که یکی از شخصیت‌های بزرگ، فاضل و اندیشمند افغانستانی است و کتاب‌هایش کمتر در ایران معرفی شده را رونمایی می‌کند.

شریعتی گفت: «تجلی خدا در آفاق و انفس» کتابی فاخر در حوزه فلسفه اخلاق عملی است و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مقدمه‌ این کتاب استاد علامه صلاح‌الدین سلجوقی را به مردم فارسی زبان و ایران معرفی کرده‌ است. کتاب «سرگذشت یتیم جاوید» نیز اثر ارزشمند دیگری از علامه صلاح‌الدین سلجوقی افغانستانی است که با موضوع شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) به رشته تحریر درآمده و مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) نیز از محتوای این کتاب در تولید فیلم خود استفاده کرده است.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها