چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
۲۷ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی استان قم هستند

مهدی توکلیان، در نشست خبری که به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان قم برگزار شد از عضویت فعال ۲۷ هزار نفر درر کتابخانه‌های عمومی استان قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست خبری مهدی توکلیان، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان قم برگزار شد.
 
توکلیان گفت: ۱۵ هزار مترمربع فضای فرهنگی استان متعلق به فضای کتابخانه‌ای است و با  بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی قم، فضای فرهنگی کتابخانه‌ای استان به ۱۸ هزار مترمربع ارتقاء  پیدا می‌کند.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: کتابخانه مرکزی قم به‌عنوان هشتمین کتابخانه مرکزی کشور بیش از ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌دهد و خدمات این کتابخانه بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کتابخانه‌ها و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.
 
وی یادآور شد: کتابخانه مرکزی استان، متاسفانه به دلایل متعددی تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده، که امیدواریم با مشارکت مردم، خیران و واقفانی که در کارهای خیر فعالیت می‌کنند، کتابخانه‌هایی شبیه کتابخانه مرکزی در سطح استان ایجاد شود و خلاء فضاهای فرهنگی با رویکرد کتابخانه‌ای پُر شود.
 
توکلیان با بیان اینکه ۲۴ کتابخانه در استان قم فعال هستند، عنوان کرد: استان قم به ۴۰ کتابخانه عمومی دیگر نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی کتابدوستان استان باشد. هم‌اکنون ۲۷ هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی استان قم هستند که البته این آمار ضعیف است و از این تعداد اعضا، ۶۲ درصد آن از دانش‌آموزان هستند. 3 هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سطح کشور وجود دارد که بیش از 7 هزار نفر از کتابداران در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند که خدمات متنوعی در قالب‌های فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر نیازهای مراجعین ارائه دهند و اگر شخصی عضو یکی از کتابخانه‌ها باشد می‌تواند از تمامی این کتابخانه‌ها خدمات دریافت کند.
 
این مقام مسئول بیان کرد: شهرک پردیسان قم کتابخانه عمومی ندارد و یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان و امام جمعه این منطقه از استان، تاسیس کتابخانه عمومی است. به لحاظ قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به تبعیت از آن کتابخانه‌های عمومی استان نمی‌تواند مالک باشد و ساخت‌و‌ساز کند، بلکه فقط می‌تواند به‌عنوان بهره‌بردار، فضای کتابخانه‌ای را مورد استفاده قرار دهد. اعتبار ساخت ساختمان و خرید زمین باید ازسوی اداره‌های دیگر یا خیران تامین شود، و بر اساس استانداردهای نهادکتابخانه‌های عمومی آماده بهره‌برداری شود.
 
توکلیان با بیان اینکه در نخستین سفر رئیس جمهور و  هیت دولت به استان ۱۵۰ میلیارد ریال درخواست بودجه شد، تصریح کرد: آنچه که در سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب رسیده، ۱۰۰ میلیارد ریال است که به استان اختصاص داده شده، مقداری از آن در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته، و مابقی نیز قرار است تا قبل از سفر دوم رییس جمهور در اختیار قرار بگیرد. سال گذشته برای تجهیز کتابخانه مرکزی استان، بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده، ولی در این مدت استفاده نشده‌است.
 
سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم با اشاره به نامگذاری ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان هفته کتاب با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم»، به برخی برنامه‌های تدارک دیده شده اشاره کرد و گفت: رونمایی کتاب «نبرد تک خوان» که به حادثه شهادت دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم می‌پردازد، یکی از این برنامه‌ها است که در کتابخانه مریم اجرا می‌شود.
 
 وی در ادامه رونمایی کتابی تحت عنوان «کتاب و کودک» در کتابخانه روستای مبارک‌آباد را نیز از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: جشن هفته کتاب در همه کتابخانه‌های استان در قالب‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی و تکریم و تجلیل از نویسندگان، مولفان و پدیدآورندگان آثار برگزار خواهد شد. علاوه بر این نشست ماهانه کتابخوان اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر با مشارکت خانه مطبوعات استان رقم خورده، که در این هفته، خبرگزاری رسا میزبان خواهد بود.
 
توکلیان گفت: به همت انتشارات جمکران و دبیرخانه کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم از ۵ کتاب بریل در حوزه دفاع مقدس که به تازگی آماده شده است در مراسم روز تکریم کتاب‌داران در سالن الغدیر کتابخانه امام خامنه‌ای رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها