دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
کتاب‌فروشی‌ها خلوت‌تر شده‌اند!/رونق بساط‌گستران راسته کتاب با دادزن‌های افغانستانی

مدیر کتابفروشی دانشجو با انتقاد از حضور پررنگ بساط ‌گستران کتاب در راسته کتابفروشان خیابان انقلاب، بر ضرورت رسیدگی نهادهای صنفی و دولتی بر فعالیت آن‌ها تاکید کرد.

بهرام خسروی، مدیر کتابفروشی دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، با اشاره به سابقه ۳۰ ساله فعالیت خود در حوزه فروش کتاب، گفت: در طول سالیان مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم، اما طی سال‌های اخیر با ورود بساط‌گستران کتاب به راسته خیابان انقلاب، فعالیت کتاب‌فروشان را متاثر کرده است.

وی ادامه داد: بساط‌گستران با دستفروشی کتاب در مقابل کتابفروشی‌ها، حیات و فعالیت کاسب‌هایی که برخی با پنج‌دهه سابقه فعالیت کار می‌کنند را با اختلال موجه کرده است.

خسروی با بیان اینکه بخش عمده کتاب‌های غیرقانونی و قاچاق در بساط این دستفروش‌ها به راحتی فروخته می‌شود، عنوان کرد: مشکل تخفیف‌های ۵۰ درصدی هم دیگر به یک رویه عادی تبدیل شده است؛ گلایه‌، صحبت‌ها و مصاحبه کتاب‌فروشان هم گویی برای توقف فعالیت بساط‌گستران تاثیری ندارد.

وی افزود: مساله اینجا است که با این تخفیف‌های بی حساب و کتاب، مشتریان سابق‌مان دیگر اعتمادی به کتابفروشی‌ها ندارند بلکه به دادزن‌هایی که کتاب‌ها را گاهی حتی با ۷۰ درصد تخفیف می‌فروشند، اعتماد می‌کنند و کتاب خریداری می‌کنند.

مدیر کتابفروشی دانشجو با بیان اینکه امروزه بسیاری از مشتری‌ها، وقتی کتابی در بساط دستفروش‌ها نباشد، به کتابفروشی مراجعه و درخواست تخفیف‌های ۵۰ درصدی می‌کنند، گفت: وقتی برای آن‌ها توضیح می‌دهیم که این کار شدنی نیست و موضوع را شرح می‌دهیم اما اغلب اعتماد نمی‌کنند و از کتاب‌فروشی بیرون می‌روند.

به گفته وی، کتاب کالای تجاری محسوب نمی‌شود و با قیمت ثابت و تخفیف بسیار پایینی به دست کتابفروش می‌رسد؛ بنابراین بسیاری از همکاران در راسته روبه‌روی دانشگاه از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خسروی با اشاره به اقدامات اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای توقف فعالیت بساط‌گستران توضیح داد: در خبرها می‌خوانیم که اتحادیه با شورای شهر و اداره‌های مختلف رایزنی کرده اما مساله اینجا است که نتیجه ثمربخشی از این تعاملات ندیده‌ایم.

حضور پررنگ اتباع در بساط کتابی‌ها
وی همچنین به حضور بساط‌گستران در حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: کتاب‌هایی که در بساط این دستفروش‌ها قرار دارد گاهی عناوین بسیار بد و نامناسبی دارند. حیرت می‌کنم که چطور چنین کتاب‌هایی به راحتی در پهنه خیابان به فروش می‌رسد!

خسروی در ادامه صحبت‌های خود به حضور بساط‌گستران کتاب حتی در تاریکی شب اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از این افراد از تیرهای چراغ‌برق فلزی، یک سیم وصل می‌کنند و تا ساعت ۹ یا ۱۰ شب از این برق‌ها استفاده می‌کنند تا روشنایی داشته باشند. برای پیگیری مساله چندین‌بار با اداره برق تماس گرفتیم؛ گفتند مامورشان روزها برق را قطع می‌کند و شب‌ها خود این دستفروش‌ها دوباره سیم‌ها را وصل می‌کنند که البته عجیب است!

خسروی همچنین به حضور اتباع کشورهای دیگر به‌عنوان دستفروش بر سر بساط‌های کتاب راسته کتاب، عنوان کرد: در ابتدا مدتی تعدادی خانم بر سر کتاب‌ها بودند؛ اما الان مدتی است که آن‌ها رفته‌اند و تعدادی از اتباع کشور افغانستان با سن و سال کم حضور دارند.

مدیر کتابفروشی دانشجو با بیان اینکه کتابفروشان به‌عنوان یک واحد صنفی فرهنگی فعالیت دارند، گفت: در این زمینه معقتدم اتحادیه توان انجام اقدامی را ندارد. چندین‌بار که پیگیر شدیم، گفته‌اند، اقدام کردیم اما نهادهای مربوطه، همکاری نمی‌کنند!

وی تاکید کرد: در این زمینه بهتر است مشکلات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی گفته شود و برای حل این مساله راهکار جدی طرح و اجرایی شود.

خسروی با بیان اینکه ضابطه و مقرراتی در برخورد با این افراد وجود ندارد، یادآور شد: معتقدم، مسئولان صنفی و دولتی باید هرچه زودتر فکری برای این موضوع کنند، زیرا فعالیت این دستفروشان و بساط‌گستران کتاب، حیات جامعه کتابفروشان را هدف گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها