سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
کتاب «جامعه‌نگاری عهد قاجار» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «جامعه‌نگاری عهد قاجار» نوشته پریسا کدیور در سلسله نشست‌های عصر چهارشنبه بخارا نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت انتشار کتاب «جامعه‌نگاری عهد قاجار» نوشته دکتر پریسا کدیور که از سوی نشر ققنوس منتشر شده است، سی‌و دومین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است.
 
این نشست ساعت 18 چهارشنبه نهم شهریور 1401 با حضور فاطمه قاضیها، رضا شعبانی، حبیب‌اله اسماعیلی، پریسا کدیور و علی دهباشی در خانه فرهنگان فرشته به نشانی (خیابان فیاضی، بعد از چناران، پلاک 50) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
 
کتاب «جامعه‌نگاری عهد قاجار» تازه‌ترین اثر دکتر پریسا کدیور است که در حوزه تاریخ‌نگاری اجتماعی دسته‌بندی می‌شود. پیش از این کتاب «پرده‌نشینان عهد ناصری» از وی در سال 1396 منتشر شده که به زندگی زنان در دوره قاجار می‌پردازد و تاکنون سه دوره چاپ داشته و در شانزدهمین جشنواره ملی کتاب رشد در سال 1397 به عنوان کتاب تقدیر شده سال در حوزه تاریخ انتخاب شده است.
 
رویکرد پژوهش‌ها و آثار پریسا کدیور تاریخ‌نگاری اجتماعی و به تعبیری روایت تاریخ از پایین است؛ که رویکردی متفاوت با تاریخ‌نگاری سنتی و نخبه‌گرا در تاریخ نویسی ایران است. به ویژه آنکه مطالعات ایشان حول زندگی روزانه مردمان گذشته (دوره قاجار) انسجام یافته است.
 
کتاب «جامعه‌نگاری عهد قاجار» با اتخاذ روشی جدید در تاریخ‌نویسی اجتماعی، با پرداختن به حوزه‌های مختلف تجربه زیستی مردمان معمولی و روایت ریزبینانه از مناسبات خانوادگی، کسب و کار، آیین‌های جمعی و آداب و عادات ایرانیان در زندگی روزمره، مردم را که در تاریخ‌نگاری سنتی مهجور و مغفول مانده بودند، به متن تاریخ‌نگاری آورده است.
 
این نشست ساعت 18 چهارشنبه نهم شهریور 1401 به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد و علاقه‌مندان از طریق نشانی‌های زیر می‌توانند این نشست را دنبال کنند.
@bukharamag
@farhangan.fereste
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها