شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
آیین بزرگداشت برنامه‌های روز ملی صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت برنامه‌های روز ملی صنعت چاپ پنجشنبه 10 شهریور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری آیین بزرگداشت برنامه‌های روز ملی صنعت چاپ شنبه (5 شهریور) با حضور احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، رضا منصوری، مشاور آموزش اتحادیه چاپخانه‌داران،‌ علی طارمی، پیشکسوت صنعت چاپ،‌ علیقلی اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع و کارتن کشور برگزار شد.
 
ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در سخنانی با اشاره به برگزاری دومین دوره مراسم روز صنعت چاپ به همت صنف، گفت: سال گذشته این برنامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. امسال نیز در برنامه حضور خواهند داشت که نشان‌دهنده جایگاه صنعت چاپ است.
 
وی ادامه داد: امسال شورای سیاستگذاری درباره آیین بزرگداشت برنامه‌های روز ملی صنعت چاپ تصمیم گرفته است، برنامه‌ها را با رویکرد جدیدی دنبال کند، عنوان کرد: طی هماهنگی‌هایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و با همراهی و همدلی این وزارتخانه قرار است برنامه‌های متنوعی را در این روز برگزار کنیم.
 
ابوالحسنی با اشاره به معرفی و انتخاب کارگر نمونه صنعت چاپ به‌مناسبت  روز ملی صنعت چاپ، ادامه داد: در این بخش از 6 کارگر نمونه در دو بخش چاپ و صحافی تقدیر خواهد شد، مبنا و اصل این بود که در این برنامه همه فعالان صنعت چاپ دیده شوند زیرا این خانه متعلق به همه صنف چاپ است؛ همچنین سرمایه‌گذار نمونه صنعت چاپ که طی یکسال گذشته بیشترین ماشین‌های چاپ را نصب کرده، تقدیر می‌شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در ادامه از معرفی صادرکننده نمونه سال نیز به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم، نام برد و گفت: در این مراسم، چاپخانه‌داری که بیشترین صادرات را طی یک‌سال اخیر در صنعت چاپ داشته است، تقدیر می‌شود.
 
وی با اشاره به دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این روز، توضیح داد: تقدیر از کارآفرین و اشتغال‌زایی، انتخاب پیشکسوت فعال صنعت چاپ و انتخاب برنامه نمونه اتحادیه چاپخانه‌داران نیز از دیگر اقداماتی است که در این ایام انجام خواهد شد.
 
ابوالحسنی در پایان از انتخاب شرکت و چاپخانه دانش‌بنیان صنعت چاپ نیز خبر داد و افزود: با توجه به انتخاب شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری در بحث دانش‌ بنیان‌ها، چاپخانه‌داری که با اقدامات نوآورانه خود در حوزه دانش بنیان اقدامات موثری انجام داده است، در این مراسم معرفی می‌شود.
 
                

در ادامه این مراسم، بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در سخنانی با بیان اینکه روز ملی صنعت چاپ در تقویم سال جمهوری اسلامی درج شده است، گفت: امسال نیز مانند دوره گذشته، این روز را در کنار هم صنفی‌های خود در صنعت چاپ جشن می‌گیریم به پاس زحمات و تلاش‌های افرادی که در این حوزه کار کرده‌اند، از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. گزینه‌های بخش‌های مختلف این انتخاب در شورای سیاستگذاری مراسم از سوی فعالان صنعت، انتخاب شدند و تلاش شد معیار و ضوابط هر بخش مجزا و تاثیرگذار باشد.
 
عابدینی با اشاره به جایزه یک عمر دستاورد و تلاش در صنعت چاپ، گفت: در این بخش از فردی که در طول عمر و زمان فعالیت‌های حرفه‌ای خود بیشترین تاثیر را در صنعت چاپ داشته است تقدیر می‌شود.
 
وی درباره انتخاب مجموعه دانش‌بنیان در صنعت چاپ، ادامه داد: مساله مهمی که در شورای سیاستگذاری صنعت چاپ وجود داشت این بود که با توجه به رویکرد و پیشرفت صنعت چاپ به سمت دانش بنیان بودن، برای تشویق سایر فعالان این حوزه، از فعالان بخش دانش‌بنیان تقدیر کنیم.
 
رضا منصوری، مشاور آموزش اتحادیه چاپخانه‌داران در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه صنعت چاپ محور توسعه و تاثیرگذار در تولید و اقتصاد است، عنوان کرد: صنعت چاپ به‌عنوان صنعت مادر در دنیا شناخته می‌شود و‌ در ایران نیز به‌عنوان محور توسعه مطرح است و تاثیر آن بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست.
 
وی افزود: 11 شهریور فرصتی است تا از پویندگان و تلاشگران عرصه چاپ تجلیل شود، با توجه به نقشی که این صنعت در بحث‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری صنعت ایفا می‌کند،‌ تلاش می‌کنیم از برخی افرادی که در این زمینه نقش ایفا می‌کنند‌، تقدیر کنیم.
 
منصوری همچنین درباره تدوین شیوه‌نامه انتخاب کارگر نمونه، توضیح داد: امسال اولین‌بار برای هر کدام از بخش‌های انتخابی یک شیوه‌نامه تدوین شده و برای انتخاب کارگران نمونه صنعت چاپ نیز معیار و شیوه‌نامه‌ای تدوین شده است.
 
به گفته وی، ویژگی جشنواره امسال قدردانی از کسانی است که در پویایی صنعت چاپ تاثیر داشتند و فرصت مناسبی است که با حضور جمع گسترده‌ای از میهمانان برگزار خواهد شد.
 
              

در ادامه این نشست، علیقلی اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع و کارتن در سخنانی با اشاره به سابقه و قدمت صنعت چاپ در دنیا، گفت: صنعت چاپ از قدیمی‌ترین صنایع کشورها و دنیا است و این برنامه فرصت بسیار خوبی است تا رشد و شاخص این صنعت را با سال گذشته مقایسه کنیم.
 
وی ادامه داد: در برنامه امسال مجموعه‌ای از مدیران شایسته سالار و اشتغال‌آفرین صنعت چاپ، کارگران، پیشکسوتان و فعالان این حوزه در بخش‌های مختلف تقدیر می‌شوند و باید قدردان چنین افرادی در صنعت باشیم.
 
در پایان نیز علی طارمی، پیشکسوت صنعت چاپ درباره روند کارهای این مراسم، گفت: روز ملی صنعت چاپ در اتحادیه مبنایی برای شروع برنامه‌های پیش رو و ارزیابی برنامه‌های انجام شده قرار داده شد، تا پیش از این انتظار بر این بود که دولت در زمینه تکریم از اهالی چاپ ورود کند، اما دو سال است که این رویکرد تغییر یافته است.
 
وی افزود: اکنون فعالان صنعت چاپ تصمیم گرفتند خودشان این کار را بر عهده بگیرند، امسال سال دوم است و شاهد کار جدیدی هستیم، همه این سال‌ها از فعالان همه بخش‌ها تجلیل کردیم، اما از کارگران صنعت چاپ کمتر تجلیل شده است.
 
طارمی همچنین درباره انتخاب بهترین برنامه صنعت چاپ، گفت: اتحادیه امسال کارهای بزرگی انجام داده است، بازخورد برنامه‌ها در بین اهالی صنعت چاپ نیز قابل توجه است و باید ببینیم که چگونه بوده است برای همین بخشی را به تجلیل از بهترین برنامه اتحادیه به انتخاب اهالی اختصاص داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها