چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
نفس‌های کم رمق کتاب‌های کلیات در بازار نشر

بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، 326  عنوان کتاب در بهار 1401 منتشر شده که با توجه به چاپ 237 عنوان کتاب در بهار سال گذشته رشد 38 درصدی داشته است. حوزه کلیات با اختصاص یک درصد سهم از بازار نشر ایران در رتبه آخر قرار گرفته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ـ الهام عبادتی:  یکی از موضوعاتی که در میان مخاطبان ایرانی کمتر گرایش به خرید آن وجود دارد «کلیات» است که بیشتر شامل موضوعاتی چون کتابداری، کتابشناسی، نسخه خطی و ... است. این حوزه به دلیل مخاطبان تخصصی آن کمتر توانسته به سبد خرید مخاطبان عامه راه پیدا کند. در گزارش زیر نگاهی به بازار کتاب‌های کلیات در بهار 1401 داشته‌ایم.

پیش‌تر بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ اعلام شد که در بهار سال 1401 تولید کتاب در مقایسه با مدت زمان مشابه رشد 52 درصدی داشت. در بهار سال 1401 در مجموع 26 هزار و 366 عنوان کتاب شامل 18 هزار و 239 تالیفی و 8 هزار و 126 عنوان کتاب ترجمه در کشور منتشر شده است؛ در‌حالی‌که بهار سال گذشته تعداد عنوان‌های منتشر شده 17 هزار و 370 عنوان بود.

به اعتبار آمار‌های بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مقایسه وضعیت چاپ نخست در سه ماهه نخست سال جاری از انتشار 16 هزار و 191 عنوان کتاب حکایت دارد که به معنای رشد 46 درصدی این شاخص در مقایسه با سه ماه نخست بهار سال قبل است. در این مدت 11 هزار و 5 عنوان چاپ نخست نتیجه عملکرد ناشران فعال است.

حال در این میان اگر بخواهیم نگاهی به سهم بازار کتاب‌های کلیات  داشته باشیم بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، 326  عنوان کتاب در بهار 1401 منتشر شده که با توجه به چاپ 237 عنوان کتاب در بهار سال گذشته رشد 38 درصدی داشته است. حوزه کلیات با اختصاص یک درصد سهم از بازار نشر ایران در رتبه آخر قرار گرفته است.
 



وضعیت نشر موضوع «کلیات » در بازار کتاب ایران
به اعتبار آمار‌های بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در زیر شاخه «دانش، کتاب، کتابشناسی و علوم کتابداری» 122 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 92 عنوان کتاب تالیف و 30 عنوان کتاب ترجمه بوده است. همچنین 98 عنوان کتاب چاپ اولی و 24  عنوان کتاب تجدید چاپی داشته ایم. در این بخش مشاهده می‌شود که غلبه با آثار تالیفی است.
 
اما در حوزه «رسانه‌های خبری، روزنامه نگاری و نشر» 14 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 11  عنوان تالیف، 3 عنوان ترجمه، 10 عنوان چاپ اول و438 عنوان تجدید چاپ است. در زیر شاخه «پیایندهای عمومی»  6 عنوان کتاب  به چاپ رسیده که بر اساس این آمار 6 عنوان کتاب تالیف، 0 عنوان ترجمه، 6  عنوان چاپ اول و 0 عنوان تجدید چاپ بوده است. در زیر شاخه «دایره المعارف های عمومی» 5 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 5 عنوان تالیف، 0 عنوان ترجمه، 4 عنوان کتاب چاپ اول و 1  عنوان تجدید چاپ است. در حوزه «سازمان های عمومی و علوم موزه داری» و نسخه های خطی و کتاب‌های نادر هیچ اثری منتشر نشده است. بر اساس این آمار سهم کتاب‌های « دانش، کتاب، کتابشناسی و علوم کتابداری» 83 درصد بازار است.

 






سهم موضوعات حوزه «خانواده و زندگی خانوادگی»
در حوزه «مدیریت امور خانه» 237 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 156 عنوان تالیف، 81 عنوان ترجمه، 132  عنوان چاپ اول و  105 عنوان تجدید چاپ است. در زیر شاخه «مسکن و امور رفاهی و لوازم خانه» دو عنوان کتاب منتشر شده که بر اساس این آمار دو  عنوان کتاب تالیف بوده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها