یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
تلاش برای اشتراک‌گذاری منابع دیجیتالی  کتابخانه‌ مجلس و ملی 

رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران ضمن دیدار و گفت‌و گو بر پیگیری تفاهم نامه مشترک میان کتابخانه مجلس و ملی، بر اشتراک‌گذاری منابع دیجیتال سازی شده  اعم از اسناد، نشریات در دو کتابخانه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی کتابخانه مجلس، علیرضا مختار‌پور، ریئس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و حجت‌السلام قاسمیان، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (30 مرداد‌ماه) با یکدیگر در کتابخانه مجلس دیدار کردند.


در این دیدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را والی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع؛ آزادی‌وفا، مدیرکل امور حقوقی، استان‌ها و مجلس و دکتر جعفریان، معاون اسناد کتابخانه ملی،همراهی کردند.

در این نشست حجت‌الاسلام قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس؛ حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر، معاون پژوهش و مسلمی، معاون اشاعه اطلاعات؛ زهرا عبداللهی، معاون فنی و حجت‌الاسلام عباسلو، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس در مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، درباره فعالیت‌های فعلی کتابخانه، خواستار پیگیری تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دو مرکز جهت احیای روابط کتابخانه‌ها شد. مختارپور، رئیس کتابخانه ملی نیز در پاسخ به درخواست حجت‌الاسلام قاسمیان، گفت: متأسفانه درگذشته ارتباط بین کتابخانه‌ها درست تعریف نشده بود.

وی افزود: اکنون دو مسأله عمده و مهم وجود دارد: مورد نخست که از مصوبات جلسات «مکتب» در کتابخانه ملی نیز بوده، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کتاب‌ها با همکاری کتابخانه‌های بزرگ است که برای تحققش نیازمند همکاری کتابخانه مجلس هستیم.

مختارپور در ادامه گفت: مورد دیگر، از مصوبات جلسات «مهتاب»؛ در حوزه اسناد و یکپارچه‌سازی اسناد اسکن و دیجیتال شده است. از آنجا که  متأسفانه جلسات «مکتب» و «مهتاب» در سالیان گذشته و دوران مدیریت قبلی بر کتابخانه ملی برگزار نشده، این مصوبات نیز به سرانجام نرسیده است. اکنون با راه‌اندازی دوباره این سلسله جلسات، تلاش داریم اطلاعات کتاب‌ها و اسناد دیجیتال‌سازی شده، یک جا جمع شود تا یک بانک اطلاعاتی و دیجیتالی در این حوزه ها در کشور داشته باشیم.
 
رئیس کتابخانه مجلس، ضمن تأیید و موافقت با سخنان مختارپور، گفت: در کتابخانه مجلس، نشریات نیز در حال اسکن است و می‌توان این اشتراک‌گذاری را در حوزه نشریات هم انجام داد. کتب سنگی و سربی کتابخانه مجلس نیز اسکن شده و ممکن است مشترکاتی با کتابخانه ملی داشته باشیم. لازم است؛ نمایندگانی جهت مشخص شدن منابع مشترک و نیازمندی‌های اشتراک‌گذاری از طرف کتابخانه مجلس و کتابخانه ملی معرفی شوند.
 
عبداللهی، معاون فنی کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس در سال 89، اسکن همه منابع را در اختیار پنج کتابخانه بزرگ کشور قرار دارد. بنا بود این اشتراک‌گذاری، در قالب «مکتب» باشد که این اتفاق روی نداد. در پایان این نشست، قرار بر آن شد تا ضمن تفاهم‌نامه مشترک میان کتابخانه مجلس و ملی، منابع دیجیتال‌سازی شده اعم از اسناد، نشریات و.. به اشتراک گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها