چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
جامعه ایرانی باوجود شرایط سخت اقتصادی  همچنان کتاب‌خوان است/حل مساله تامین کاغذ با بهره‌برداری از 5 کارخانه

محمد‌مهدی اسماعیلی، درآیین نکوداشت اهل قلم با اشاره به فروش 211 میلیارد تومانی کتاب در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت؛ با وجود مسائل اقتصادی، فروش بیش از یک‌میلیون نسخه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این امید‌واری وجود دارد، جامعه ایرانی همچنان کتابخوان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین نکوداشت «اهل قلم» همزمان با دهه ولایت با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب وادبیات ایران و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی قلم، شامگاه سه‌شنبه(21 تیر‌ماه) در باغ نگارستان برگزار شد.  
                             
اسماعیلی، ضمن تبریک اعیاد ماه‌ذالحجه و روزقلم، درباره دغدغه اهالی قلم برای تامین کاغذ بیان کرد: دغدغه اهالی قلم در موضوع مساله کاغذ را درک می‌کنم. با توجه به اقدام فوق‌العاده‌ای که آقای رئیس جمهور در این حوزه انجام دادند، کاغذ نشر و مطبوعات با ارز ترجیحی با نرخ سابق وارد شده که بخشی از نیاز ناشران را مرتفع می‌کند.
 
وی بررویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خودکفایی در حوزه تولید کاغذ، افزود: برای تحقق خودکفایی کشور در حوزه تولید کاغذ، کارگروه ملی با ریاست آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و حداقل با پنج کارخانه در تعامل هستیم. تلاش می‌کنمی تا سال آینده این کارخانه‌ها متناسب با نیاز داخل، کاغذ تولید کنند. درحال رفع مشکلات این کارخانه‌ها هستیم تا به مرحله بهره‌برداری برسند؛ از‌جمله این مسائل تامین اعتبار است.    
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از تربیت 5 هزار مربی خبر داد و بیان کرد: یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید کتاب‌های تالیفی در حوزه کودک و نوجوان است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی،بیان کرد: لایحه کپی‌رایت داخلی تدوین شده است؛ این رویکرد امکان رفع مسائل را فراهم خواهد کرد. یکی دیگر از اقدامات موثر در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان، تشکیل مجدد هیات نظارت، با حضور چهره‌های شناخته شده این حوزه است.  

اسماعیلی، با تاکید بر تاثیر‌پذیری مصرف کالا‌های فرهنگی از شرایط اقتصادی، گفت: با وجود مسائل اقتصادی، فروش 211 میلیارد تومانی کتاب در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ثبت رسید. در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران، بیش از یک میلیون نسخه کتاب، فروخته و با همکاری و طبق قرار‌داد با شرکت ملی پست، به در منزل خریداران ارسال شد؛ علاوه‌براین ارسال کتاب به 1200 روستا و 2800 شهر در این دوره از نمایشگاه را شاهد بودیم. با توجه به آمار‌های نمایشگاه کتاب تهران 1400، این امیدواری وجود دارد با وجود مسائل اقتصادی، جامعه ایرانی همچنان کتابخوان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم، با تاکید بر تداوم معافیت مالیاتی اهالی نشر بیان کرد: با توجه به برنامه‌های دولت، به امید خدا نشر جان بیشتری خواهد گرفت.
 
اسماعیلی، با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی شعرآئینی به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس وعده، اعتبار دبیر‌خانه شعر آئینی با مسئولیت استاد محمدعلی مجاهدی، تخصیص پیدا کرد. حوزه شعرآئینی یکی از مزیت‌های بی‌نظیر فرهنگ دینی است و باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به وضعیت اهالی قلم گفت: برگزاری نشست مشابه روز قلم را با حضور رئیس جمهور، پیش‌بینی کرده بودم که به دلایل مختلف میسر نشد اما امید‌واریم به‌زودی این جلسه را برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نتیجه پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» گفت: براساس این پیمایش مشخص شد، سرانه مطالعه ایرانی‌ها، روزانه 32 دقیقه است. این آمار با توجه به حذف زمان مطالعه کتاب‌های ادعیه و کتاب‌های آموزشی محاسبه شده و به دست آمده است. این زمان، هرچند چندان مطلوب نیست اما با توجه به اینکه جامعه آمار این پیمایش‌ها، تهران و مراکز استان‌ها است قابل اعتماد است.     

                 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نتیجه پیمایش «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران» درباره شادکامی ایرانی‌ها گفت: در نتیجه این پژوهش که براساس پرسشنامه استاندارد انجام شد، 5/65 درصد مردم ایران، شادکام هستند. نتایج این پژوهش در جلسه چند هفته پیش شورای فرهنگ عمومی، مطرح شد که برخی اعضا نسبت به آن تشکیک کردند؛ بنابراین از معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خواستم پژوهش، دوباره انجام شود. این پژوهش یک تا 5 تیر‌‌ماه تکرار شد. بسیارعلاقه‌مندم، شاخص‌های این نظر سنجی را ملاحظه بفرمایید، نتیجه تکرار این پژوهش به‌طور کامل با نتیجه پیمایش نخست هماهنگ بود. همزمان با این پژوهش وزارت اطلاعات نیز پژوهش دیگری را انجام داده بود که نتیجه این پژوهش نیز مشابه بود.  
  
اسماعیلی با رد تلاش رسانه‌های بیگانه در ارائه تصویری سیاه از جامعه ایرانی ادامه داد: جامعه ایرانی، بسیار فرهیخته با ریشه‌های عمیق است؛ بنابراین نمی‌توان درباره این جامعه، آسان قضاوت کرد. مردم نسبت به ریشه‌های فرهنگی، همچنین نهاد خانواده بسیار علاقه‌مند هستند. جامعه ایرانی، برخلاف آنچه رسانه‌های بیگانه سعی در به تصویر کشاندن آن‌ دارند، رو‌پا و سر‌حال است. کسی منکر وجود مشکلات اقتصادی کشورنیست؛ دولت در چند ماه نخست فعالیت خود، بار قابل توجهی را متحمل شد و امیدواریم در نتیجه اقدامات دولت، درچند ماه آینده مسائل اقتصادی به حداقل برسد.

وی درباره نگرانی‌های تاثیر منفی حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور بیان کرد: بنابر حذف دورس زبان و ادبیات فارسی از کنکور نیست. براساس تصمیمات اتخاذ شده، معدل پایان سال دانش‌آموزان در کنکور تاثیر داده می‌شود و یکی از نمرات، مربوط به درس زبان و ادبیات فارسی در چهار سال تحصیلی منتهی به کنکور است. برهمین اساس نتیجه کنکور به درس‌های تخصصی ناظر شده است. این تصمیم از دیدگاه برخی، کم‌توجهی به دروس عمومی از‌جمله زبان و ادبیات فارسی تلقی شد؛ ممکن است برخی استدلال کنند، باید بیشتر به زبان و ادبیات فارسی توجه شود. قصد قضاوت ندارم، اما معتقدم نتیجه این تصمیمات به معنای تضعیف زبان و ادبیات فارسی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت دبیرخانه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی را یکی از رویکرد‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و افزود: از شخصیت‌های مردمی و انجمن‌ها برای تقویت این دبیرخانه استفاده خواهیم کرد. به همه گویش‌ها و زبان‌های ایرانی احترام می‌گذاریم و تاکید داریم فارسی زبان هویتی ایرانی‌ها است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها