سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
فیلم‌های ماندگار حاصل فکر و اندیشه نویسنده‌های ماندگار است

بهروز افخمی در نشست «سینمای انقلاب چیست» با اشاره به شاخصه‌های فیلم‌های ماندگار گفت: فیلم‌های ماندگار حاصل فکر و اندیشه نویسنده‌های ماندگار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست «سینمای انقلاب چیست» با حضور بهروز افخمی، کارگردان، سه‌شنبه(14 تیر‌ماه) در محل سالن فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.


وی در این نشست گفت: استاد طالب‌زاده در آخرین مصاحبه خود با علی دهباشی بیش از دو ساعت مطالبی را ارائه می‌کند که می‌تواند برای ما راهگشا باشد. کتاب‌هایی مانند نبرد گجستان می‌تواند در راستای شخصیت‌هایی مانند استاد طالب‌زاده به ما کمک کند و به نوعی شاهنامه جدید است که ماجرا‌های مختلفی را بیان می‌کند.

این هنرمند کشورمان ادامه داد: سینما، یک مهارت است که با انجام دادن آن به تدریج یاد می‌گیریم و اگر توانایی داشته باشیم و فعالیت شما چشمگیر شد به‌عنوان انقلابی شناخته می‌شوید ولی پیش از این باید فیلمساز باشید.

افخمی ادامه داد: محدوده‌ای برای فیلمسازی وجود ندارد و هر هنرمندی می‌فهمد که توانایی ساخت یک فیلم را دارد بایستی در این مسیر گام بردارد و هنرمند باید فیلم خوب بسازد و داستان را دل‌انگیز کند تا با ایجاد دغدغه، تجربه و علایق شخصی بتواند فیلم چشمگیری را ایجاد کند.

وی گفت: تا موقعی که فرد توانایی ساخت یک فیلم خوب را ندارد اگرچه خود را انقلابی بنامد بعد از چند سال، اثری از او نخواهد ماند و حتی ممکن است که وقتی ساخته شد بایگانی شود.

افخمی با اشاره به شاخصه‌های فیلم‌های ماندگار گفت: فیلم‌های ماندگار، حاصل فکر و اندیشه نویسنده‌های ماندگار است.

این کارگردان و نویسنده بیان کرد: فیلمساز اگر توانایی داشته باشد حتی در صحنه نیز به او الهام می‌شود و فعالیت‌های اثرگذاری ایجاد می‌کند و اگر توانایی نداشته باشد نمی‌تواند اثری ماندگار ایجاد کند.

افخمی ادامه داد: من نمی‌دانم کدام فیلم هالیوودی برای تبلیغ عقاید درباره انقلاب ایران ساخته شده که ماندگار بوده و تأثیرگذاشته و اگرچه ایجاد شده ماندگاری نداشته و افکار عمومی ایران به این فیلم‌ها توجهی ندارد و حتی در کشور‌های دیگر نیز این فیلم‌ها ماندگار نخواهد بود.

وی افزود: فیلم‌هایی مانند «بدون دخترم هرگز» که هالیوود که علیه انقلاب اسلامی تولید شد و حتی جایزه‌های بزرگی به آن‌ها داده‌اند، هیچ‌کدام از آن‌ها ماندگار نخواهند بود و حتی اقبالی از سوی مردم به آن‌ها دیده نمی‌شود.

وی افزود: برخی محتوای این فیلم‌های ضدانقلابی و ضد انقلاب اسلامی حتی تمسخرآمیز است؛ واقعاً حتی فکر می‌شود که برای خنده، به فیلمسازان این‌ایده‌ها مطرح می‌شود و به شعور مردم عادی آمریکایی نیز توهین است.

این هنرمند کشوری بیان کرد: اینکه بخواهیم فیلمنامه ماندگار بنویسیم به چه مقدار زمان، امکانات و شیوه تحقیق احتیاج است زیرا یک نویسنده ممکن است فیلم‌های اندکی تولید کند اما با همان‌ها می‌تواند دوره‌ای درخشان داشته باشد.

افخمی ادامه داد: فیلم‌نامه‌نویس فیلم ویتنس ـ شاهد ـ یک‌سال در جمع اقوامی زندگی کرد که حتی امکانات معمولی را نداشتند و برای این یک‌سال تلاش‌های فراوانی کرد.  باید ببینیم که فیلمنامه‌نویسی که بتواند این شرایط را تحمل کند وجود دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط