وی افزود: تولید محتوای ناکافی و کمبود منابع علمی و کاربردی برای کادرهای فنی، ورزشکاران و مدیران ورزشی، یکی از مهمترین عوامل شتاببخشی به پاسخگویی نیازهای نظری و فنی دستاندرکاران ورزش کشورمان است و یکی از کاربردیترین راهبردهای علمی در ورزش کشورمان موضوع نظارت، پایش یا کنترل و هدایت کنشگریهای میدانی ورزشی، بهرهگیری از پدیدهی «آنالیز یا مانیتورینگ» علمی و قانونمند است.
نویسنده کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» با بیان اینکه جای این پدیده، نظام یا سیستم راهبردی و بسیار اثربخش در ورزش کشورمان خالی بود افزود: مهمترین انگیزهام برای نگارش این کتاب، پوشش این کمبود و کمک به مربیان پرتلاش و دیگر خدمتگزاران جامعههای ورزش قهرمانی در جغرافیای ملی و بینالمللی است.
وی در پاسخ به این پرسش که مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند گفت: مخاطبان اصلی این نظام علمی، همه عوامل اثرگذار در فرآیند تمرین و مسابقههای قهرمانی مورد پایش یا کنترل هستند.
موسوی مخاطبان کتاب خود را در دو گروه عوامل درونی و بیرونیِ داخلی و خارجیِ اثرگذار ردهبندی کرد و افزود: به صورت کلی مخاطبان کتاب عبارتاند از گروه مدیران ستادی، اجرایی و مدیریتی کارگروه کادرهای فنی یا مربیان رشتههای تخصصی و کمکی کنشگر در طراحی و اجرای برنامههای هدف و ورزشکاران کنشگر در چرخه برنامههای مورد هدف آنالیز و همچنین پژوهشگران فعال در طرحها و پروژههای پژوهشی مرتبط با آنالیز و آنالیزوری ورزشی که میتوانند از این کتاب استفاده کنند.
وی افزود: این کتاب علمی، هنگامی میتواند به هدفهای تعیینشده دست پیدا کند که مخاطبان آن بهعنوان کارگزاران اصلی و عملیاتی آن، بیش از پیش دانش نظری یا تئوریک خود در موضوعهای علوم پایه مرتبط با سر فصلهای وظایف خود را گسترش داده و غنای بیشتری ببخشند.
موسوی گفت: نظام علمی نیازمند به کارگزاران عالم و متخصص در آن نظام دارد. این موضوع، یکی از مهمترین و اصلیترین سفارشها و انتظارهایی است که مخاطبان، خردمندانه میتوانند به موفقیت و بهرهگیری و فراگیری این نظام آنالیزوری، شتابی منطقی ببخشند و نکته مهم دیگر این است که مانند هر پدیده علمی جدید، ضروری است، سرفصلهای این نظام در کارگاهها و کلاسهای دانشافزایی برای مخاطبان و علاقهمندان آموزش داده شود و با برطرف ساختن ابهامها و پاسخ به پرسشهای احتمالی، هم آموزش و هم اجرا از ویژگیها و استانداردهای مورد تأکید کتاب برخوردار شده و از خردهکاری فردی و گروهی پیشگیری شود. امیدوارم با کمک خردمندانه اهل علمِ ورزش کشور، این نظام علمی با شتابی منطقی، جایگاه مطلوب خود را در ورزش ایران و جهان پیدا کند.
در بخشی از پیشگفتار این کتاب میخوانیم:
نگارش این کتاب برپایهی تکمیل و گسترش شکلی و محتوایی فصل ششم کتاب «علم و کشتی، مبانی کاربرد علوم در ورزش کشتی»، نوشته سیدعسکر موسوی با عنوان «کنترل، آنالیز و ارزشیابی سطوح عالی ورزشی (مانیتورینگ تمرین)» از انتشارات بامداد کتاب، طراحی و تهیه و تدوین شده است.
در این کتاب، تلاش شده است اصول یا مبانی علمی – کاربردی موضوع «آنالیز و آنالیزوری» به شکلی آموزشی و مدرسهای (آکادمیکی) مورد بحث و بررسی قرار گیرند. درست است که گواهها و نمونههای (یا مصداقهای) میدانی ارائه شدهی آن مربوط به ورزش کشتی است، اما چارچوب و قالب کلی آن به گونهای فراگیر است که میتواند راهنمای کلیه علاقهمندان و پژوهشگران فعال در دیگر رشتههای ورزشی باشد. به ویژه مدرسان و فعالان آموزشی فدراسیونهای ورزشی و دانشکدههای علوم ورزشی، نمایندگان کمیته ملی المپیک در فدراسیونها، مدیران، سرمربیان و دیگر اعضای کادرهای فنی و ورزشکاران ورزشهای گروهی و انفرادی در هر دو بخش بانوان و آقایان به تناسب رشتهی ورزشی خود میتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
آگاهی داریم در بحث قهرمانپروری، هدف نهايی و اصلی پژوهشهای علوم ورزشی مانند سرشاخههای مهم فيزيولوژی، آناتومی، روانشناسی، پزشكی ورزشی، علم تمرين و شاخههاي اصلی و فرعی اين علوم، آماده كردن ورزشكاران براي بهترين اجرا يا اوج اجرا يا اجرای برتر مهارتهای ورزشی در مسابقههای مربوط است. يعني برآيند و حاصل كار علوم ورزشی، كاربرد و تبلور عينی قوانين و احكام و اصول آنها توسط ورزشكاران در ميدانهای هدف است.
در نظام ورزشهاي سنتی برنامههای آمادهسازی ورزشكاران، به درست يا غلط، تمرينها بهشكلي كلی طراحی ذهني يا مكتوب و با آزمون و خطا، بدون داشتن هيچگونه مكانيزم كنترل و ارزشيابی تعريف شده يا زمانبندی قابل اعتباری، اجرا و دست آخر، بدون هرگونه ارزشيابی معتبر و قابل انتقال براي بهرهگيريهای آموزشی و پژوهشی، به يك ارزيابی سطحی و گذرای شفاهی يا مكتوب از سوی مسئولان يا كارشناسان مربوط اكتفا ميشود.
باتوجه به رشد فناوري (تكنولوژی)، امروز، چند و چون يا كيفيت و كميت هر کنش و واکنش اجتماعي مانند فعالیتهای ورزشی، براي ارزشيابی و تعيين نقاط ضعف و قوت، قابل تجزيه و تحليل (آناليز) عيني و ميداني است. موفقيتها و ناموفقيتها، فراز و فرودها و استمرار اين مقولهها دلايل و علتهايي ذهنی و عينی دارند كه آنها را نتايج پژوهشها و دستاوردهای دانشپژوهان و خردمندان علوم ورزشي در اختيار علاقهمندان قرار ميدهد.
پيشينه مثبت و قابل اعتنا و اعتبار ايرانيان در بسياری از جوانب آموزشی علوم ورزشی مانند سرفصلهای حكمتآموز و خردمندانهی موجود در شاهنامهی فرزانهی توس، ابوالقاسم فردوسی و آرا و نظرهای مترقی به نسبت زمان حكيم ابنسينا در كتاب ارزشمند قانون در طب و ديگر آثار پرارزش حكيمان سدههای گذشته برای پژوهشگران بسیار راهگشا است. علاوه بر آن، در چند دههی اخير بهويژه پس از جنگ جهانی دوم، علاقهمندان و پژوهشگران ايرانی با اثرپذیری از تحولات و دگرگونیهای جوانب گوناگون زندگی اجتماعی مانند ورزش، تلاش خود را برای بهرهگيری و استفاده از اين دستاوردهای جهانی در ميدانهای ورزشی فزونتر ساخته و تاثير مثبت قابل ملاحظهای در زمينههای مختلف پيشرفت علوم ورزشي كشورمان بر جاي گذاشتهاند.
با پشتيبانی مجامع علمی دانشگاهی، سازمان تربيت بدنی سابق و وزارت ورزش کنونی، كميتهی ملی المپيک و ديگر نهادها و شخصيتهای منفرد علمی، تلاشهای ارزشمند و قابل ستايش فرهيختگان ورزش ايران با گذشت زمان، دريچهها و فضاهاي جديدتر، پيچيدهتر و متنوعتری را فراروی دانشپژوهان و علاقهمندان فعاليت در زمينههای علم و عمل ورزشی كشورمان فراهم آورده و كوششهای آنها بر غنای دانش نظری و عملی زنان و مردان ورزش اين سرزمين پرگُهر افزوده است.
باوجود تمام تلاشها و كارهاي ارزشمند انجام شده، جايگاه يك نظام (سيستم) نظارت، كنترل، آناليز و ارزشيابی تمرينهاي علمی يا مانيتورينگ تمرين حتی در سطوح بالای تيمهای ملی فدراسيونهای ورزشی كشورمان هنوز خالی است!
نگارنده به پشتوانهی پيشينه و كارنامهی فعاليت قهرمانی یا مربیگری در چند رشتهی ورزشي مانند فوتبال، دو و ميداني، ژيمناستيك، وزنهبرداری، كوهنوردی و بهويژه در هر دو رشتهی كشتي آزاد و فرنگي در سطوح مختلف كشوري و ملی و بینالمللی و همچنين فعاليتهای پژوهشی و مطالعاتی در زمينه علوم مختلف ورزشی، سالهاست كه متوجه اين كمبود و نقص در اجرای برنامهها و پروتكلهای تمرينهاي علمی در كليت ورزش قهرمانی كشورمان شده و برای برطرف كردن اين کمبود، اقدام به تأليف و نگارش و پيشنهاد نظام يا سيستمي پاسخگو به نظارت، كنترل، آناليز و ارزشيابی برنامههای تمرينی علمی طراحی و اجرا شده توسط كادرهاي فني مربيگری در تمام رشتههای ورزشي کردهام.
نظام پيشنهادي مورد بحث، شامل جدولها يا چكليستهاي انفرادي و تيمي است كه به طور نسبی كليهي عوامل اصلی و فرعی اثرگذار در توسعهی آمادگی جسمانی و روانی مانند عوامل كليدی يا KFP، عوامل مهم يا IMP و عوامل به نسبت مهم يا MOD و ديگر عوامل را مورد توجه قرار داده است.
کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» تألیف عسکر موسوی پیشکسوت و مربی بینالمللی کشتی قهرمانی کشور از سوی انتشارات پریسک در ۱۹۰ صفحه در قطع وزیری با قیمت ۸۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.
موسوی که تجربه سالها مربیگری در میدانهای گوناگون جهانی را با خود دارد در این کتاب سعی کرده تا دورنمایی علمی و کاربردی از تجربیات خود را بهصورتی روشمند در اختیار مربیان، ورزشکاران و علاقهمندانِ حرفهای به ورزشهای قهرمانی قرار دهد تا بینش تحلیلیِ منطبق بر روش را جایگزینِ تحلیلهای سطحی و غیرعلمی کنند.
نظر شما