جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
معرفی برگزیده تازه‌های نشر ادبیات معاصر در غرفه جایزه جلال

در نشستی به میزبانی غرفه جایزه جلال سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ابراهیم اسماعیل اراضی، شاعر و منتقد ادبی به معرفی تعدادی از کتاب‌های شعر تازه منتشر شده ‍‍‍پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابراهیم اسماعیلی اراضی در این نشست که امروز (30 اردیبهشت) برگزار شد، در معرفی کتاب «این ترک پارسی‌گوی» نوشته حسین منزوی توضیح داد: این کتاب اولین بار 40 سال پیش توسط انتشارات برگ منتشر شد تا اینکه اخیرا توسط حسین منزوی بازنگارش شد و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرد. این کتاب منبعی مفید برای آشنایی جوانان امروز با شعر شهریار محسوب می‌شود و خواننده با سبک شعر و اندیششه این شاعر بزرگ آشنا می‌کند.

اسماعیلی اراضی افزود: منزوی در این کتاب از شهریار به عنوان شاعر شیدایی و شیوایی یاد می‌کند و شعر او را با عناوین مختلف از قبیل تذکره احوال، شعر شهریار، غزل شهریار، مکتب شهریار، هذیان دل و حیدربابا و  غیره نقد و بررسی می‌کند. به گفته منزوی دفتر شهریار همیشه برای تسخیر دل مشتاق وی طرفه‌هایی در آستین داشته است و تصریح کرده «اگر در 20 سالگی غزل‌های عاشقانه‌اش را دوست داشتم و در 30 سالگی ای وای مادرم او را می‌پسندیدم و در 40 سالگی با هذیان دل‌اش در آفاق شور و حال پر می‌گشودم، امروز در عین حال که تمامی آن شعرها را که سوگلی‌های 20 و 30 و 40 سالگی‌ام بوده‌اند دوست می‌دارم، با غزل‌های جاافتاده پیرانه سرش خلوت می‌کنم و دیوان و دفتر او از کتاب‌های بالینی من است».

حسین منزوی در مقدمه‌اش هدف از نگاشتن کتاب «این ترک پارسی‌گوی» را این می‌داند که خواننده را در تجربیاتش سهیم کند.

وی همچنین به معرفی کتاب «فقه» از علی عطری پرداخت و عنوان کرد: این مجموعه رباعی به بلوغ و ظرافت‌های جالبی رسیده است.

اسماعیلی اراضی به کتاب «بوسه مکتوب» هشتمین مجموعه شعر کبری موسوی قهفرخی نیز اشاره کرد و افزود: این مجموعه 54 غزل از این شاعر را در 110 صفحه شامل می‌شود و توسط نشر ایهام منتشر شده است.

در این نشست همچنین کتاب «آه‌نامه» اولین اثر علی شیبانی، شاعر اهل آباده معرفی شد که شامل اشعار وی در فاصله سال‌های 92 تا 1400 است و 44 غزل و سه رباعی را دربردارد.

در این نشست سومین مجموعه شعر رحمت‌الله رسولی مقدم به نام «به دختران تعلق» نیز معرفی شد که شاعر در این مجموعه به زاویه‌های کمتر پرداخته شده اشاره کرده است.

دیگر کتاب معرفی شده در این جلسه، سارویه اثر لیلا معصومی بود که در 116 صفحه توسط نشر خاموش عرضه شده و شامل اشعار معصومی در فاصله سال‌های 88 تا 99 است.

معصومی در قسمتی از این کتاب آورده است: «یک لحظه گفتم آری عشق ما را نجات خواهد داد، تدبیر ماندنش کردم، تقدیر عشق، رفتن بود.»

در این جلسه هریک از شاعران جوان به خوانش تعدادی از اشعار جای گرفته در کتاب‌های خود پرداختند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به شکل مجازی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها