جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
اختصاص بودجه 100 میلیون تومانی برای خرید از نمایشگاه کتاب

معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با اعلام خبر اختصاص بودجه 100 میلیون تومانی برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: بهتر بود امکان خرید حضوری و مجازی؛ با استفاده از بن کارت ،توامان برای سازمان‌ها مهیا می‌شد.

ملیحه درخوش، معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره خرید کتاب از سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده و در دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم حضور داشته است.
 
وی با بیان این‌که به‌عنوان کتابدار امسال علاوه بر خرید مجازی از وب سایت نمایشگاه؛ به صورت حضوری هم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید خواهم کرد، عنوان کرد: بودجه خرید  کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران امسال 100 میلیون تومان است.
 
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با اشاره به این‌که کتابخانه در طول سال، مرتب از کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب دانشگاهی هم خرید می‌کند، گفت: این کتابخانه پیش از شروع نمایشگاه کتاب، فهرست ناشران مورد نظر و حاضر در نمایشگاه کتاب را بررسی می‌کند و با رصد منابع کتابخانه‌ای تلاش می‌کند، خریدی مطلوب از جدید‌ترین منابع  داشته باشد.
 
درخوش درباره موضوعات فهرست خرید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران عنوان کرد: این کتاب‌ها در بخش‌های ایران‌شناسی، اسلامی‌شناسی، شرق شناسی هستند. در بخش دیگر این کتابخانه تلاش می‌کند منابع مورد نیاز دانشجویان ، استادان و محققان را براساس رشته‌‌های موجود و با اولویت منابع مرجع و هسته‌ای پرکاربرد تهیه کند.
 
وی با تاکید بر این‌که برای خرید باکیفیت‌تر منابع باید حضوری به نمایشگاه کتاب تهران آمد؛ گفت: حضور در نمایشگاه کتاب تهران و رویت کتاب‌ها و بررسی محتوا و دیدار با ناشر موجب می‌شود، کتابداران خرید بهتری داشته باشند.
 
درخوش افزود: آشنایی با مترجمان مطرح و مولفان شاخص در رشته‌های مختلف دانشگاهی موجب می‌شود خرید با کیفیت‌تری از نمایشگاه کتاب تهران انجام دهیم. هر چند مترجمان و مولفان جدید هم ممکن است کتاب‌های خوبی را ارئه کنند اما این کتاب‌ها نیاز به رویت  و بررسی دارد؛ حتی ناشران کوچک هم ممکن است کتاب‌های خوبی در نمایشگاه عرضه کنند اما این آثار باید در بازدید میدانی از نمایشگاه کتاب بررسی شوند.
 
امکان خرید حضوری و مجازی با استفاده از بن کارت برای سازمان‌ها توامان فراهم باشد
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران درباره برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری و مجازی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی و حضوری و همزمانی آن یک حُسن است؛ اما خوب بود موقعیت خرید در هر دو حالت مجازی و حضوری با استفاده از بن کارت برای سازمان‌ها، نهادها و افرادِ دارای بن فراهم می‌شد و الزام خرید سازمانی یا افرادِ دارای بن ازطریق مجازی حذف می‌شد زیرا برای کتابخانه‌های بزرگ و مهم حضور در نمایشگاه کتاب تهران بسیار مهم است.
 
وی افزود: امسال با توجه به این‌که سازمان‌ها باید از طریق مجازی خرید کنند؛ کتابخانه‌ها و سازمان‌هایی که امکان رویت و بررسی کتاب مدنظر خود را دارند، باید یک‌بار وقت بگذارند کتاب‌ها را رویت کنند و بار دیگر از طریق مجازی به خرید اقدام کنند و این مساله یک زحمت مضاعف برای سازمان‌ها و کتابخانه‌ها ایجاد می‌کند.
 
درخوش با اشاره به این‌که کتابخانه‌های بزرگی که در خارج از تهران هستند، ترجیح می‌دهند مجازی خرید کنند، اظهار کرد: خرید مجازی برای سازمان‌ها و کتابخانه‌های شهرستانی یک حُسن است اما برای کتابخانه‌ها و سازمان‌های فعال در تهران؛ ترجیح خرید سازمانی و کتابخانه‌ای به‌صورت حضوری است؛ همچنین خرید حضوری و قرار‌گرفتن  افراد در فضای فرهنگی کشور، به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند.
 
معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با بیان این‌که فهرست کتاب‌ ناشران در نمایشگاه کتاب، چند روز بعد از شروع نمایشگاه به‌صورت نهایی در دسترس سازمان‌ها و کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در دسترس نبودن فهرست نهایی ناشران قبل از نمایشگاه کتاب یک نقطعه ضعف است که امکان برنامه‌ریزی برای خرید سازمان‌ها و نهادها را با مشکل روبه رو می‌کند.
 
وی درباره حضور با کیفیت کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: مشکل اصلی همه کتابخانه‌ها بودجه است و با توجه به محدودیت بودجه و نیاز کاربران به منابع اطلاعاتی گوناگون باید شرایطی فراهم شود تا خرید با کیفیتی از نمایشگاه کتاب تهران صورت بگیرد.
 
درخوش در ادامه گفت: بهتر است در صورت الزام به خرید مجازی  با ارائه اطلاعات درست و کامل از کتاب‌ها و حتی تصویری از  چند صفحه ابتدایی کتاب و مقدمه آن در وب سایت نمایشگاه کتاب؛ به کتابداران کمک کرد تا بتوانند بهترین انتخاب  را  از کتاب‌های موجود در سایت داشته باشند.
 
وی با اشاره به این‌که بسیاری از ناشران کوچک امکان حضور در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران را نداشتند، اظهار کرد: به دلیل هزینه بالای غرفه‌‌ها امسال بسیاری از ناشران نتوانستند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند هرچند نمایشگاه مجازی امکانی برای حضور آن‌هاست اما این ناشران هم  باید برای دیده‌شدن نیاز دارند در نمایشگاه کتاب حضوری شرکت کنند. در واقع باید شرایط حضور ناشران کوچک را هم به صورت حضوری فراهم کرد و گرنه احتمال حذف آن‌‌ها در فضای رقابتی بازار کتاب وجود دارد.
 
درخوش افزود: متاسفانه اطلاعات کتابداران و حتی خریداران از بخش بین‌الملل و کتاب‌های موجود در این بخش بسیار کم است. فهرست کتاب‌های جدید ناشران بخش بین‌الملل بهتر است منتشر و در اختیار سازمان‌ها، کتابخانه‌ها و مخاطبان قرار بگیرد و این مهم فقط ازطریق تعامل بخش بین‌الملل با ناشران شرکت‌کننده فراهم می‌شود.
 
 وی با بیان این‌‌‌که بهتر است از بخش بین‌الملل اطلاعات کامل‌تری ارائه شود، اظهار کرد:‌ ارائه اطلاعات کامل از بخش بین‌الملل؛ شامل ناشران شرکت‌کننده، فهرست کتاب‌های موجود با زبان‌های ارائه شده و برآورد قیمت کتاب‌های خارجی براساس قیمت دلار در ایران کمک بزرگی به مخاطبان برای خرید از این بخش خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها