دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
«پس مرتضی کو؟» عشقِ شهید مطهری به دانستن و علم‌آموختن را نشان می‌دهد/ والدین در نمایشگاه کتاب از کتاب‌های «بازاری» دوری کنند

این نویسنده و تصویرگر ادبیات کودک گفت: سعی کردم خاطره‌ای از دوران کودکی شهید مطهری را در قالب یک داستان تخیلی با حفظ امانت‌داری روایت کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دوازدهم اردیبهشت‌ماه را به نام روز معلم می‌شناسیم، روزی که با یادِ شهید بزرگوار مرتضی مطهری گره خورده است. معلمی که علاقه‌مند بود انسان‌ها انسانیت بدانند و دین‌داریِ درستی را درپیش بگیرند. او در این روز به دست گروه فرقان ترور شد. گرامی‌داشتش را در تقویم‌ها ثبت کردیم تا به یاد بیاوریم که معلم و معلمی چه دنیایی دارد.

به تازگی به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب کودک «پس مرتضی کو؟» به قلم و تصویرگریِ کلر ژوبرت منتشر شده است که انتخاب خوبی برای والدین دغدغه‌مند است؛ آن‌هایی که دوست دارند بچه‌هایشان با انسان‌های بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی ایران آشنا شوند. وی در گفت‌وگو با ایبنا درباره‌ی اثر خود و حضور آن در نمایشگاه کتاب امسال مطالبی را بیان کرد که در ادامه می‌خوانید:
 
«پس مرتضی کو؟» چه داستانی دارد؟ در این اثر به چه جنبه‌هایی از شخصیت شهید مطهری اشاره شده است؟
داستان این کتاب را براساس خاطره‌ای از کودکی شهید بزرگوار مرتضی مطهری نوشته‌ام. این خاطره مربوط به زمانی است که پسربچه حدود هفت‌ساله‌ای بود و به مکتب‌خانه می‌رفت. این قدر به درس‌خواندن علاقه‌مند بود که یک شب مهتابی، به تصور این که روز شده، راه افتاده بود به طرف مکتب‌خانه...
خدا را شکر می‌کنم که این خاطره ثبت شده بود و این توفیق را داشتم که در موردش داستان بنویسم. سعی کردم آن را در قالب یک داستان تخیلی با حفظ امانت‌داری روایت کنم. این داستان را با محوریت عشقِ شهید مطهری به دانستن و علم‌آموختن از همان ایام کودکی، نوشته‌ام.

 
این کتاب، در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارد؟
بله به امید خدا در نمایشگاه توسط ناشر، یعنی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ارائه خواهد شد. در ضمن اگر شرایط فراهم باشد قرار است آیین معرفی هم برگزار شود ان‌شاالله. تصمیم مرکز بر این بود که قبل از توزیع کتاب، رونمایی صورت بگیرد، اما به خاطر شیوع کرونا امکان‌پذیر نشد.
 
نظر شما درباره‌ی شروع دوباره نمایشگاه حضوری کتاب چیست؟
به عنوان یک مخاطب، خیلی خیلی از این بابت خوشحالم. هر چند دو نمایشگاه مجازی پیشین خوب بودند، اما امکان دیدن خود کتاب‌ها و لمس‌کردن و ورق‌زدن آنها واقعا چیز دیگری است. من همیشه با یک فهرست از پیش تعیین شده به نمایشگاه کتاب می‌روم، ولی در عین حال مشتاق کشف کتاب‌هایی که دنبال‌شان نبودم هم هستم. نمایشگاه برای کشف فضای بسیار مناسبی است. 
به موضوع تخفیف اشاره نمی‌کنم چون شامل نمایشگاه مجازی هم می‌شود.
علاوه بر اینها، به عنوان نویسنده، فرصت خیلی خوبی برای دیدار با ناشران، مخاطبان و نویسندگان دیگر است.
 
برای خرید کتاب کودک در نمایشگاه کتاب امسال چه آثاری را به والدین پیشنهاد می‌کنید؟
به جای پیشنهاد ترجیح می‌دهم به چند نکته اشاره کنم:
ـ والدین در انتخاب کتاب کودک خیلی دقت کنند و در صورت امکان، کتاب را قبل از خرید مقداری مطالعه کنند.
ـ از کتاب‌های «بازاری» دوری کنند. منظورم کتاب‌هایی است که معمولا تصاویر کارتونی با رنگ‌های خیلی تند دارند و کیفیت صفحه‌آرایی و صحافی خوبی ندارند و در خیلی از موارد محتوای ارزشمندی هم ندارند. خیلی از کتاب‌های دینی کودک متأسفانه چنین‌اند. اما به راحتی قابل شناسایی‌اند. در اکثر موارد تنها امتیازشان این است که به خاطر کیفیت پایین مطالب و چاپ با قیمت پایین‌تری ارائه می‌شوند.
ـ اگر هیچ شناختی از مشخصات یک کتاب خوب ندارند، از ناشران و نویسندگان شناخته‌‌شده کتاب تهیه کنند، هر چند تضمینی نیست که همه این کتاب‌ها خوب باشند.
ـ بهترین و هوشمندانه‌ترین کار این است که در صورت امکان، قبل از رفتن به نمایشگاه، قدری در فضای مجازی و کانال‌ها و صفحه‌های معرفی کتاب جست‌وجو و فهرستی را تهیه کنند. به عنوان مثال، در فضای اینستاگرام صفحه‌های زیادی هستند که کتاب‌های کودک را همراه با توضیحات لازم و حتی گاهی عکسی از داخل کتاب معرفی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها