سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کتاب 6 جلدی «تاریخ انقلاب اسلامی» را مطالعه کنید/ نمایشگاه کتاب یک دستاورد عظیم است

قاسم تبریزی گفت: نمایشگاه کتاب میعادگاهی است که مردم در این مکان با کتاب آشنا می‌شوند و هم محلی برای عرضه کتاب است.

قاسم تبریزی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب‌هایی که از وی در نمایشگاه کتاب سال جاری عرضه خواهد شد، گفت: کتاب «آیت‌الله محمد یزدی به روایت اسناد ساواک» را برای ارایه در سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارم، البته پیش از آن کتاب آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله حسین نوری و آیت‌الله ناصر مکارم هم آمده بود که به نمایشگاه قبل به دلیل تعطیل بودن نرسید. از رجال سیاسی و درباری هم خدنگ مهر رییس دانشگاه پهلوی شیراز است که کتاب بسیار مهمی است، 21 جلد تحت عنوان «خراسان رضوی به روایت اسناد و ساواک» است که از سال 1341 نهضت امام تا پیروزی انقلاب را در برمی‌گیرد. 5 جلد کتاب استان گلستان به روایت اسناد ساواک نیز عرضه خواهد شد و دیگری کتاب حجت‌الاسلام شهید روحانی‌فر از روحانیون استاد گلستان است.
 
این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه به کتاب‌هایی برای خرید و مطالعه اشاره کرد و افزود: «تاریخ معاصر از دیدگاه امام خمینی(ره)» که موسسه نشر آثار امام چاپ کرده است، برای مطالعه توصیه می‌کنم. «احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی معاصر از دیدگاه امام خمینی» کتاب دیگری است که من برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم. «امام خمینی بنیان مرصوص» که حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مورد انقلاب اسلامی نوشته است. 6 جلد کتاب تحت عنوان «تاریخ انقلاب اسلامی» بعد از پیروزی انقلاب زیر نظر دکتر جواد منصوری منتشر شده که کتاب بسیار خوبی است. این کتاب ادامه دارد، احتمالا به 20 جلد می‌رسد و عمدتا مستند به اسناد و منابع موثق است. کتاب دیگر «پهلوی‌ستایی در ترازوی تاریخ» نوشته دکتر سید مصطفی تقوی مقدم نقدی است به تبرئه وابستگی رضاخان به انگلستان که کتابی مستند و بسیار خوب است.
 
وی افزود: کتاب دیگر بسیار مناسب برای خرید و مطالعه کتاب «از رضانام تا رضاخان» نوشته استاد هدایت‌الله بهبودی است. «سازمان سیاسی بهائیت» از دکتر محمدرضا اسماعیلی که کار اسنادی بسیار خوبی است. اگرچه قبلا کتاب «بهائیت» را خوانده بودم از میکائیل جواهری که آن هم مستند بود و به نوعی می‌توان گفت که کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» تکمیل‌کننده کتاب «بهائیت» است. از کتاب‌های دیگری که مطالعه کردم و توصیه می‌کنم عزیزان بخوانند؛ کتاب «ساجی» خاطرات خانم نسرین باقرزاده، همسر شهید بهمن باقری است که وضعیت خرمشهر، آبادان و اهواز را هم قبل از جنگ تحمیلی و هم در دوران دفاع مقدس مطرح کرده است. خاطرات سعید تاجیک را هم شروع کردم به خواندن که هنوز تمام نشده است، در سن 16 سالگی به جبهه می‌رود، خاطراتش بسیار جالب و خوب نوشته است. کتاب دیگر «به ماندنم عادت کن» از حمیدرضا بشیری است و فراز خاطرات یک همسر شهید که از قلم و روایت خوبی برخوردار است.
 
قاسم تبریزی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی بعد از دو سال وقفه گفت: نمایشگاه کتاب میعادگاهی است که مردم در این مکان با کتاب آشنا می‌شوند و هم محلی است برای عرضه کتاب و خدمت خوبی است که دولت انجام می‌دهد. ولی مسلما با توجه به مکان محدود، مصلای تهران برای یک نمایشگاه بین‌المللی مناسب نیست. یا مکان نمایشگاه همان شهر آفتاب باشد یا اینکه به صورت تخصصی و در 4 منطقه تهران برگزار شود.

چون تهران یک شهر کوچک نیست و جمعیتی به اندازه دو کشور را در خود جای داده است. به‌ویژه ناشران از شهرستان‌ها هم شرکت می‌کنند و مردم هم برای بازدید از شهرهای دیگر می‌آیند. احساس می‌شود که حتی اگر دو روز هم مراجعه کنیم برای خرید باز هم فرصت اندک است. ارزش کار بسیار بالاست. شهر آفتاب مناسب است اما باید امکانات بیشتری برای این منطقه فراهم شود. در روزهای تعطیل مردم را از مناطق مختلف منتقل کنند و دوباره برگردانند که اذیت نشوند. اداره پست نیز می‌تواند هم از نظر مالی مساعدت کند و هم سرعت عمل بیشتری داشته باشد. به هر صورت نمایشگاه کتاب یک دستاورد عظیم است که بیشتر و بهتر می‌توان از این فرصت استفاده کرد.
 
وی به برگزاری نمایشگاه در سال‌های دور اشاره کرد و افزود: سال 1354 نمایشگاه کتاب در پارک دانشجو که آن زمان پارک ولیعهد نامیده می‌شد؛ برگزار می‌شد، 8 ناشر در این نمایشگاه شرکت می‌کردند، آن زمان ما هم به صورت ناشر حضور داشتیم که استقبال چندانی نمی‌شد. اما در کل نمایشگاه کتاب یک دستاورد عظیم است که باید از آن بیشتر بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها