در آستانه برگزاری سیوسومین دوره نمایشگا بینالمللی کتاب تهران، داریوش نویدگویی، بهعنوان یکی از ناشران باسابقه شهرستانی که تجربه مدیریت در این رویداد را نیز در کارنامه دارد، درباره این رویداد که در دو قالب فیزیکی و مجازی اواخر اردیبهشتماه برگزار میشود، به ایبنا گفت: «همیشه آرزو داشتم، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهعنوان محل تبلیغات برای ناشران شهرستانی هم شناخته شود.»
باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب تهران امسال بعد از دوسال بهصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد، بهعنوان که سالها در این رویداد حضور داشتید چه ویژگی برای این دوره از نمایشگاه قایل هستید؟
از نخستین سالهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از زمان ریاست جمهوری حضرت آیتالله خامنهای بهعنوان تنها ناشر شهرستانی، در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که در محل دائمی نمایشگاهها برگزار میشد، حضور داشتم. بهنظر میرسد، نمایشگاه کتاب تهران، تا زمانی که نگاه صرفا اقتصادی برآن حاکم نشده بود، اصالت و هدف قابل توجهی داشت.
درباره مفهوم اصالت بیشتر بفرمایید.
بهعنوان مثال، در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت، جریان فروش کتاب وجود ندارد؛ بلکه صرفا قراردادهای کلان بسته میشود. همیشه آرزو داشتم، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهعنوان محل تبلیغات برای ناشران شهرستانی هم شناخته شود؛ اما نشد. در طول سالهایی که در نمایشگاه کتاب تهران در مقام یکی از مسئولان حضور داشتم، علاوهبر غرفه، سالن اختصاصی ویژه ناشران شهرستانی وجود داشت؛ بنابراین فرصت داشتند تا جاذبههای استان خود را معرفی کنند.
نکته دیگر اینکه در دورهای که ناشران خارجی، بدون واسطه در نمایشگاه حضور پیدا میکردند، نمایشگاه کتاب تهران به معنی واقعی بینالمللی بود. اما به تدریج این روند با حضور پیدا نکردن ناشران بینالمللی و سپردن به نمایندگیها کمرنگ شد. با وجودی که 32 سال از نمایشگاه میگذرد، هنوز مکان ثابتی برای وجود ندارد. انتقال نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به مصلای بزرگ امامخمینی(ره) داستانی طولانی است. رئیس دولت نهم و دهم در نخستین سال ریاست جمهوری در روز افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران دستور داد، نمایشگاه به جایی غیر از محل دائمی نمایشگاهها انتقال یابد؛ بنابراین از نمایشگاه نوزدهم تصمیم بر این شد که در محل دائمی نباشد. درحالیکه میشد سالن مبنا در نمایشگاه بینالمللی را الگو قرار داد و مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت عمل کرد. بهنظر میرسد، اگر چهار سال هزینههایی که برای بهبود سالنهای نمایشگاه بینالمللی صرف شد برای ایجاد سالنهای طبقانی هزینه میشد، بهترین نقطه تهران همان محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برای نمایشگاه کتاب بود.
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور مردم از آثار مثبت بیشتری برخوردار است که در قالب مجازی آن محقق نمیشود. در برخی روزهای نمایشگاه کتاب تهران، 850 هزار تا یکمیلیون نفر از نمایشگاه، بازدید میکردند. همه این افراد برای خرید کتاب نمیآمدند، برای دید و بازدید و نشستهای جنبی حضور پیدا میکردند. حالا اگر درصدی از این افراد به واسطه نمایشگاه، اهل کتاب میشدند به هدفمان میرسیدیم؛ اما بهنظر میرسد، این اهداف در قالب نمایشگاه مجازی محقق نمیشود.
بنابراین معتقدید که نمایشگاه کتاب تهران افزون بر فروش کتاب باید بر برنامههای جنبی و فرهنگی، ازجمله نشستهای ادبی و تخصصی تمرکز داشته باشد؟
بله؛ علاوهبراین باید به حضور مسئولان فرهنگی در این سلسه نشستها نیز توجه کرد؛ تا درباره تلاش و برنامه آنها برای توسعه فرهنگ کتابخوانی پرسید. بهنظر میرسد، تامین هزینهها به ناشران شهرستانی متقاضی حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران آسیب میزند.
چه مطالبهای در آستانه برگزاری نمایشگاه بینالمللی 1401 دارید؟
در صدور مجوزها، فهرستنویسی پیش از انتشار(فیپا) سرعت داده شود و در آستانه نمایشگاه سیوسوم تسهیلاتی پیشبینی شود تا با کمک یکدیگر نمایشگاه به خوبی برگزار شود. محکمکاری در قرارداد با شرکت پست، برای بستهبندی و ارسال به موقع کتاب و آمادگی شرکت پست برای رساندن فوری کتاب به دست مخاطب و اعلام هزینههای آن از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ علاوهبراین وضعیت انبارهایی که طی چند روز اخیر کشف شده و اقدام به احتکار کاغذ میکردند، مشخص شود. با توجه به اینکه در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز وعده پیگیری مجوز برای واردات کاغذ را داده بودند، امیدوارم کشف این انبارها هم که در راستای شفافسازی واردات بود، مورد توجه قرار گیرد.
نشر نوید شیراز برای سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران چه آثاری برای عرضه آماده کرده است؟
شبانهروزی تلاش میکنیم، حداقل 20 تا 30 عنوان کتاب چاپ سال 1401 با درج نشان سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران داشته باشیم. اگر بخواهیم با توجه به اینکه سالی 110 تا 120 عنوان کتابی که منتشر کردیم را ارائه کنیم، دست کم 850 عنوان کتاب برای عرضه در نمایشگاه خواهیم داشت. در حوزههای مختلف کتاب داریم. آثار کتابخانهای و مرجع در کنار نسخههایی که داریم مربوط به تاریخ هستند یا آثاری که مربوط به شعرای قدیم شیراز که متاسفانه نامی از آنها برده نشده مانند «خائف شیرازی» که انشاالله تا زمان برپایی نمایشگاه آماده و منتشر خواهد شد.
نظر شما