پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
پیشنهادات اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای هم‌افزایی و کارامدی دومین نمایشگاه مجازی کتاب

اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف تعامل و هم افزایی از ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کردند. در این نشست راهکارها و پیشنهادات موثری از سوی اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان در راستای افزایش کارامدی و تاثیرگذاری نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کردند. علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، حسین صفری (معاون اجرایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران)، هومان حسن‎پور (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، محمود آموزگار (نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، کاظم علمی (مدیر شرکت توزیع گسترش فرهنگ و مطالعات)، حسن قربانی (مدیر انتشارات آیلار)، نسرین سیاح‌فر (مدیر انتشارات چالش) و محمدمهدی فخری‌زاده (مدیر انتشارات روزنه‌ کار) در حاشیه این بازدید در نشستی مشترک، درباره موضوعاتی همچون گسترش ویترین کتابفروشی‌ها و تخفیف‌های نامتعارف کتاب بحث و تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار که با هدف تعامل و هم افزایی میان اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان و اعضای ستاد دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد، راهکارها و پیشنهادات موثری از سوی اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان در راستای افزایش کارامدی و تاثیرگذاری نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران دسترسی به کتاب را تسهیل کرد
در ابتدای این نشست علی رمضانی با بیان این‌که برخلاف تصور، نمایشگاه مجازی کتاب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، گفت: ارائه خدمات پایدار و روان به مردم و ناشران کار پیچیده‌ای است؛ سامانه‌های درگاه بانکی، پست کتاب، سامانه شاهکار و... برای ارائه خدمات در نمایشگاه به‌کار گرفته شده‌اند. در نمایشگاه فیزیکی کتاب همه ناشران در یک محیط و فضا گردهم می‌آمدند، اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دفتر بیش از 2100 ناشر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدا و سیما، بانک عامل نمایشگاه، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و... در برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همکاری داشتند. نهاد کتابخانه‌های عمومی در همه کتابخانه‌های سراسر کشور، میز دسترسی به سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران را راه‌اندازی کرد تا به اعضای کتابخانه‌ها خدمات ارائه کنند.

او همچنین مطرح کرد: آدرس‌هایی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب خریدند که نمی‌شناختید و جدید بودند. این موضوع نشان می‌دهد نمایشگاه مجازی کتاب تهران مسأله دسترسی به کتاب را تسهیل کرده است؛ طبق آمار این نمایشگاه، یک کتابخوان قادرآبادی از مرز سیستان و بلوچستان از یک ناشر ارومیه‌ای و یک کتابخوان چابهاری از ناشر تبریزی کتاب خرید.

علی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: تا پایان هشتمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از 73 میلیارد تومان کتاب به فروش رسید که این موضوع یک مجرای تنفسی برای صنعت نشر کشور است. در این دوره تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه افزایش پیدا کرده و تعداد عناوین کتاب‌های عرضه شده نیز افزایش 20 درصدی را نسبت به دوره گذشته تجربه کرده است. همچنین امکان خرید برابر برای همه مردم کشور فراهم شده و به‌سادگی می‌توانند با ورود به سامانه خرید نمایشگاه، کتاب‌های موردنظر خود را سفارش داده و بدون پرداخت هزینه‌ای برای ارسال، آن‌ها را رایگان درب منزل خود دریافت کنند. عرضه کتاب‌های قاچاق به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها و مشکلات ناشران، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران جایگاهی ندارد. همچنین یارانه در این نمایشگاه به‌صورت شفاف مصرف می‌شود.
 

تلاش مستمر برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب
هومان حسن‌پور نیز در این نشست بیان کرد: امکاناتی که در ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دیدم، مانند یک فیلم سینمایی بود که برای آن روزها و ماه‌ها تلاش شده و اکنون در معرض دید و نمایش گذاشته شده است. اعتمادی که مردم برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارند در سایر فضاها وجود ندارد.
 

امکانات خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کامل‌تر بود
در ادامه محمود آموزگار با بیان این‌که امکانات و فرآیند خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نسبت نمایشگاه سال گذشته کامل‌تر بود، افزود: مشکلات قطعی و کُندی سامانه خرید در این دوره مشاهده نشده است. به لحاظ فناوری در نقطه مطلوبی قرار گرفتیم و این موضوع دستاورد بزرگی برای صنعت نشر کشور است. شیوع ویروس کرونا، منشأ اصلی شکل‌گیری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود؛ حرکت به سمت فناوری‌های نوین و دیجتیال رونق زیادی پیدا کرده و توانسته صنعت نشر کشور را در یک موقعیت پایدار نگه دارد. بنابراین باید از این موقعیت به نحو شایسته استفاده کنیم.

او ادامه داد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک فروشگاه مجازی کتاب است؛ تخفیف 20 درصدی ناشران برای خرید کتاب چرخ نشر کشور را دچار مشکل می‌کند که نتیجه آن کاهش و اُفت فروش کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. اما این مسأله به‌سادگی قابل حل شدن است، به این صورت که باید کتابفروشان و توزیع‌کنندگان را در نمایشگاه مجازی دخیل کنیم و بخش قابل‌توجهی از توزیع کتاب را به کتابفروشی‌ها بسپاریم؛ جوانب مختلف این موضوع باید بررسی شود. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فکر و برنامه‌ای برای تخفیف‌های نامتعارف داشته باشد تا وضعیت نشر کشور را در وضعیت ثابت نگه دارد.

همه‌چیز با کیفیت مطلوب پیش رفته است
نسرین سیاح‌فر در بخش بعدی این نشست با بیان این‌که سامانه دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بدون مشکل به‌کار خود ادامه داده، گفت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز کتاب‌ها را در اسرع وقت به دست خریداران رسانده است. در مجموع در این دوره همه‌چیز با کیفیت مطلوب پیش رفته است. کتاب‌های تازه اعلام وصول شده ناشران، امکان عرضه و فروش در نمایشگاه را ندارند و باید این مشکل را به نحوی حل کرد.

او افزود: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران از شهرها و روستاهایی سفارش کتاب داشتیم که تاکنون اسم آن‌‌ها را نشنیده بودیم و خرید کتاب از روستاهای دور از مرکز برای ما جذاب است و این فرصت خرید را نمایشگاه مجازی کتاب تهران در اختیار مردم سراسر کشور قرار داده است. 

در ادامه نشست، حسن قربانی بیان کرد: از ظرفیت واحدهای صنفی شناسنامه‌دار در کشور برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کنید. همچنین اطلاعات دانشجویان برای اختصاص بُن خرید کتاب از دانشگاه‌های مختلف کشور جمع‌آوری شود تا همه دانشجویان از این یارانه برای خرید کتاب استفاده کنند.

کاظم علمی نیز در پایان این نشست گفت: با ارائه تخفیف 20 درصدی در نمایشگاه مخالف هستم، بهتر است از ظرفیت کتابفروشی‌ها در نمایشگاه استفاده کنیم تا هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند و پای مردم به کتابفروشی‌ها باز شود. در بسیاری از استان‌ها می‌توانیم از ظرفیت کتابفروشی‌ها استفاده کنیم، چرا‌که کتابفروشی‌ها عامل مهمی در کتابخوان شدن مردم دارند؛ بنابراین باید از آن‌ها حمایت کنیم تا پابرجا بمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها