سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
کارگران چاپ به بهانه حقوق پایین پیک موتوری می‌شوند

احمد ابوالحسنی با انتقاد از برخی اظهارات غیرکارشناسانه درباره عدم افزایش حقوق کارگران چاپ، از خروج بخش زیادی از اپراتورها از چاپخانه‌ها به دلیل پایین بودن دستمزد خبر داد.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مشکلات جاری صنعت چاپ و فعالان این حوزه، عنوان کرد: امروز یکی از مشکلات صنعت چاپ این است که یکسری از کارگران چاپ به بهانه اینکه حقوق کمی دارند، از کار حرفه‌ای خود بیرون آمده‌اند و سراغ شغل‌های دیگر مثل پیک موتوری رفته‌اند و می‌گویند که درآمد بهتری دارد.
 
وی افزود: بر همین روال برخی چاپخانه‌ها با مشکل کارگر و اپراتورهای حرفه‌ای روبه‌رو هستند؛ یعنی افرادی که با کارهای تخصصی این حوزه آشنا باشند و مدیران چاپخانه‌ها در این زمینه آسیب‌های زیادی دیده‌اند.
 
ابوالحسنی همچنین به طرح برخی نظرات غیرکارشناسانه درباره عدم افزایش حقوق در چاپخانه‌ها به بهانه درآمدهای پایین نیز گفت: درحالی که بخش زیادی از کارگران حقوق کم را بهانه می‌کنند و به همین دلیل چاپخانه را ترک می‌کنند، چطور می‌توان حقوق‌ها را اضافه نکرد؛ درحالی که می‌دانم برخی چاپخانه‌داران که قصد دارند حقوق بیشتر بدهند، کارگران باز هم قبول نمی‌کنند.
 
وی یادآور شد: در این میان برخی افراد که با حوزه تخصصی چاپ آشنایی ندارند و حتی کارگاه چاپ دارند، در این زمینه اظهارنظر کنند و دولت را تشویق می‌کنند که چاپخانه‌ها افزایش حقوق نداشته باشند؛ درحالی که نبود کارگر حرفه‌ای عموما هزینه کار را برای چاپخانه‌ها بالا می‌برد.
 
ابوالحسنی در ادامه به اعتراض جمع گسترده‌ای از چاپخانه‌داران اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، چاپخانه‌داران بر این عقیده هستند که وقتی حقوق کل جامعه کارگران اضافه می‌شود، کارگران چاپخانه نیز باید افزایش حقوق داشته باشند و اگر قرار است افزایشی نباشد برای هیچ گروهی نباید باشد.
 
به گفته وی، در این زمینه بهترین راهکار دولت این است که جلوی تورم گرفته شود؛ نه اینکه همه هزینه‌ها بالا برود؛ ولی حقوق کارگران چاپخانه‌ها بالا نرود. زیرا در این صورت بسیاری از این کارگران مجبور می‌شوند به سراغ شغل دوم بروند یا اینکه متاسفانه کارهای دیگری بکنند.

ابوالحسنی در ادامه با بیان اینکه صنف چاپ یک صنفی فرهنگی به‌شمار می‌آید، گفت: این صنف در حوزه اخلاقی و حرفه‌ای دغدغه‌های زیادی دارد اما حاضر است هزینه بیشتری بپردازد اما کارگران حرفه‌ای خود را نگه دارد زیرا این کارگران سرمایه هر چاپخانه هستند.
 
وی یادآور شد: این تصور که کارگران چاپخانه‌ها افزایش حقوق نداشته باشند، زیرا چاپخانه‌ها درآمدی ندارند، اشتباه است. در این حوزه متاسفانه بسیاری از کارگران در حال خروج از این حوزه هستند و اگر حقوق بیشتر نشود، دیگر کسی در این حرفه نمی‌ماند، چون سالانه هزینه‌های جاری زندگی افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها