یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
جلسه مطالعاتی با محوریت خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين

به همت كتابخانه علامه دهخدای مياندوآب، جلسه مطالعاتی و آموزشی خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربايجان‌غربی، به همت كتابخانه علامه دهخدای شهرستان  مياندوآب و همزمان با آغاز هفته پژوهش، جلسه آموزشی با محوريت خدمات كتابخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های نوين، با حضور ايوب نازی، دكتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدرس دانشگاه در بستر اسكای‌روم برگزار شد.

ايوب نازی، با اشاره به اهميت درک صحيح كتابداران از ماهيت این حرفه گفت: چنانچه خدمات كتابخانه‌ای بر اساس پيشرفت‌های فناوری روزآمدسازی نشود، همواره با هدر رفت زمان و انرژی روبه‌رو خواهيم بود و اين امر مستلزم درک دقيق كتابداران از ماهيت كاری خود و تطابق با آن است.

وی با تاكيد بر اينكه استفاده از فناوری بايد منجر به تسهيل خدمات كتابخانه‌ای شود، افزود: استفاده از برگه‌دان نيز به نوبه خود فناوری به شمار می‌آمده و در راستای تسهیل انجام امور به‌کارگرفته می‌شد و با اين وجود فناوری‌های نوين مانند RSS و RFID علاوه بر تسهيل امور كتابخانه، باعث تسهيل دسترسی به مخاطب و ارائه خدمات بهينه نيز شده است.

نازی تغيير هم‌زمان كتابداران با پيشرفت‌های فناوری را يک اصل اساسی شمرده و افزود: همان‌طور كه استفاده از رايانه و تلفن همراه باعث تغييراتی در رفتار، عادات و عقايد انسان‌ها شده است، استفاده از فناوری‌های روزآمد در ارائه خدمات نيز منجر به تغييرات بنيادين در رفتار، عقايد و ديدگاه كتابداران نسبت به خود و شغل خود خواهد شد.

چالش‌هاي پيش‌ روی استفاده از فناوری، انواع فناوری‌های نوين كتابخانه‌ای، جريان‌سازی كتابخانه‌های عمومی در جامعه و لزوم توجه و تمركز بيشتر بر ايجاد خودباوری در كتابداران از ساير مباحثی بود كه در اين جلسه مطرح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها