دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
جایزه ادبی حافظ و کمک به تولید ادبیات قرآنی/ شعر قرآنی حاصل انس و الفت شاعر با کلام‌الله و مفاهیم قرآنی است

دبیر اجرایی جایزه ادبی حافظ، مهلت ارسال اشعار متقاضیان به شرکت در این جشنواره را پایان آذرماه اعلام کرد و گفت: نخستین «جایزه ادبی حافظ» با هدف یاری رساندن به تقویت ادبیات قرآنی برگزار می‌شود.

حامد طونی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: نخستین «جایزه ادبی حافظ» با عنوان فرعی «جشنواره ملی شعر قرآنی» با هدف یاری رساندن به تقویت ادبیات قرآنی به اهتمام موسسه شهرستان ادب و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

طونی تاکید کرد: شعر اصولا حاصل انس و الفتی است که شاعر با پدیده‌ای دارد. بر اساس این تلقی از شعر، مقصود از شعر با درون‌مایه قرآنی، شعری است که رنگ و عطر مفاهیم قرآنی را با خود داشته باشد، فارغ از این که در آن شعر تلمیح مستقیم به‌کار رفته باشد یا نباشد. مقصود از شعر قرآنی، لزوما تلمیح مستقیم به آیات قرآن نیست. شعر قرآنی شعری است که حاصل انس شاعر با قرآن و معارف دینی باشد. نمونه‌هایی متعالی از تجلی این گونه شعر را در شعر حافظ می‌بینیم.

وی با بیان اینکه این جایزه در دو بخش برگزار می‌شود، توضیح داد: بخش نخست، تجلیل از شاعران شاخص و جریان‌ساز در حوزه های مرتبط با شعر قرآنی است. این بخش به منظور پاسداشت شاعران باسابقه‌ای است که آثاری شاخص در این زمینه پدید آورده‌اند. ملاک در این بخش، کارنامه‌ ادبی شاعر به معنای مجموعه شعرهای منتشر شده از شاعر است. بخش دیگر این جایزه که بخش فراخوانی جایزه است، به تقدیر از پدیدآورندگان آثار برتر در عرصه شعر قرآنی اختصاص دارد. شرکت‌کنندگان در این بخش می‌توانند تا سقف پنج اثر به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

طونی با اشاره به قالب‌های این جشنواره گفت: آثار در همه قالب‌های شعری در فراخوان پذیرفته می‌شود و تمایزی میان قالب‌های مختلف در ارزیابی وجود ندارد. زمان ارسال آثار تا پایان آذرماه در نظر گرفته شده است. در بخش نخست، از دو تن از شاعران شاخص و جریان‌ساز تجلیل خواهد شد. در این بخش به منتخبان تندیس حافظ، لوح و جایزه 40 میلیون تومانی اهدا خواهد شد. بخش دوم جایزه شامل «برگزیدگان ویژه» و «شایستگان تقدیر» خواهد بود. در این بخش به برگزیدگان ویژه، مبلغ 10 میلیون تومان، لوح و تندیس حافظ و به شایستگان تقدیر مبلغ پنج میلیون تومان و لوح حافظ اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هدف یادآوری ریشه‌های قرآنی شعر حافظ، اختتامیه این جشنواره، اسفندماه در ایام مبعث برگزار می‌شود، گفت: برای آشنایی هرچه بهتر شاعران جوان با شعر قرآنی، نمونه‌های منتخبی از شعر قدما و شعر معاصران با درون مایه‌های قرآنی گردآوری شده و در صفحه اینستاگرام جایزه ادبی حافظ به نشانی (instagram.com/hafez_award) منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای ثبت آثار خود می‌توانند از طریق تارنمای شهرستان ادب به نشانی (shahrestanadab.com) اقدام به شرکت در این فراخوان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها