دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
کتابخانه عمومی آیت‌الله روشناوندی در شهر روشناوند گناباد افتتاح شد

کتابخانه عمومی «آیت الله علی روشناوندی» شهر روشناوند گناباد با حضور نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولین و مقامات شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، همزمان با هفته دولت، آئین افتتاح کتابخانه عمومی «آیت الله علی روشناوندی» در شهر روشناوند گناباد و با حضور محمد صفایی، نماینده مردم شهرستان گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حامد قربانی، فرماندار گناباد؛ سعید خواجه، شهردار روشناوند؛  حجت الاسلام و المسلمین حسن صادقی نسب، امام جمعه گناباد؛ ناصر چیتگر، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ابوالفضل قلی زاده نوغابی، خیر کتابخانه‌ساز و جمعی از مسئولان و مقامات شهرستان برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، محمد صفایی، نماینده مردم شهرستان گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت مقام شهیدان باهنر و رجایی در هفته دولت گفت: قاعدتاً کتاب نباید کهنه بشود چرا که کتاب آخرین معجزه الهی ما است و به نظر می‌آید با پیشرفت تکنولوژی و فضای سایبری، کتاب همچنان ماندگاری خود را در جامعه حفظ کرده است.

وی افزود: شهر روشناوند شهری علمی، فرهنگی و پیشتاز در مناسبت‌های انقلابی در زمینه پرورش شهیدان انقلابی و علمای دینی است و به حق، شایسته وجود این کتابخانه به عنوان یک مجموعه فرهنگی است. امیدوارم بتوانیم با بهره برداری هر چه بهتر و مفیدتر از این کتابخانه در آینده، گام‌های بلندتر و موثرتری در راستای پیشرفت علمی و فرهنگی این شهر برداشته شود.
 
حجت الاسلام  علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی  نیز ضمن گرامیداشت هفته دولت و بزرگداشت مقام شهیدان باهنر و رجایی گفت: در آخرین روزهای هفته دولت این کتابخانه صرفا نه به عنوان یک ساختمان بلکه به عنوان یک فرهنگسرای اجتماعی، دانشگاه مردم و مرکز آموزشی غیر رسمی افتتاح شد. امروزه کتابخانه‌ها باید به نیازهای اطلاعاتی مردم پاسخ دهند تا در راستای تغییر و ارتقاء سبک زندگی به شیوه‌های درست و اسلامی و همچنین تربیت نسل آینده ساز جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
 
وی در ادامه روشناوند را شهر ایثار، شهادت، عالم پرور و با قدمتی چند هزار ساله خواند و افزود: باید به این مساله دقت کرد که این کتابخانه جایگاهی برای معرفی و پیام رسان فرهنگ مردم شهر  روشناوند، نه تنها در سطح استان و کشور بلکه در سطح جهانی است. این کتابخانه می‌تواند منشا اثر و برکت برای معرفی آثار باستانی، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم شما در سطحی جهانی باشد.
 
سبزیان هدف از احداث کتابخانه را ایجاد نشاط فرهنگی، رشد آگاهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند و ضمن تقدیر و تشکر از ابوالفضل قلی زاده، خیر روشناوند افزود: حضور و همراهی خیرین در فضای فرهنگی علاوه بر کمک در منابع مالی باعث ایجاد دلگرمی و نشاط در سایر افراد جامعه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر در عرصه کتاب و کتابخانه‌سازی است. 
 
حامد قربانی، فرماندار شهرستان گناباد ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام ماه محرم و صفر گفت: از مردم فرهنگ دوست شهر روشناوند که همراه و حامی همیشگی پروژه‌های فرهنگی هستند، تقدیر و تشکر ویژه می‌کنم. گناباد جزء شهرستان‌های شاخص در حوزه کتاب و فرهنگ در جنوب استان است و همین امر نشان دهنده این است که شهرستان گناباد ارزش کتاب را می‌داند.

وی افزود: افتتاح کتابخانه روشناوند و وجود 15 کتابخانه دیگر در این شهرستان، این مساله را یادآور می‌شود که کتاب در عمق خانواده‌ها نفوذ کرده است. خوشبختانه با همت مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد این انس و الفت نه تنها در دوران کرونا کاهش پیدا نکرده است؛ بلکه، بصورت گسترده تر در فضای مجازی اجرا می‌شود.

در ادامه یدالله شریفی، رئیس شورای اسلامی شهر روشناوند افتتاح این کتابخانه را در راستای ارتقای فرهنگی این مرز و بوم به فال نیک گرفت و افزود: این حرکت خجسته جز با همراهی و همیاری دستگاه‌های اجرایی و خیرین امکان پذیر نبود. امیدوارم وجود این کتابخانه در شهر روشناوند باعث پرورش بزرگانی همچون آیت الله علی روشناوندی و نسلی انقلابی و جهادی شود.
 
بر اساس این گزارش، پروژه احداث کتابخانه عمومی «آیت الله علی روشناوندی» در گناباد از سال 1390 در زمین اهدایی دهیاری روشناوند به متراژ ۱۱۴۰ مترمربع  توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی به عنوان پیمانکار آغاز شد.  این پروژه  با پیشرفت ۵۰ درصدی و هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و نهصد میلیون ريال تا بهمن ماه 1399 توسط پیمانکار در حال انجام بود و در نهایت از بهمن ماه 1399 به همت ابوالفضل قلی زاده نوغابی، خیر شهر روشناوند با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد و پانصد میلیون ريال در خردادماه 1400 به اتمام رسید. تجهیز کتابخانه عمومی آیت الله علی روشناوندی گناباد نیز با بخش‌های مخزن کتاب، دو سالن مطالعه مجزا برای خانم‌ها و آقایان، بخش‌های نشریات و کودک نیز توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با صرف هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون ريال انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها