دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
عرضه سه مجلد دیگر از «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» تا پایان امسال

به همت گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تا پایان سال جاری جلدهای 42، 43 و 44 «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّبلاغته» منتشر و به جامعه مخاطب عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن مومن‌زاده، ضمن تشریح فعالیت‌های این گروه در سال جاری به برنامه‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته در نظر داریم سه جلد دیگر از کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» را منتشر و روانه بازار نشر کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون 41 جلد از این کتاب فاخر به چاپ رسیده که جلد 42 آن آماده چاپ است و جلدهای 43 و 44 نیز تا پایان سال جاری منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» در واقع فراتر از یک کتاب لغت و به‌نوعی مجموعه‌ای از معارف قرآنی است و از همین رو به پیشنهاد مقام معظم رهبری عنوان «الموسوعة القرآنیّة الکبرى» به عنوان این کتاب افزوده شده است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین در ادامه از انتشار جلد 13 کتاب نصوص فی علوم قرآن توسط پژوهشگران این گروه خبر داد و گفت: تاکنون 12 جلد از این مجموعه چاپ شده و جلد 13 آن در شرف چاپ و جلد 14 نیز در دست تحقیق است.

وی یادآور شد: کتاب «نصوص فی علوم القرآن» در حقیقت دایره‌المعارف بزرگ علوم قرآنی است که یکی دیگر از کارهای فاخر این گروه شناخته می‌شود.

مومن‌زاده ادامه داد: این طرح عظیم علوم قرآنی که از سال 1366 توسط سیدعلی موسوی دارابی و با نقش‌آفرینی و اشراف مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی انجام شده و در واقع برگزیده‌ای از متون صدها کتاب و منابع علوم قرآنی، تفسیری، کلامی، فقهی، اصولی و.... پیرامون انواع مباحث علوم قرآنی است که از قرن 2 و 3 تا کنون در لابلای این کتب پراکنده بوده و با تلاش‌هایی که صورت گرفته به شکل یک دائرة المعارف بزرگ علوم قرآنی به جامعه محققان عرضه شده است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی که اشراف اثر 6 جلدی کتاب «المنهج الموضوعی لشرح ابن ابی الحدید لکتاب نهج البلاغه» را بر عهده داشته است، درخصوص این کتاب گفت: «شرح نهج البلاغه» از «ابن‌ابی‌الحدیدمعتزلی» یکی از شروح معروف کتاب شریف نهج‌البلاغه است. برخورداری مؤلف از ذوق ادبی و آگاهی گسترده او از وقایع تاریخی عصر، صدور خطبه‌ها و سخنان امام علی(ع)، از ویژگی‌های بارز این شرح است.

وی همچنین در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی شده این گروه در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در نظر داریم بتوانیم از دریای بزرگ کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّبلاغته» ده‌ها کتاب دیگر تقدیم جامعه علمی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها