یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
نخستین «همایش ملی استعدادیابی نمایشنامه‌نویسی زند» در شیراز برگزار شد

نخستین همایش ملی استعدادیابی نمایشنامه‌نویسی زند به میزبانی شیراز در مهرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سیدابراهیم حسینی، رییس مرکز آموزش عالی زند شیراز در نشستی خبری که امروز یکشنبه 10 مرداد 1400 برگزار شد، ضمن اشاره به این رویداد، اعلام کرد: رشته‌ ادبیات نمایشی گرایشی از رشته‌ نمایش است که مواد درسی آن می‌تواند به فعالیت در حوزه‌هایی گسترده‌تر از جمله فیلم‌نامه‌نویسی، تولید محتوا، برنامه‌سازی، نگارش خلاق و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی از جمله نقد و نظریه نیز یاری رساند.
 
وی با بیان اینکه شرح دروس و سرفصل آموزشی گسترده‌ این رشته سبب می‌شود که دانشجویان ساعی این رشته پس از فراغت از تحصیل توان نظری و علمی برجسته‌تری نسبت به موضوع هنرهای دراماتیک داشته باشند افزود: علاوه‌بر‌این از سطح علمی مناسبی جهت تحصیل در مقاطع تکمیلی نیز برخوردار باشند.
 
حسینی در ادامه به بیان عناوین پژوهشی در رشته ادبیات نمایشی جهت قرار گرفتن در سبد محتوایی اشاره کرد و گفت: نقش هنرهای دراماتیک در اقتدار ملی، بررسی شیوه‌های رشد و توسعه‌ سنت دراماتیک، نقش ادبیات دراماتیک در رشد و توسعه مدیوم‌های نوظهور، بررسی شیوه‌های علمی احیا و اقامه‌ی مفهوم تئاتر، رفیت های نمایشی در متون کلاسیک فارسی، امکان سنجی دراماتیک در شاهنامه فردوسی، مفهوم دیالوگ و دموکراسی، فلسفه و تئاتر، روانشناسی و تئاتر، نسخه شناسی تصحیح و انتشار نسخ تعزیه، نسخه‌شناسی تصحیح و انتشار طومارهای نقالی، پژوهش در ظرفیت های نمایشی ادبیات فارسی، پژوهش در ظرفیت های نمایشی فرهنگ عامه ایرانیان، ادبیات نمایشی تطبیقی، ترجمه متون نمایشی و ترجمه آثار تئوریک در زمینه هنرهای نمایشی از موضوعات این همایش به شمار می‌رود.
 
به گفته رییس مرکز آموزش عالی زند، برگزارکننده این همایش، گروه ادبیات نمایشی با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی موسسه آموزش عالی زند شیراز است.
 
رئیس جشنواره نمایشنامه‌نویسی زند، به معرفی اعضای برگزارکننده این رویداد پرداخت و گفت: یوسف آفرینی، دبیر علمی جشنواره، فائزه فریدونی، دبیر اجرایی و داوران: رحمت امینی، استاد حمیدرضا نعیمی و مهرداد بهراد هستند.
 
وی جوایز جشنواره را برای نفر اول: 5 میلیون تومان، نفر دوم: 3 میلیون تومان و  نفر سوم: 2 میلیون تومان عنوان کرد.
 
به گفته حسینی کارگاه‌های جنبی در جریان جشنواره نمایشنامه‌نویسی زند برگزار می‌شود؛ دبیرخانه اجرایی جشنواره در نظر دارد دو کارگاه با عناوین نمایشنامه‌نویسی توسط استاد جلال تهرانی (چهره برتر نمایشنامه‌نویسی کشور) و سایکودرام با تدریس یوسف آفرینی برای عموم مخاطبین برگزار کند.
 
وی تاریخ برگزاری  کارگاه درام‌نویسی را ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: کارگاه سایکودرام نیز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ هم‌زمان با روز اختتامیه برگزار می‌شود.
 
حسینی موضوع جشنواره نمایشنامه نویسی را آزاد و بدون محدودیت سنی عنوان کرد و افزود: شرکت برای عموم نویسندگان آزاد (دانشجویان، اساتید، دانش آموزان و...) است.
 
وی با اعلام اینکه علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در جشنواره فوق به نشانی: zand.ac.ir/honar مراجعه کنند، به مهلت ارسال آثار اشاره کرد و گفت: تا ۱ شهریورماه ۱۴۰۰ مهلت ارسال آثار و نتایج و اختتامیه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ است.
 
حسینی، اعلام کرد: آثار برگزیده در رتبه‌های اول تا سوم و شایسته تقدیر به همت انتشارات اندیشمندان زند به چاپ خواهند رسید.
 
رئیس مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه زند شیراز، یكی از بزرگترین مراكز آموزش عالی غیر دولتی وابسته به وزارت علوم در سطح كشور با ٩ هزار دانشجوی فعال است، گفت: فعالیت این دانشگاه در محورهای مهارت محوری، كارآفرینی، جامعه محوری، عالم پروری و هوشمندی و فرهنگ مداری برای پوشش تحصیلی كلانشهر شیراز تعریف و تدوین شده است
 
حسینی افزود: در این دانشگاه زمینه ارائه مهارت ویژه در صورت تمایل دانشجویان در رشته‌های مختلف فراهم می‌شود.به عنوان مثال: در شهرك بزرگ صنعتی شیراز مجموعه كارگاههای فنی و تخصصی متعلق به این دانشگاه با تجهیزات پیشرفته مستقر شده است.
 
او گفت: برای آموزش دانشجویان رشته روانشناسی نیز یک كلینیك وابسته به دانشگاه تحت عنوان روانشناسی و مشاوره راه‌اندازی شده است.
 
كودكان كار در دانشگاه زند شیراز بورس تحصیلی می‌شوند
رئیس دانشگاه زند شیراز، از اعطای بورس تحصیلی به کودکان کار هم خبر داد و افزود: از امسال به١٠ نفر کودک کار در دوره لیسانس بورس تحصیلی توسط این دانشگاه اعطا می‌شود و در سال‌های آینده تعداد بیشتری از کودکان کار بورسیه این دانشگاه خواهند شد.
 
او ادامه داد: در بعد فرهنگی نیز وزارت علوم مجوز برگزاری دوره ملی معرفت شناسی ویژه اساتید كل كشور را به دانشگاه زند شیراز داده است.همچنین امكان برقراری سمپوزیوم ملی ورزشی برای اساتید كشور به این دانشگاه اختصاص داده شده است.
 
رئیس موسسه آموزش عالی زند شیراز خاطرنشان کرد: ۳۸ عنوان كتاب از انتشارات ویژه این دانشگاه به چاپ رسیده که برخی از این كتاب‌ها به چاپ پنجم و ششم رسیده است.
 
وی در پایان از ایجاد رشته‌های تئاتر، سینما و موسیقی در بهمن‌ سال آینده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها